דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

חברה ועבודה / למרות הלאמת תוכנית חסות הנוער - 260 מעובדי התוכנית כיום יפוטרו

עמותת ענ"ב, שהפעילה את התוכנית עד כה, לא זכתה במכרז, ושמעות הדבר היא שעובדיה יפוטרו | עו"ד המייצגת את העמותה: "אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר" | משרד העבודה והרווחה: "המפעילים החדשים יהיו זקוקים למאות עובדים ויעדיפו כמובן עובדים מנוסים ומיומנים"

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

במקביל להודעת משרד העבודה והרווחה על כוונת השר להלאים את תוכנית חסות הנוער, התנערה המדינה בבית הדין האזורי לעבודה מאחריותה ל-260 עובדי התוכנית המועסקים כיום בעמותת ענ"ב. העובדים בעמותה, קיבלו בשבוע שעבר מכתבים המבשרים להם כי יפוטרו בסוף ינואר בעקבות החלפת הזכיין. ועד העובדים נעתר לבקשת בית הדין ועצר את השביתה שפתח בה ביום ראשון – ונפגש בשעות הצהרים אתמול (שני) עם מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אביגדור קפלן, והציג בפניו את עמדתו כי יש להבטיח את המשך העסקת העובדים, תוך שמירה על הרצף התעסוקתי שלהם ועל ההסכמים הקיבוציים עליהם חתמו – במעורבות המשרד.

בדיון שנערך אתמול בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, הציג עו"ד זאב שצקי, אשר ייצג את הוועד ואת 'כוח לעובדים', את מסמך השאלות והתשובות מהמכרז להפעלת התוכנית. במסמך תשובה לשאלה האם ישנם תנאים מיטיבים לעובדים, והאם יש לקלוט אותם עם הוותק הקיים להם, והיא כי הדבר נתון לשיקול דעתו של הספק המתמודד במכרז. משרד העבודה והרווחה טען כי כל התייחסות לתנאי המכרז, מקומה היה להתברר בעתירה מינהלית שהוגשה נגדו בבית המשפט המחוזי. עוד הדגישו כי המכרז משפר באורח דרמטי את תנאי ההעסקה בתוכנית.

שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)
שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)

במהלך הדיון נתבשרו הצדדים כי במכרז זכו חברת 'דנאל שירותי אנוש' להפעלת שבע מתוך תשע המעונות הנעולים ועמותת 'תפארת בית חם' בשני מעונות נוספים, זאת על אף שאחת ממטרות המכרז המוצהרות היתה יצירת 'תחרות' בין העמותות באמצעות הגבלת הספקים להפעלת שלוש מעונות כל אחד בלבד. עו"ד ציפי בר לבב מהלשכה המשפטית במשרד, הסבירה כי על פי תנאי המכרז במסגרות שבהן לא התקיימה תחרות בין מציעים יכול היה מפעיל לזכות ביותר משלוש מסגרות. עמותת ענ"ב לעומת זאת, עמותה שהוקמה לפני למעלה מ-20 שנה על ידי משרד העבודה עצמו, והפעילה שמונה מעונות בשני העשורים האחרונים, נתבשרה כי לא זכתה באף אחת מהמעונות, וכי נפסלה בשל פרמטר של 'אי שביעות רצון', זאת בין היתר על רקע טענות המשרד כי גייסה רק 50% מכוח האדם הנדרש על פי החוזה עימה. משמעות הדבר כי במידה ולא יתערב המשרד – יפוטרו כלל עובדיה.

"בשנים שאני מייצגת את העמותה הזו הם עושים עבודת קודש" אמרה עו"ד שלומית גוטרמן-כספי, אשר ייצגה את העמותה. "אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר, ואני מאוד מאוכזבת לגלות שגורמים כלשהם מנסים להכפיש את שמם בלא שום בסיס. לבוא ולהגיד כאן ש-50% לא מאוייש – אני מבקשת את זה עם נתונים, ולא להגיד סתם דברים אנחנו לא נסכים לפגיעה בשמנו הטוב". לטענתה העמותה הפריכה את הטענות המועלות כלפיה ואף הציגה נתונים המעידים כי היא מספקת שירותים מעבר לנדרש בחוזה. באשר לפסילת העמותה במכרז הבהירה גוטרמן-כספי כי העמותה תבחן את האמצעים שברשותה ותשקול האם להשתמש בהם.

תגובת משרד העבודה והרווחה:
מנכ"ל משרד העבודה והרווחה ד"ר אביגדור קפלן נפגש היום עם עובדי עמותת ענב שלא זכתה מחדש במכרז הפעלת מעונות יום ממשלתיים. בתום הישיבה נמסר כי המשרד עושה את מירב המאמצים לקלוט את כל 254 עובדי עמותת ענ"ב, אצל המפעילים שזכו במכרז עפ"י חוק להפעיל את מסגרות חסות הנוער בתנאי העסקה משופרים משמעותית: שכר ההתחלתי לעובד שיעמוד על כ-7,000 ₪, לא כולל תשלום על שעות נוספות, תשלום על עבודה בלילה ומענקי התמדה שנתיים בגובה 2,000 ₪ לשלוש השנים הראשונות בעבודה. מאחר שמספר העובדים במסגרת המכרז החדש יוגדל לכ-400 עובדים, כדי שיושקעו בכל נער החוסה במעון יותר תשומות וכח אדם טיפולי, המפעילים החדשים יהיו זקוקים למאות עובדים ויעדיפו כמובן עובדים מנוסים ומיומנים. העליה במספר העובדים צפויה גם להקל משמעותית על העומס שהיה מוטל על העובדים עד כה.

לאחר שנים של הזנחה, משרד העבודה והרווחה בהובלת השר חיים כץ עורך רפורמה מקיפה במעונות חסות הנוער, המספקים מענה לכ-50,000 בני נוער בקצה רצף מצבי הסיכון, בהשקעה של כ-150 מיליון ₪: 3 מעונות חדשים יבנו וכ-15 מעונות ישנים יחודשו ויורחבו כך שתגדל יכולת הקליטה בעוד כ-400 בני נוער בסיכון.

כל זאת על רקע כשלון עמותת 'ענ"ב – הזדמנות לשינוי', שהפעילה 8 מתוך 9 מעונות ממשלתיים נעולים במתן מענה שוטף לנערות ונערים הממתינים להשמה, והתרת  המעונות בתפוסה חלקית של 60%-50%, קושי לגייס כח אדם ובשימורו והעסקה בתנאים ירודים.

עוד במסגרת המכרז החדש, יעלה התקציב המוקצה למעונות באופן משמעותי. כך, בעוד התשלום עבור קבוצה של 12 נערים ונערות במעונות נעולים היה במכרז הקודם  127,000 ₪ לחודש, במסגרת המכרז החדש נוכח ההרחבה של התקינה, התקציב גדל ועומד כעת על- 170,000 ₪, תוספת של 43,000 ₪ לחודש, שליש יותר ממה ששולם בעבר. המפעילים החדשים יחויבו לשמור על תפוסה מלאה במעונות כך שיהיה מקום לעוד נערים ונערות הזקוקים לכך וכך יגדלו גם מקומות עבודה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!