דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נעמ"ת

הסתדרות / לאחר הבחירות בהסתדרות: ועידות ההסתדרות ונעמ"ת יתכנסו ביום א'

2001 חברי ועידת ההסתדרות, המייצגים את הסיעות שהתמודדו בבחירות, יתכנסו כדי לבחור את נציגי הסיעות לבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) | ועידת נעמ"ת תבחר את חברות המרכז

הצבעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
הצבעה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות).
אסף צבי

ועידת ההסתדרות ו-ועידת נעמ"ת יכונסו ביום ראשון הקרוב בגני התערוכה בתל אביב. כינוסים אלו יהוו המשך לבחירות הכלליות למוסדות הארגונים שהתקיימו לפני כחודש וחצי, בהן נבחר אבי ניסנקורן ליו"ר הארגון לאחר שהתמודד מול חברת הכנסת שלי יחימוביץ'. ועידת ההסתדרות תבחר את חברי בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), וועידת נעמ"ת תבחר את מרכז נעמ"ת ותמנה באופן רשמי את גליה וולוך ליושבת ראש הארגון.

ועידת ההסתדרות נחשבת למוסד העליון של ההסתדרות ומתכנסת פעם בחמש שנים, בסמוך לבחירות בארגון. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ינאם בוועידה ויציג את עיקרי תכניתו לפעילות ההסתדרות בחמש השנים הקרובות. הוועידה מורכבת מ-2001 צירים מתוך רשימות המועמדים של הסיעות שהתמודדו בבחירות, על פי חלקן היחסי בקולות שקיבלו ביום הבחירות – 62.7% לסיעת "עוגנים" בראשות ניסנקורן (1,255 צירים בוועידה) ו-37.3% לסיעת "הבית החברתי" בראשות יחימוביץ' (746 צירים).

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בכינוס הוועידה תבחר כל סיעה את נציגיה בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), ה"כנסת" של ההסתדרות, המורכבת מ-171 חברים ומוסמכת לפקח על פעולות ההסתדרות ולאשר תקציבים ושינויי תקנון. חברי כל סיעה בוועידה יבחרו את נציגיהם בבינ"ה לפי הגודל היחסי של הסיעה. החלוקה המשוערת של המנדטים בבינ"ה צפויה להיות 107 מנדטים לסיעת "עוגנים" ו-64 מנדטים לסיעת "הבית החברתי".

"עוגנים" ו"הבית החברתי" מורכבות למעשה מקואליציה בין מספר סיעות בהסתדרות שחתמו על הסכמים קואליציוניים לריצה משותפת טרם הבחירות, אך לאחר הבחירות ממשיכות לתפקד כסיעות עצמאיות. "עוגנים" משלבת בין "עוגן", סיעתו של ניסנקורן, לבין סיעות העבודה, הליכוד, מרצ, חד"ש וכולנו, והסיעות ההסתדרותיות "עוז" (המזוהה עם שר הרווחה חיים כץ), "עוצמה" (המזוהה עם ח"כ עמיר פרץ), "תמורה" ו"אופק". הבית החברתי היא שילוב בין סיעה בשם זה שבראשה עומדת כעת יחימוביץ', לבין סיעת ש"ס בהסתדרות. כל סיעה כזו בוחרת את נציגיה בבינ"ה באופן עצמאי מתוך חברי הוועידה.

מבנה הבחירות לועידת ההסתדרות ובינ"ה (גרפיקה: דבר ראשון).
מבנה הבחירות לועידת ההסתדרות ובינ"ה (גרפיקה: דבר ראשון).

יש לציין כי במידה ויחימוביץ' תרצה להמשיך ולהיות ראשת סיעת "הבית החברתי" בהסתדרות וחברה בבית נבחרי ההסתדרות, היא תצטרך להתפטר מחברותה בכנסת. על פי החוק, לחבר כנסת אסור לכהן בתפקיד נבחר בשורה של גופים ציבוריים, ובכללם גם ההסתדרות. חוק זה חל כמובן גם על מס' 2 ברשימתה של יחימוביץ' – חבר הכנסת איתן כבל. במקרה זה מי שיוביל את הסיעה יהיה ככל הנראה מס' 3 ברשימה – יו"ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי, חנוך ליבנה.

לאחר הוועידה צפויים לקרות שני תהליכים נוספים שישלימו את הבחירות בהסתדרות: הראשון הוא אישור ההרכב של הנהגת ההסתדרות ע"י בינ"ה. הנהגת ההסתדרות היא פורום בן כ-40 חברים המהווה מעין "ממשלה" של ההסתדרות. הפורום מכיל את ראשי האגפים השונים, נציגי איגודים ונציגי הסיעות שהן חלק מהקואליציה ההסתדרותית. על פי חוקת ההסתדרות, היו"ר הנבחר מחויב להביא לאישור בינ"ה את הרכב הנהגת ההסתדרות. בהסתדרות נהוג לערוך הסכמים קואליציוניים עוד לפני הבחירות, וגם הסכמים אלו משפיעים על הרכב הנהגת ההסתדרות.

