דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר ראשון

יום הולדת / שנה ל'דבר ראשון': מהן הכתבות הנקראות ביותר?

בזכות הכותבות, העורכים והקוראות הפך החלום לחידוש עיתון "דבר" למציאות | יעל אלנתן, כתבת: "אנחנו העיתון היחיד בישראל שלא נשלט על ידי הממשלה או הטייקונים, זו זכות גדולה ואחריות ענקית"

'דבר' אז והיום. גרפיקה: דבר ראשון.
'דבר' אז והיום. גרפיקה: דבר ראשון.

אתר "דבר ראשון" מציין היום (רביעי) שנה לפעילותו. האתר עלה לרשת ב-7 ביוני 2016, כהמשך לעיתון "דבר" בהוצאת ההסתדרות הכללית, שהופיע במשך 71 שנים – מיוני 1925 עד מאי 1996. בעוד "דבר" שייסד וערך ברל כצנלסון הופיע כעיתון מודפס, "דבר ראשון" המחודש הוקם כעיתון אינטרנטי המתמקד בנושאי כלכלה, חברה ועבודה – בישראל ובעולם. האתר מופץ באמצעות מהדורה יומית הנשלחת בדואר אלקטרוני לכ-150 אלף מנויים, עמוד פייסבוק ויישומון (אפליקציה) לאנדרואיד ולאייפון. נכון להיום מורכבת מערכת האתר מ-11 כותבים וכותבות קבועים, 7 עורכי תוכן ו-5 עורכים גרפיים.

לצד סיקור האירועים והסוגיות המרכזיות בסדר היום הציבורי בישראל בחר "דבר ראשון" להבליט בשנה האחרונה מספר סוגיות שלא זכו להתייחסות מספקת – ביניהם תהליך אישור תקציב המדינה ומדיניות החנק התקציבי של נתניהו, כחלון ופקידי האוצר, מהלכי התאגדות עובדים לצד שביתות, מאבקים והסכמים קיבוציים חדשים, ההפקרות בתחום תאונות העבודה ותאונות הבניין בפרט, מאבקים חברתיים, הלחימה בסוריה ובמזרח התיכון ועוד. מדי שבוע מפרסם דבר ראשון את "הלו"ז החברתי" – ריכוז של אירועים, דיונים, מאבקים והפגנות הצפויים להתקיים באותו שבוע.

״אני גאה מאוד בדבר ראשון, כלי התקשורת שהחזיר את הקול לציבור העובדות והעובדים בישראל", אמר גיל פלוטקין, מנכ"ל האתר, "עיתון שהוא בית למאבקים חברתיים, והחדיר מושגים ורעיונות חדשים לשיח הכלכלי הנהוג בארץ. אבל מעל לכל, גאה בחברות וחברי המערכת שפועלים יום ולילה, ללא לאות, למען מטרה אחת: חברה שוויונית וצודקת יותר בישראל״.

"אנחנו כאן כדי לסקר בצורה איכותית ואמינה את התחומים המשפיעים ביותר על חייו של האזרח הישראלי – הכלכלה, החברה והעבודה" אמרה יעל אלנתן, כתבת לענייני עבודה וצרכנות באתר, "דבר ראשון הוא העיתון היחיד בישראל שלא נשלט על ידי הממשלה או הטייקונים, ונקודת המבט שלו היא של העובדת והאזרח הפשוטים. זו זכות גדולה ואחריות ענקית. אני מקווה שנאפשר לכמה שיותר אנשים להבין את התהליכים שמשפיעים על חייהם, לגבש עמדה ולפעול."

אז מהן הכתבות הנקראות ביותר?

במשך שנה מלאה של פעילות פרסם "דבר ראשון" 6,627 כתבות, וקראו בו קרוב לשני מיליון משתמשים. 756 רשומות התפרסמו בבימת הבלוגים של האתר, "דברים". הכתבות הנקראות ביותר באתר משקפות את המגוון הרחב של עולמות התוכן בהן עסקנו, אך אינן מייצגות אותו במלואו (למשל תכנים שבאו לידי ביטוי במספר רב של כתבות, אך אף אחת מהן לא נכנסה לרשימת הנקראות ביותר). להלן מבחר מהכתבות המובילות במספר הצפיות, בחלוקה ע"פ סוגי כתבות, נכון ל-6.6.2017:

כתבת המדריך הנקראת ביותר היא "שמונה חוקים שייכנסו לתוקף ב-1.1.2017 שכל ישראלי חייב להכיר" (עמר כהן, 25.12.2016), שזכתה ל-323,242 צפיות. מרבית החוקים שפורטו בכתבה נוגעים לעולם העבודה – עליית שכר המינימום, יום חופשה נוסף בשנה, שינוי במדרגות המס ופנסייה חובה לעצמאים.

