דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מייקל פנס

יחסי ישראל-ארה"ב / פנס הגיע - האם הרקורד שלו כאוהב ישראל יתבטא בשטח?

לרגל ביקורו של מייקל פנס בישראל, אומר יו"ר השדולה לקידום יחסי ישראל-ארה"ב, נחמן שי: "פנס ידיד גדול של ישראל, בעיקר מתוך היותו נוצרי-אוונגליסט" | "עיתוי הביקור הוא רע. פנס לא מצליח להגיע לביקור ברשות וזה דבר המדבר בעד עצמו"

הכנות בבן גוריון להגעת סגן הנשיא פנס 21 לינואר 2018 (תומר ניוברג / פלאש90)
הכנות בבן גוריון להגעת סגן הנשיא פנס 21 לינואר 2018 (תומר ניוברג / פלאש90)
שי ניר

"מייקל פנס הוא העוגן היציב והחשוב בממשל טראמפ", כך אמר ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה לקידום יחסי ישראל-ארה"ב והשדולה לחיזוק העם היהודי, בראיון לדבר ראשון שנערך לרגל ביקורו של סגן נשיא ארצות הברית בישראל. "על הנשיא טראמפ מאיימת החקירה הפדראלית של החוקר המיוחד מולר שעלולה להביא להפלתו, אומר שי ומוסיף, "הכל יכול לקרות. יש אפשרות סבירה שאפילו במהלך הקדנציה הנוכחית הוא יהיה הנשיא. לכן הוא לא סגן נשיא בסגנון הפאסיבי אלא הוא פעיל מאוד".

ביקור פנס בישראל (דוברות המשטרה)
ביקור פנס בישראל (דוברות המשטרה)

ביקורו המדיני של פנס בישראל החל אתמול (ראשון) בשעות הערב עת נחת בנמל התעופה בן גוריון. ביום שבת החל מסעו המדיני במזרח התיכון והוא כבר הספיק לבקר בקהיר שם נועד עם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי. לישראל הגיע פנס לאחר ביקורו הרשמי בממלכת ירדן בה נועד עם המלך עבדאללה השני. הבוקר יתקבל פנס רשמית בלשכת ראש הממשלה. אחרי פגישתו עם נתניהו יתקבל פנס במשכן הכנסת וישתתף במושב מיוחד במליאה, מושב בו הוא גם יישא דברים.

 "פנס ידיד גדול של ישראל, בעיקר מתוך האמונה הדתית שלו כנוצרי-אוונגליסט" אומר שי ומוסיף כי הקהילה האוונגליסטית מונה כ-70 מיליון מאמינים, "והם מתומכיה המובהקים של ישראל בגלל החזון הדתי שלהם" וכי "לפנס יש רקורד של תומך ישראל נלהב".

על אף הכרזת טראמפ, נראה כי המדיניות האמריקאית כלפי ישראל לא השתנתה. אין לוחות זמנים למעבר השגרירות לארה"ב, במפת ישראל כפי שמופיעה באתר מחלקת המדינה ירושלים לא מוגדרת כבירתה של ישראל וגם בדרכונים האמריקאים של אזרחים ילידי העיר ירושלים, כתוב כי מקום לידתם הוא ירושלים ולא בירתה של ישראל.

האם כך נראית הכרה אמריקאית?

"הכרזת טראמפ היא הכרזה חשובה ומעלה. היא הגדירה את ירושלים כבירתה של ישראל במדיניות ארה"ב. נכון שיש לכך תקדימים וכבר עברו החלטות בבתי המחוקקים, ובכל זאת, זו החלטה חשובה. היא תהיה, מעכשיו ולאורך שנים, אחת מאבני היסוד של ארה"ב כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני גם כשטראמפ לא יהיה יותר נשיא. לא כל נשיא הופך את ההחלטות של קודמיו. טראמפ קבע קביעה מאוד חשובה, אולי אפילו חשובה יותר ממה שהוא חשב. אני יודע שהוא קבע דבר חשוב ואפילו אם זה נעשה כדרך אגב, ירושלים הוכרה כבירת ישראל. החלטה באמת משמעותית. עכשיו ביחס לאיך שהם כותבים בדרכונים, הם מגמגמים כי זה חדש בשבילם. בסופו של דבר הם יציינו רשמית את ירושלים כבירת ישראל".

נחמן שי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
נחמן שי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

כיצד אתה רואה את ביקורו של פנס על רקע הזעם הפלסטיני כלפי האמריקאים? 

"במקור אני האמנתי שיהיה אפשר לנצל את הביקור לקדם הסדר מדיני ישראלי-פלסטיני. אני מאמין גדול בהסדר אבל נדמה לי שמבחינת הזמן, עיתוי הביקור הוא עיתוי רע. יש כרגע משבר אמתי בין ארה"ב לפלסטינים. עצם העובדה שפנס לא מצליח להגיע לביקור ברשות וזה דבר המדבר בעד עצמו. הפלסטינים זועמים על עניין ירושלים וגם, ככל הנראה, על קווי מתאר שהאמריקאים הציעו להסדר. הם טוענים שהאמריקאים לא מהווים יותר 'מתווך הוגן' בסכסוך. זה חבל. אנחנו צריכים את האמריקאים כמו שאנחנו צריכים את האירופאים".