התהליך השני הוא כינוס 29 מועצות המרחבים ובחירת יו"ר לכל מרחב.  ההסתדרות מחולקת ל-29 מרחבים גיאוגרפיים – מאילת בדרום ועד גליל עליון בצפון. מועצת המרחב היא ה"פרלמנט" של המרחב, ומספר החברים בה נע בין 31 ל-99 (לפי מספר חברי ההסתדרות במרחב), שמגיעים מתוך רשימות המועמדים במרחב מטעם הסיעות (עוגנים ובית חברתי), על פי התפלגות הקולות של חברי ההסתדרות באותו מרחב. בכינוסה הראשון של כל מועצת מרחב לאחר הבחירות, היא תבחר את אחד מחבריה ליו"ר המרחב – הנציג הבכיר של ההסתדרות באזור, במשרה מלאה. מאחר ובכל המרחבים זכתה סיעת "עוגנים" לרוב, המועמד שייבחר יהיה מועמד סיעת עוגנים.

נציין כי לאחר הבחירות הגישה יחימוביץ' תביעה כנגד ההסתדרות לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לבטל כליל את תוצאות הבחירות, עקב טענותיה על זיופים וגניבת הבחירות. ביום שני הקרוב יתקיים דיון ראשון בתביעה, דיון המוגדר כקדם-משפט, בו תצטרך יחימוביץ' לנמק מדוע פנתה למחוזי ולא למוסדות השיפוט הפנימיים של ההסתדרות בעניין. בכל מקרה, מאחר שיחימוביץ' לא ביקשה מבית המשפט לעכב את מימוש תוצאות הבחירות, הדיון בתביעה צפוי להימשך עוד זמן רב.

בוחרות הנהגה: ועידת נעמ"ת

גם בנעמ"ת, ארגון הנשים של ההסתדרות, ישלימו את הליך הבחירות בכינוס ועידת נעמ"ת – גוף בן 901 חברות, המתכנס אחת לשנה ומשמש כאסיפה כללית של העמותה. הרכב הוועידה נקבע לפי תוצאות הבחירות לנעמ"ת, בהן בחרו כלל חברות הארגון בין שתי סיעות – "עוגנים" שבה עמדה גליה וולוך בראשות הסיעה לנעמ"ת וזכתה ב-60.9% מהקולות (549 חברות) ו"הבית החברתי", סיעתה של יחימוביץ', שזכתה ב-39.1% מהקולות (352 חברות). בכינוס הוועידה הראשון שלאחר הבחירות, בוחרות חברות הוועידה את 201 חברות מרכז נעמ"ת, על פי מפתח סיעתי. מרכז נעמ"ת מקביל לוועד עמותה, נפגש מספר פעמים בשנה ומקיים מעקב ובקרה על פעילות העמותה.

כיצד מתנהלות הבחירות לראשות ולמרחבי נעמ"ת? (גרפיקה: דבר ראשון).
כיצד מתנהלות הבחירות לראשות ולמרחבי נעמ"ת? (גרפיקה: דבר ראשון).

במפגש הראשון של המרכז בוחרות חברות המרכז את בעלת התפקיד הבכיר בארגון – יושבת ראש נעמ"ת. מאחר שהייצוג במרכז הוא סיעתי, היו"ר תגיע מהסיעה שזכתה ברוב הקולות וגליה וולוך, יו"ר עוגנים בנעמ"ת צפויה להיבחר לתפקיד. בנוסף בוחרות חברות המרכז את מזכירות נעמ"ת, שבה 31 חברות המיוצגות אף הן על פי מפתח סיעתי ומהוות פורום מצומצם יותר לקבלת החלטות שוטפות.

יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)
יו"ר נעמת גליה וולוך (צילום: איתמר רותם)

בהמשך כינוס המוסדות הארציים של נעמ"ת יכונסו 28 מועצות המרחבים בנעמ"ת ותיבחר יו"ר לכל מרחב. בנעמ"ת יש 28 מרחבים, גיאוגרפיים, לכל מרחב יש מועצת מרחב (מעין פרלמנט) וכן יושבת ראש מרחב הפועלת במשרה מלאה. מועצת המרחב מורכבת מכמה עשרות חברות (בהתאם לגודל המרחב), שמגיעות מתוך רשימות המועמדות של הסיעות במרחב. בכינוסה הראשון של כל מועצת מרחב לאחר הבחירות, היא תבחר את אחת מחברותיה ליו"ר המרחב – האחראית על פעילות הארגון באזור.

ב-26 מתוך 28 המרחבים סיעת עוגנים זכתה לרוב, וליו"ר המרחב תיבחר מועמדת סיעת "עוגנים". במרחבי תל אביב והשרון זכתה סיעת "הבית החברתי" ברוב קולותיהן של חברות נעמ"ת. בראש רשימת הבית החברתי לנעמ"ת בת"א עמדה נעמי קליימן, עובדת רשות שדות התעופה, ובראש הרשימה בשרון עמדה טליה אבלסון מוועד דיילות אל על. יחד עם זאת, סיעת הבית החברתי לא פרסמה טרם הבחירות שהן המועמדות מטעמה לראשות המרחבים האלו, וייתכן כי הסיעה תציג מועמדת אחרת מתוך חברות המועצה שנבחרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!