דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד העבודה והרווחה

עבודה מסוכנת / חיים כץ מדבר על קנסות לקבלנים? המשרד שלו פועל להפחית אותם

היום (ב') נכנסו לתוקפן תקנות חדשות, המתירות למפקחי עבודה להטיל קנסות כספיים על קבלנים, אותן תיאר שר העבודה כ"נקודת מפנה בתחום הבטיחות בענף הבנייה" | במקביל, אישרה הבוקר ועדת העבודה והרווחה תקנות נוספות שיזם המשרד, שיאפשרו הפחתה של עד ל-40% מגובה הקנסות | קו לעובד: מרוקן את התקנות מתוכן

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה הודיע היום (שני) על כניסתן לתוקף של תקנות עיצומים כספיים על קבלן בניין רשלן בגין עבירות בטיחות באתר בנייה. בהודעת המשרד צוטט השר חיים כץ כאומר "זוהי נקודת מפנה בתחום הבטיחות בענף הבנייה. יצרנו כלי הרתעתי שצפוי לצמצם דרמטית את היקף תאונות העבודה". עם זאת, ובמקביל, אישרה היום ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תקנות נוספות, אף הן יוזמת משרד העבודה, המאפשרות דווקא להפחית חלק מסכומי העיצומים הכספיים שיוטלו בגין עבירות אלו.

לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), תקנות ההפחתה אושרו לתקופה של חצי שנה בלבד, אז תתכנס שוב הוועדה לבחון את יעילותן, על סמך נתונים שיגיש לה משרד העבודה והרווחה.

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת – אלי אלאלוף, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת – אלי אלאלוף, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

הפחתת סכומי הקנסות אינה המכשול היחיד לשימוש בכלי ההרתעה החדש. כזכור, פרסם אתמול משרד העבודה טיוטת נוהל ליישום הטלת העיצומים הכספיים, שאינו דורש את אישור הוועדה כלל, על פיו יוכלו המפקחים להסתפק גם בהתראה מינהלית בלבד, במידה ומדובר בהפרה ראשונה מסוגה בשבע השנים שקדמו לבדיקה.

ההוראות לגביהן חלות התקנות הן מ-14 הוראות הבטיחות הבאות: ביצוע הפעולות הנדרשות להגנת עובדים בגובה, וידוא התקינות של סולם, בדיקת קיומם האפשרי של קווי חשמל, מים, ביוב, טלפון, גז וכיוצא באלה לפני תחילת ביצוע עבודות חפירה, מינוי ממונה על בטיחות, אספקת חומרים מתאימים לבניית פיגומים וטפסות תקינים, התקנת מעקות כנדרש, ועוד. כך, על פי הנוהל שגיבש משרד העבודה, יכול קבלן לקבל התראה מינהלית בלבד בגין התקנת פיגומים לקויים, וכן התראה נוספת בגין העסקת עובדים בגובה ללא ציוד מגן נדרש – וזאת מבלי שיידרש לשלם קנס כלל. יצויין כי כ-66% מהתאונות בענף הבניין נגרמות בשל נפילה מגובה.

גורמי הפגיעה בתאונות עבודה ב-2017 | באחוזים (נתונים: נרתמים – בטיחות לעובדי הבניין | גרפיקה: אידאה).
גורמי הפגיעה בתאונות עבודה ב-2017 | באחוזים (נתונים: נרתמים – בטיחות לעובדי הבניין | גרפיקה: אידאה).

גובה הקנסות הקבוע בתקנות של משרד העבודה עומד על 35-20 אלף שקלים לכל עבירת בטיחות, אך בהתאם להחלטת הוועדה הבוקר, גם אם יחליט מפקח בטיחות להטיל קנסות, הוא יהיה רשאי להפחית 40% מהסכום, במידה והקבלן לא הפר הוראות בטיחות בחמש השנים האחרונות, או הפסיק על דעת עצמו את העבירה לפני שפנה אליו המפקח; הפחתה בגובה 25% תתאפשר אם הוא מעסיק פחות מעשרה עובדים ויש לו נסיבות אישיות קשות; והפחתה בגובה 20% אם נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק שנגרם ממנה.

בנוסף קבעה הוועדה כי סכומי העיצומים לא יעלו על 2.5% ממחזור העסקאות למעסיק שמחזור העסקאות שלו לא עולה עולה על עשרה מיליון שקלים ו-4.5% ממחזור העסקאות למעסיק שמחזור העסקאות שלו עולה על עשרה מיליון שקלים.