"אני מאלה שרוצים לראות הסדר. בהעדר הסדר אני מוטרד. חשבתי שלטראמפ יש תוכנית גדולה אבל לא ראיתי אותה. הייתי רוצה גם לראות את הצעדים שהוא נקט, כמו ההכרה בירושלים והקיצוץ באונר"א – החלטה חשובה נוספת, כחלק מתכנית גדולה המקיפה את כל מרכיבי הסכסוך. חשוב שבמדיניות שתמיד יהיה על השולחן מקל וגזר. קיבלת גזר, תדע שיש מקל. קיבלת מקל, תדע שיש גם גזר. שילוב האמצעים הוא חיוני. כנראה שמסתובב איזה נייר אבל הוא לא פורסם".

במהלך ממשל אובמה, נראה היה שהימין בישראל בהנהגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם קו המביע תמיכה לכאורה במפלגה הרפובליקנית על פני המפלגה הדמוקרטית. זה היה מהלך שהביא את הקהילה היהודית בארה"ב למתח נורא עם מדינת ישראל ואילץ אותה לבחור בין נאמנותה לארה"ב לנאמנותה למדינת ישראל.

איך נכון בעיניך להתנהל אל מול הפוליטיקה הפנימית בארה"ב?

"הנטייה של נתניהו לצד הרפובליקאי, או שכך הוא נתפס, זה דבר רע מבחינתה של ישראל. אנו זקוקים לתמיכה של שני הסיעות הרפובליקנית והדמוקרטית. היחסים של ישראל הם עם שתי המפלגות וצריך לשמור על הקו שאין לנו שום יומרה לתמוך במפלגה כזו או אחרת. ישראל בוטחת בידידות עם שתי המפלגות. אני שמח מאוד שיחסי המדינות במצב טוב. אני חושב שזה חשוב למדינת ישראל לשמור על היחסים ולקדם אותם כמה שיותר.

כיצד השדולות בראשן אתה עומד מקדמות את יחסי המדינות?

"את השדולה לקידום יחסי ישראל-ארה"ב הקמתי בכנסת הקודמת ובשיתוף קרן רודרמן. היא עוסקת בקידום יחסי המדינות ורואה בהן, יחד עם הקהילה ההיהודית, כמעין משולש ישראל-ארה"ב-הקהילה היהודית. לצערי אין כיום קבוצת ידידות פרלמנטרית בין ישראל לארה"ב וזאת בניגוד להרבה מדינות אחרות עימן ישראל מקיימת יחסים דיפלומטים. חשבתי ביחד עם ראש קרן רודרמן שנכון שתהיה לנו שדולה בכנסת שתקדם את היחסים בין המדינות ושהמיקוד הוא גם על הקהילה היהודית. למשפחת רודרמן יש סדרה של פעולות הנוגעות לנושאי יחסי המדינות והשדולה היא אחת מהן. באמצעות השדולה אנחנו מתמקדים ביחסי ישראל-ארה"ב, בעיקר דרך הקהילה היהודית ודרך השתלמויות חברי כנסת. במקביל אנו פועלים ומשקיעים הרבה גם בשדולה 'לחיזוק העם היהודי' המשותפת לסוכנות היהודית. אני רוצה לראות יותר חברי כנסת מתנסים ומשתלמים בניסיון הישראלי-אמריקאי. להכיר טוב יותר את הממשל האמריקאי, את שיטת הממשל ואת הקהילה היהודית. זה מצליח מאוד. אני רואה יותר ויותר ח"כים חוזרים כשבפיותיהם שיחה אחרת לגמרי על מהות היחסים בין המדינות, חשיבות היחסים עם הקהילה היהודית, הבנה היכן הקהילה היהודית ממוקמת ומה על סדר יומה ומה צריך לעשות כדי לטפל ביחסים".

"אני חושב שאחד הדברים החמורים שנוצרו על ידי נתניהו זה הקרע בין הזרמים הדתיים השונים עם ישראל. אני לא יודע איך הוא מתכנן לפתור את זה. ראוי שהוא ייכנס לעומק העניין כי זה בנפשנו. אני מזהה קושי אצל לא מעט חברי כנסת, ללא ניסיון, היכרות או ידע ביחס לארה"ב שתופסים בצורה כל כך בוטה את היחסים עם הקהילה היהודית ואת הזרמים הדומינניטים שלה. שתי השדולות עושות עבודה מצוינת. יש עשרות חברי כנסת שעברו את הסדנה וממשיכים בפעולות השונות".

כיצד אתה רואה את איומי הסיעה המשותפת להחרים את נאומו של פנס במליאת הכנסת?

"אני מקווה שנקבל את פנס יפה פה. יש כאלה שיותר אוהבים ויש כאלה שפחות אוהבים. אני מקווה שהרשימה המשותפת לא תעשה סצינות בכנסת על אף שהם מתואמים עם הרשות הפלסטינית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אתמול בכנס שגרירים במשרד החוץ:

"אנו מקבלים בברכה הערב את סגן נשיא ארה"ב, ידיד גדול של ישראל, מייק פנס. הוא נחת כאן ואנו מקבלים אותו בחום, בגאווה. אני אדון איתו על שני נושאים: על שלום ועל ביטחון". על רקע המשבר ביחסי ארה"ב והפלסטינים, אמר נתניהו "ביחס לשלום, יש לי מסר לאבו מאזן: אין תחליף להנהגה האמריקנית בהובלת התהליך המדיני. מי שלא מוכן לדון עם האמריקנים על שלום – לא רוצה בשלום".

נתניהו גם קרא למדינות אירופה להתיישר עם מדיניות טראמפ בנוגע להסכם הגעין האיראני. "ביחס לביטחון, יש לי מסר למדינות אירופה: אני מציע להן להתייחס ברצינות לדברים של הנשיא טראמפ. אם הן רוצות לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, עליהן להציע תיקונים להסכם, תיקונים שימנעו התגרענות של איראן, דבר שיאיים עליהן ועל העולם כולו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!