ידיעת חדשות החוץ הנקראת ביותר היא "סטיבן הוקינג: זמננו על כדור הארץ קצוב, יש למצוא כוכב לכת אחר" (מערכת דבר ראשון, 18.11.2016), שזכתה ל-47,300 צפיות. הידיעה דיווחה על הרצאה שנשא הוקינג באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, ובה אמר בין השאר כי "אני לא חושב שנשרוד עוד 1,000 שנים אם לא נצא מהכוכב השביר שלנו, לכן, אני רוצה לעודד את העניין הציבורי בחלל, והתחלתי הכשרה מוקדמת בעצמי".

הידיעה הכלכלית הנקראת ביותר היא "הממשלה צפויה לאשר היום הגדלת נקודות הזיכוי להורים עובדים" (מערכת דבר ראשון, 2.5.2017), שזכתה ל-21,263 צפיות. המהלך המדווח הוא חלק מתכנית "נטו משפחה" עליה הכריז שר האוצר משה כחלון, וישפיע בעיקר על הורים עובדים לילדים בגיל הרך, להם היא צפויה להביא לתוספת של מאות שקלים בחודש. כשבוע לאחר מכן עבר המהלך את אישורה הסופי של הכנסת.

הכתבה החדשותית הנקראת ביותר היא "שכחו את כל מה שידעתם על בית ספר: הפינים מבטלים את מקצועות הלימוד" (דוד טברסקי, 2.12.2016), שזכתה ל-25,685 צפיות. הכתבה עסקה ביוזמה פינית לביטול החלוקה לתחומי לימוד בבתי הספר, ולמידת נושאים שונים באופן בין-תחומי. "מדובר כאן בגישה שהיא חדשה בקנה מידה עולמי, זה ניסוח חדש לניסיון ללמידה משמעותית", סיפר פרופ' נמרוד אלוני, שתיאר יוזמות דומות בישראל.

כתבת המגזין הנקראת ביותר היא "שניות בודדות: התיעוד המוסרט היחיד ממרד גטו ורשה" (ארז רביב, 23.4.2017), שזכתה ל-25,437 צפיות. הכתבה עוסקת בהיעדרם הכמעט מוחלט של סרטים המתארים את אחד האירועים המשמעותיים ביותר בתולדות העם היהודי – מאבק המחתרות כנגד הנאצים בגטו ורשה, ומראה כיצד לאורך השנים "גויסו" לטובת ייצוג המרד סרטים מאירועים אחרים או הופקו קטעים מבוימים. התחקיר שנערך לצורך הכתבה העלה כי מכל תקופת המרד קיים תיעוט מוסרט יחיד, באורך כמה שניות.

מאמר הפרשנות הנקרא ביותר הוא "ההחלטה על העלאת קצבת הנכות קרובה – לאיזה סכום תועלה הקצבה ולמה?" (טל כרמון ויניב כרמל, 6.4.2017), שזכה ל-19,995 צפיות. המאמר, שפורסם ימים ספורים לפני הצגת מסקנות הוועדה לבחינת גובה קיצבאות הנכות בראשות פרופ' ירון זליכה, הראה כי הניתוחים והנתונים שהציגו חברי הוועדה לתקשורת מבוססים על חישובים שגויים ועל תיאוריות כלכליות שמעולם לא הוכחו.

הפוסט הנקרא ביותר בפלטפורמת הבלוגים "דברים" הוא "הסדר הטיעון שדפק אותי", (ענת יורובסקי, בלוג "הכול פוליטית", 3.12.2016), שזכה ל-28,100 צפיות. הפוסט ביקר בחריפות את הסדר הטיעון של הקצין הבכיר אופק בוכריס, לפיו הוא יודה שקיים יחסי מין בהסכמה עם פקודות שלו ולא יורשע באונס. "מערכת המשפט שלנו לא מסוגלת להתמודד בצורה ראויה עם אלימות מינית. לא מסוגלת להציע מענה אמיתי ומספק לקורבנות אותה אלימות", כתבה יורובסקי, "מה מפחיד אותי בסיפור הזה? הפער הזה בין איך שאנחנו תופשים את מערכת המשפט, בתור המקום שאחראי למציאת האמת, ובין המציאות, בה פעמים רבות זהו כלל לא הניסיון, ובטח שלא התוצר."

מאמר האורח הנקרא ביותר הוא "סיפורם של יהודי רומניה בשואה כמעט ולא סופר – איך זה קרה?". (אמיר בראון, 19.7.2016), שזכה ל-25,738 צפיות. בראון, מדריך מסעות נוער לפולין, מתאר את שואת יהודי רומניה – השמדה שלא בוצעה ע"י הנאצים, אלא ע"י כוחות ממשלת רומניה בעצמם, ואת הסיבות להיעדרה מזיכרון השואה בישראל ובעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!