דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלדד יניב

מחאה / ויכוח בקרב פעילי המחאה סביב מעורבתו של אלדד יניב

האם למקד את המחאה בהפלת נתניהו או בשינוי תרבות שלטונית מושחתת? | "זה נזק למחאה שאדם שחטא בשחיתות, גם אם חזר בתשובה, ייתפס כמוביל המחאה" | "יניב דווקא יעזור למנף את ההפגנות בעזרת קשריו בתקשורת"

שלט שהונף בהפגנה נגד השחיתות ביום שבת 13 לינואר 2018 (צילום: שי ניר)
שלט שהונף בהפגנה נגד השחיתות ביום שבת 13 לינואר 2018 (צילום: שי ניר)
שי ניר

"אנחנו מוותיקי מחאת פתח תקווה, עמדנו עוד כשזה היה מול הבית של מנדלביט", כך אמר לדבר ראשון כפיר מונסונגו, 41 , עצמאי המפתח אפליקציות ופעיל לדבריו במחאה מאז החלה. מונסונגו הוסיף "אחרי חצי שנה הצטרף למחאות אלדד יניב ולתחושתנו הוא  עשה זאת לצורך קידומו האישי בפוליטיקה". מונסונגו, פעיל בקבוצת "מחסלים את השחיתות" אומר כי הדעות חלוקות בין מפגיני המחאה נגד השחיתות וכי בעוד מחצית המפגינים מתנגדת ליניב "חצי אחר של הפעילים חושב שיניב דווקא יעזור למנף את ההפגנות בעזרת קשריו בתקשורת". למרות הויכוח בין המפגינים מדגיש מונסונגו כי, "ישנה נקודה אחת שאי אפשר להתעלם ממנה. יניב העיד על עצמו שהיה חלק ממערכת השחיתות. "החוט המחבר" לדבריו, "בין הון לשלטון".

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156149334458338&set=gm.561267480883923&type=3

 

גם אתמול במוצ"ש התקיימו בכל רחבי הארץ הפגנות המוחות נגד תופעות השחיתות השונות וקוראות למיצוי הליכי החקירה בהם מצוי ראש הממשלה בנימין נתניהו. כבר למעלה משנה שמתקיימות ההפגנות שהחלו מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעיר פתח תקווה. ההפגנות התקיימו בתחילת הדרך עם כמה עשרות בודדות של מפגינים והפכו להיות מפגן של אלפים, מזה מספר שבועות שההפגנה המרכזית מתקיימת בכיכר הבימה בת"א.

על אף שלהפגנות אין קול אחד ואין מנהיגות ברורה ישנן מספר דמויות החוזרות ומופיעות מעל הבמה וביניהן עו"ד אלדד יניב אשר בשנה האחרונה ממתג עצמו כפעיל חברתי על רקע ניסיונו להיבחר לרשימת מפלגת העבודה לכנסת. בעבר ניסה גם להיכנס לכנסת באמצעות סיעה עצמאית. יניב, מהנואמים המרכזים על במת המחאה בת"א חוזר על מסריו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מושחת וכי החקירות סוגרות עליו ונראה גם כי הקהל מגיב אליו ומשיב לו בקריאות חוזרות, בין השאר "שתפו בכל הכוח", משפט עליו הוא מרבה לחזור בפרסומיו ברשתות החברתיות ו"אנחנו מתחייבים" הקריאה החוזרת לשוב לכיכר להפגין מידי שבוע.

בזמן שהמחאה מנסה לתפוס תאוצה ויש הקוראים לאיחוד שורות המפגינים, האם בהתנגדות שלכם ליניב אתם לא יוצרים פילוג?

"בעינינו זה נזק למחאה שאדם שחטא בשחיתות, גם אם חזר בתשובה, ייתפס כמוביל המחאה. המחלוקת כבר קיימת לגבי האיש הזה. אנחנו רוצים שאנשים שלא מגיעים למחאה בגלל שחושבים שאנחנו שמאלנים תומכי אלדד יניב, אנחנו רוצים שגם הם יצאו מהבית. זו מחאה נגד שחיתות באשר היא ולא רק של ראש הממשלה".

אלדד יניב נואם בפתיחת ההפגנה נגד השחיתות השלטונית בשדרות רוטשילד, תל-אביב, 30/12/17 (צילום: אלעד מדן).
אלדד יניב נואם בפתיחת ההפגנה נגד השחיתות השלטונית בשדרות רוטשילד, תל-אביב, 30/12/17 (צילום: אלעד מדן).

