דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

עבודה בעולם / איגודי העובדים הבינלאומיים לחברות האופנה: הצטרפו להסכם בנגלדש המחודש

תופרת בבנגלדש. ארכיון (צילום: AP Photo, File)
תופרת בבנגלדש. ארכיון (צילום: AP Photo, File)

תוקפו של ההסכם - המחייב את החברות לשמור על זכות ההתאגדות ועל תנאי עבודה בטיחותיים לעובדיהן - יפוג בעוד כ-100 ימים | "המשמעות של לא לחתום על הסכם 2018, היא שבעוד פחות ממאה ימים העובדים ייוותרו במפעלים לא מבוקרים", מסר נציג ארגון CCC המשקיף על ההסכם

מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

בעוד פחות ממאה יום יפוג תוקפו של 'הסכם בנגלדש' בנושא בטיחות אש ומבנים בתעשיית ההלבשה, ואיגודי העובדים העולמיים והארגונים המשקיפים החתומים עליו קוראים למותגי האופנה שעדיין לא חתמו על הסכם ההמשך – 'הסכם המעבר של 2018' – לחתום עליו ולתרום ליצירת סביבה בטוחה במפעלי הייצור של תעשיית האופנה בבנגדלש, יצואנית פריטי ההלבשה השנייה בגודלה אחרי סין.

'הסכם בנגלדש' בנושא בטיחות אש ומבנים נחתם ב-15 במאי 2013, לאחר קריסת קומפלקס של מתפרות בבניין 'הרנה פלאזה' בבנגלדש באותה השנה. באירוע נהרגו 1,129 פועלות ופועלים ולמעלה מ-2,500 נפצעו. ההסכם, שנחתם בין מותגים גלובליים וקמעונאים ובין איגודים מקצועיים הינו עצמאי, ומחייב מבחינה משפטית לחמש שנים. מטרתו לבנות בבנגלדש תעשיית ביגוד בטוחה ובריאה.

הריסות בניין "רנה פלאזה" בבנגלדש. (צילום: rijans/flicker).
הריסות בניין "רנה פלאזה" בבנגלדש. (צילום: rijans/flicker).

כאמור, ההסכם ייפוג במאי השנה ואת מקומו יתפוס 'הסכם המעבר של 2018' (the 2018 Transition Accord), שימשיך את עבודת הביקורת העצמאית של מהנדסים ופקחים מטעם יוזמי ההסכם, לזיהוי ותיקון מפגעים שעלולים לסכן את העובדות בתעשייה. ההסכם החדש כולל הגנה מוגברת עבור עובדים שמועברים ממקומם – עקורים עקב דרישות עבודה, ומכיר בחשיבותה של הזכות להתאגדות המאפשרת שיפור בתנאי ההעסקה. רק לפני חצי שנה, ב-3 ביולי 2017 נהרגו 11 עובדים ומעל ל-50 נוספים נפצעו בהתפוצצות דוד במפעל לייצור טקסטיל ליד העיר דאקה, בירת בנגלדש.

נכון להיום 109 חברות ואופנה בניהן פרימק, H&M ואינדיטקס (בעלת המותג זארה) חתמו על ההסכם החדש, שמקיף כ-2 מיליון עובדות ועובדים, והלחץ הציבורי מופעל כעת אל מול החברות שהיו חלק מהסכם המקורי, אך עדיין לא חתמו על ההסכם החדש וביניהן החברות Marks and Spencer, Abercrombie & Fitch, Next.

כבאים בנגלדשיים מכבים את השריפה במפעל טקסטיל 'טרזין' בבגנלדש בו נהרגו מעל 100 עובדות במפעל ב-2012 (צילום: AP Photo/Hasan Raza, File)
כבאים בנגלדשיים מכבים את השריפה במפעל טקסטיל 'טרזין' בבגנלדש בו נהרגו מעל 100 עובדות במפעל ב-2012 (צילום: AP Photo/Hasan Raza, File)

"אין עדיין אלטרנטיבה מהימנה מלבד ההסכם שיכולה לשמור על בטיחות העובדות בבנגלדש" אמרה ג'ני הולדקרופט, המשנה למזכ"ל ארגון העובדים העולמי אינדסטריאול שחתום על ההסכם, והוסיפה – "זאת לא אופציה למותגים לחזור לתכניות פיקוח בהובלת החברות, תכניות שבאופן ברור נכשלו במניעת אסונות במפעלים בהיקף רחב בעבר. ההסכם של 2018 הוא הדרך היחידה של החברות המייצרות בבנגלדש לעמוד בתנאי הנאותות לשמירה על בטיחות העובדות בתעשייה", חתמה הולדקרופט.

"הצורך בוועדות בטיחות ובתוכניות ביקורת הוא מתמשך, כי המפעל יכול להיות בטוח יום אחד, ולמחרת דלתות החירום למילוט מאש נחסמות", אמרה כריסטי הופמן מזכ"לית UNI – ארגון עובדים עולמי נוסף החתום על ההסכם.

בנוסף לדרישה לחידוש ההסכם מצד החברות שחתמו על ההסכם הראשון ב-2013 קוראים הארגונים לחברות שסירבו לחתום על ההסכם המקורי, כולל ענקית הקמעונאות וולמרט, להוסיף את חתימתן. אותן חברות שלא היו מעוניינות לחתום על ההסכם המקורי יצרו לעצמן מסגרת הסכם חלופית בהובלתן בשם 'The Alliance for Bangladesh Worker Safety'.

