דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / פעימה ראשונה להעלאת הקצבאות מגיעה לכנסת, מה יהיה על ה-3 הנוספות?

הצעת החוק המעגנת את הפעימה הראשונה לנכים תועלה השבוע באופן מזורז | אך בניגוד להצעות החוק הפרטיות בנושא, ההצעה הממשלתית מעגנת רק את הפעימה הראשונה, וההעלאה העתידית של הקצבה לא מוזכרת בה | האם האוצר ינצל זאת?

חיים כץ, שר הרווחה צילום: אבי חיון.
חיים כץ, שר הרווחה צילום: אבי חיון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שבוע לפני התאריך המיועד להעלאת הקצבאות, היום (שני) תצביע הכנסת על הצעת החוק של השר חיים כץ המעגנת את הפעימה הראשונה בהעלאת קצבאות הנכות בקריאה ראשונה. למרות שאישור הפעימה הראשונה הוא מבורך ומבטיח את העלאת הקצבאות כבר בתחילת חודש ינואר, הפרדת הפעימות בחקיקה עלולה ליצור בעיות גדולות בהמשך הדרך.

משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
משתתפי פגישת המו"מ בנושא קצבאות הנכים עם חתימת ההסכם, 29 ספטמבר 2017. צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

לאחר ההצבעה היום תעלה ההצעה לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ולאחר מכן תעלה לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. ההצעה שאושרה בישיבת הממשלה מקציבה 1.4 מיליארד לפעימה הראשונה של העלאת קצבאות הנכות, כשעם תוספות לנכים קשישים ועיוורים יגיע הסכום ל-1.5 מיליארד. יש לציין כי העלות המקורית של ההצעה של כץ הייתה 1.98 מיליארד לפעימה הראשונה, ובהתחשב בכך שאושרו בממשלה רק 1.5 מיליארד, נראה כי לא כל מה שכץ הציע יכלל בפעימה. כרגע עוד כלל לא פורסמה הצעה מעודכנת, כך שאי אפשר לדעת מה יקצצו.

הצעת החוק של כץ, בשונה מהצעת החוק של המחנה הציוני והצעת החוק של ח"כ אילן גילאון, אלהרר וקיש, מתייחסת רק לפעימה אחת מתוך 4 הפעימות עליהם הוסכם במתווה הנכים. שאר הפעימות שהוסכמו בין ארגוני הנכים והממשלה בתיווך ההסתדרות ידונו ככל הנראה רק במהלך הדיונים על תקציב 2019, שיפתחו במהלך חודש ינואר. הכללתן במסגרת דיוני התקציב הופכת אותן לפגיעות לשינויים.

הדיונים על המתווה, שההסכמה העקרונית עליו הושגה כבר בחודש ספטמבר, נדחקו לשבוע האחרון שלפני הפעימה הראשונה שהובטחה. בעוד עלותו של המתווה השלם מוערכת ב-4.2 מיליארד שקלים על פני שלוש שנים, הפעימה הראשונה מוערכת בפחות משליש ממנו, כאמור 1.5 מיליארד שקלים. במקום לפתוח את הדיונים מיד עם אישור המתווה ולעגן את כולו בחקיקה, נראה שהמתווה יעוגן בשלבים, כשיתכן שאף שלושת הפעימות הבאות לא יכללו בחוק אחד, ולא בטוח שיכללו כולם במסגרת דיוני תקציב 2019.

מצב זה משאיר את המתווה פגיע לשינויים. סכום התוספת המקורי שסוכם, שעומד כאמור על 4.2 מיליארד שקלים, אינו מעוגן בחקיקה ויכול להשתנות בהתאם לשיקולים פוליטיים או תקציביים עתידיים, מה שיכול לגרור את ארגוני הנכים ואת ההסתדרות שתיווכה בהשגת ההסכם למאבק מחודש על עצם יישום המתווה כלשונו. בדיון האחרון שהתקיים בנושא הזהיר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מכך שלא יאושרו כל הפעימות אלא רק אחת, והנה, יש לנו כאן סימן משמעותי שהחשש עלול להתתממש.

המבחן האמתי למימוש ההסכם מסתמן כדיונים על תקציב 2019 שיתחילו כאמור בחודש מרץ. אז, כשיכנסו לתמונה שיקולים תקציביים ולחצים פוליטיים נוספים, כמו גם החוקים הפיסקליים – כלל ההוצאה והנומרטור, נראה אם מתכוונת ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבותה בצורה מלאה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!