בשתי ההפגנות האחרונות מונסונגו וחבריו מניפים שלט עליו נכתב "אלדד יניב לא מייצג אותי" וזוכים לתגובות מעורבות. חלק מהתגובות השליליות מגיעות עד לכדי אלימות. "אחד הפעילים שלנו חטף אגרוף מאישה מבוגרת" אומר מונסונגו ומוסיף, "קיבלנו כולנו דחיפות, חטפו לנו את השלט והיינו צריכים לשקם אותו. יש פה הרבה שרואים ביניב מנהיג וקשה להם עם הביקורת". בתשובה לשאלה כיצד הוא חושב שיגיבו המפגינים הערב לשלט אותו הם מתכוונים להניף השיב מונסונגו, "זו הפגנה למען הדמוקרטיה וחופש הביטוי. מקווה שלא יהיה בעיות עם ההנפה של השלט".

"אני מרגיש שבטווח הארוך המחאה תתפורר בגלל שהיא מתמקדת בביבי. טוב שאנשים יוצאים מהבית. אבל עדיף לצאת עם מטרות שהן מעבר לראש הממשלה" אמר בראיון יורי פולשצ'וק, בן 31 מהעיר רמת-גן. פולשצ'וק, מורה למוזיקה ונגן, מספר כי הוא מפגין מאז חודש דצמבר 2016 נגד השחיתות וכי יצא לרחוב לראשונה עוד בשנת 2015 כחלק מ"קבוצת רפי רותם". "לצערי זו תרומתו של אלדד יניב" מתייחס פלושצ'וק לקו המרכזי הנשמע בהפגנות והוא ההתייחסות לשחיתויות המיוחסות לכאורה לראש הממשלה בנימין נתניהו. "עובדה שבנאומים של ביבי בהם הוא מתייחס להפגנות ואומר, תראו מי מוביל את המחאה, מושחת בעצמו" ומוסיף, "לא מדובר רק בשחיתות של ביבי אלא על פרשות שחיתות נוספות. השחיתות של ביבי היא רק אחת מתוך עשרות, פרקליטות ת"א ועוד ועוד".

מה בסיפורו של רפי רותם גרם לך לצאת לרחוב?

"הסיפור של רפי רותם מלכתחילה הוא בכך שרצה לחשוף שחיתות של חמישים מליון ש"ח בשנה שנגנבו מהציבור ובגלל זה התנכלו לו. הגעתי למסקנה שאם אדם כמו רפי רותם, מסוגל להקריב כך את כל מה שיש לו למען הציבור אז מי אני שלא אתמוך בו. המינימום הוא להצטרף אליו".

ביחס לקריאות נגד השחיתות המתמקדות בנתניהו ובעוד נבחרי שלטון אומר פושצ'וק כי, "לאט לאט מבינים שהמושחתים האמיתיים הם שומרי הסף ולא ראש הממשלה. צריך לוודא שהם עושים את העבודה".

הפגנה שבועית מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה במחאה על השחיתות (צילום: תומר ניוברג / פלאש90).
הפגנה שבועית מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה במחאה על השחיתות (צילום: תומר ניוברג / פלאש90).

מאוחר יותר בהפגנה התמקמה קבוצתם של פולשצ'וק ומונסונגו מול הבמה והניפה את השלט ננגד יניב. מאחר ובניסיונם בהפגנה הקודמת מפגינים מהמחאה הגיבו באלימות וניסו להוריד את השלט אותו הם נשאו הם התארגנו במעגל מסביב המניפים. על אף זאת, היו מפגינות ומפגינים שלא הסכימו שיניפו את השלט. המתונים שבהם ניסו לעמוד מולם ולהסתיר את השלט אך היו גם אחרים שניסו להוריד את השלט באלימות. יניב, שנאם באותה עת מעל הבמה ראה את השלט והנעשה וצעק מעל הבמה 'לא לגעת בהם, השלט הזה נוגע אלי. זכותם להפגין בכיכר הדמוקרטיה' ואכן המוחים נגד השלט מקרב המפגינים נרגעו קצת. למרות זאת לאחר נאומו של יניב שוב התחדשו הניסיונות להורידו.

אלדד יניב בחר שלא להגיב לכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!