ח"כ אילן גילאון (מרצ), שהצביע נגד הפחתת הסכומים, אמר במהלך הדיון כי "אני לא מבין למה צריך לתת פרס למי שלא עבר על החוק. יום אחד עוד תתנו לקבלנים שלא מת להם אף פועל להדליק משואה ביום העצמאות".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) אמר כי "אני מתקשה לרחם על אדם שעלול לגרום למוות של אדם אחר. עם זאת, אני בעד הגבלת פרק זמן של חצי שנה, במהלכו נבחן את התהליך". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), קרא שלא להחיל את ההפחתות על הפרות בתחומי עבודה בגובה, גידור וחשמל.

חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד, אוגוסט 2017. (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)
חברי ועדת העבודה והרווחה, חה"כ אלי אלאלוף (כולנו), חה"כ האלוף במיל איל בן ראובן (המחנ"צ) וחה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) בסיור פתע בשני אתרי בנייה באשדוד, אוגוסט 2017. (צילום: דוברות ח"כ אלאלוף)

יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף הודה במהלך הדיון כי הוא "אמביוולנטי" לגבי התקנות, אך הוסיף כי "השיטה הקיימת נכשלה. בואו ניתן הזדמנות למערכת ונבחן את הדברים לאחר מספר חודשים".

סגנית בכירה ליועמ"ש משרד העבודה והרווחה, עו"ד דבי ספיר אליעזר, אמרה בדיון כי אפשרות ההפחתה היא "הגיונית ומוסרית", כיוון שמי שמטיל את העיצומים על הקבלנים הם מפקחי בנייה ולא שופטים, והיות ואין הליך פלילי – אלא העיצום מבוסס על התרשמות המפקח בלבד. "יש לאפשר לקבלן לערער על ההחלטה" טענה, "בנוסף, מחקרים מוכיחים שההרתעה פועלת יותר טוב, אם יש מנגנון שמאפשר הפחתות במידה ומתקנים את ההפרה". מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה, אריק שמילוביץ', הוסיף כי "אנחנו רוצים שלקבלנים תהיה מוטיבציה גם לשיפור תהליכים, ולא רק לשלם קנס ולשכוח מהכל".

לאורך השנה וחצי האחרונות מאז קיבל שר העבודה והרווחה חיים כץ את תיק העבודה, הציג את תקנות העיצומים המינהליים כגולת הכותרת של פעולתו לצמצום תופעת התאונות בענף הבניין – אשר עלתה בחייהם של 35 עובדים בשנת 2017, והביאה לפציעתם של אלפים נוספים.

לרגל כניסת התקנות לתוקף, מסר היום השר כי "זוהי נקודת מפנה בתחום הבטיחות בענף הבנייה. יצרנו כלי הרתעתי שצפוי לצמצם דרמטית את היקף תאונות העבודה. אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בו לעיתים קרובות, ושהקבלנים ייקחו אחריות, ישפרו את תנאי הבטיחות לעובדים וימנעו את התאונה הבאה".

עוד נמסר ממשרד העבודה והרווחה כי לא יופחתו הקנסות בשום מקרה של הפרות צווי בטיחות שניתנו כבר על ידי המפקחים, וכן בשום מקרה של שימוש בכלים מכניים הטעונים בדיקה (כגון מנופים) בלא תסקיר של בודק מוסמך. כמו כן הבהיר כי כל בקשה להפחתה של עיצום שתתקבל ממפר הוראות בטיחות שלא הפסיק את ההפרה ותיקן אותה – תדחה על הסף.

מארגון קו לעובד נמסר בתגובה להחלטת ועדת העבודה והרווחה כי "מצער לדעת כי למרות העלייה בתאונות העבודה, המחסור במפקחים על הוראות הבטיחות באתרי הבנייה, כבר ביום הראשון בו נכנס לתוקף חוק העיצומים הכספיים על חברות בנייה שהפרו הוראות בטיחות, אושר מנגנון שלמעשה מרוקן אותן מתוכן, על ידי התראות והנחות רבות. אנו מקווים שהעובדה שהתקנות אושרו לחצי שנה בלבד מלמדת כי גם חברי וועדת העבודה והרווחה של הכנסת יודעים כי המהלך שגוי, וכי יתקנו אותו במהרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!