"אנחנו דוחקים בחברות החתומות על הסכם ה-Alliance ואלו שלא חתומות על אף אחד מההסכמים, להצטרף להסכם 2018 במהרה ולהראות בכך את נכונותן לפעול בצורה בונה בשיתוף עם ארגוני עובדים בנגלדשיים ועולמיים ולממש את התחייבותן לשמירה על המפעלים בטוחים" אמרה ג'ודי גירהארט מנכ"לית הפורום הבינלאומי לזכויות עובדים המשקיף על הסכם בנגלדש.

"המשמעות של לא לחתום על הסכם 2018, היא שבעוד פחות ממאה ימים, העובדים ייוותרו לבד במפעלים לא מבוקרים ומותגי האופנה לא יצליחו לעמוד בדרישות הנאותות לשמירה על העובדים בשרשרת האספקה שלהם" אמר אינקה זלדנרוסט מתאם הפעולות הבינלאומי של ארגון Clean Clothes Campaign, צד משקיף בהסכם אף הוא.

בינואר האחרון נחתם הסכם פשרה בסך 2.3 מיליון דולר לתיקון מפגעים מסכני חיים בלמעלה מ-150 מפעלי ייצור. ההסכם נחתם בין מותג אופנה רב לאומי לאיגודי העובדים העולמיים אינדסטריאול ו-UNI בהליך בוררות כחלק מהסכם בנגלדש. המותג, ששמו נאסר לפרסום כחלק מתנאי ההסכם, הסכים לשלם 2 מיליון דולר שיופנו לתיקון המפגעים מסכני החיים בלמעלה מ-150 מפעלי ייצור בשרשרת האספקה שלו. בין המפגעים שזוהו במפעלים: אי התקנה של אזעקות עשן ואש, אי התקנה של מערכות ספירנקלים, מחסור בדלתות חירום להמלטות מאש ואי הפרדה בין חומרים דליקים לדודים הנמצאים במפעל.

האנדרטה לזכרם של ההרוגים בהתמוטטות המפעלים ב'רנה פלאזה' בו נהרגו 1,127 עובדות בתעשיית הטקסטיל המקומית באפריל 2013 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)
האנדרטה לזכרם של ההרוגים בהתמוטטות המפעלים ב'רנה פלאזה' בו נהרגו 1,127 עובדות בתעשיית הטקסטיל המקומית באפריל 2013 (צילום: AP Photo/A.M. Ahad)

בנוסף, ישלם המותג 300 אלף דולר לשני האיגודים העולמיים, שיופנו לקרן משותפת התומכת בעובדי שרשרת האספקה. הקרן הוקמה על ידי שני האיגודים במטרה לתמוך במאבקי העובדים בשרשרת האספקה הגלובלית למען תנאים נאותים יותר ושכר משופר, אל מול החברות הגלובליות.

הסכם הפשרה הנ"ל והסכם נוסף שנחתם בדצמבר ובו גם סכום הפשרה שנותר חסוי לצד שם המותג, מוכיחים את היעילות של ההסכם בהתמודדות עם מפגעי בטיחות מסכני חיים במפעלים, ובעידוד הציות מצד החברות הן בביקורת משותפות ושיתופי פעולה והן בהליכי בוררות מוסכמים.

התפתחות שוק האופנה המהירה, המציע שפע רב של בגדים במחירים זולים במיוחד וקולקציות רבות המתחלפות במהירות הובילו למרוץ לתחתית בתנאי ההעסקה והבטיחות של העובדים בתעשייה, רובן נשים ממדינות מתפתחות, במטרה להוזיל כמה שיותר את עלויות הייצור, זאת לצד אופי ההעסקה הקבלני בתעשייה וחוסר שקיפות בו המותגים שוכרים את שירותיהם של קבלנים המייצרים עבורם את הבגדים דבר המאפשר לחברות להתנער מהאחריות אם וכאשר ייחשפו הפרות זכויות עובדים, ליקויי בטיחות והפרות נהלי איכות סביבה וחס וחלילה אסונות. בהקשר זה חשוב לציין שגם לאחר אסון הרנה פלאזה שגבה את חייהם של כ-1,129 עובדות ועובדים הסכימו החברות הבינלאומיות ביניהן H&M ופרימרק להודות שהבגדים שלהן יוצרו שם רק לאחר שנחשפו טיקטים שלהן בין ההריסות.

טיקט של בגד שנמצא בהריסות הרנה פלאזה (צילום: AP Photo/Ismail Ferdous).
טיקט של בגד שנמצא בהריסות הרנה פלאזה (צילום: AP Photo/Ismail Ferdous).

בעת חתימת ההסכם הראשון, האיגודים המקצועיים המקומיים בבנגלדש לא היו חזקים מספיק לנהל משא ומתן עם המותגים העולמיים, מה שהביא להתערבות האיגודים העולמיים. בזכות ההתערבות הבינלאומית, ההסכם שנחתם נחשב לייחודי בתחום העבודה העולמית. הוא חורג מיחסי העבודה המקומיים במחויבות הצדדים ומהווה הסכם מחייב משפטית של כל החתומים עליו. ההסכם מוכיח את יעילות כוחם של איגודי העובדים הבינלאומיים, ויכולת ההשפעה על חיי העובדות והעובדים באזורים בהם כוח העבודה עדיין לא מאורגן ואיתן דיו.

לפי האיגודים פקחים מטעם ההסכם השלימו עד כה ביקורות בטיחות מבנים ואש ב-1,800 מפעלים שמספקים מוצרי טקסטיל עבור מעל 200 מותגים החתומים על ההסכם. מהנדסים מטעם ההסכם זיהו מעל 118,500 מפגעים בתחומי אש, החשמל והמבנה באותם המפעלים. לטענת האיגודים 83% מהמפגעים שזוהו בסבב הביקורות הראשון טופלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!