דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

מדיני / נתניהו נפגש בוועידת דאבוס עם טראמפ שיצא בהצהרה מסקרנת

טראמפ התייחס בדבריו להכרה בירושלים כבירת ישראל ואמר "ישראל תשלם על כך. משהו עומד לקרות. הם יעשו משהו שיהיה טוב מאד" | נתניהו ניצל את הבמה כדי למחות על הסכם הגרעין עם איראן

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בדאבוס. (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בדאבוס. (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שי ניר

לראשונה מאז הכרזת הנשיא טראפ כי הוא מכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו וטראמפ במהלך ועידת דאבוס שבשוויץ, קיימו פגישת עבודה ומסרו הצהרות משותפות. לאחר שסגנו מייק פנס הצהיר ששגרירות ארה"ב בישראל תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה, נשיא ארצות הברית, טראמפ, מנמיך ציפיות ואומר כי השגרירות שתפתח תהיה "בגרסה מצומצמת".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/956588348864454656

על רקע נאומו של סגן נשיא ארה"ב במשכן הכנסת, מוקדם יותר השבוע, בו הודיע כי ארה"ב תפתח שגרירות בירושלים עד סוף השנה הבאה, אמר הנשיא טראמפ כי יעברו שנים עד שתקום השגרירות וכי ציפייתו היא לפתוח "גרסה מצומצמת" של השגרירות "מתישהו בשנה הבאה".

בהתייחסו לנושא השגרירות ציין נתניהו כי זו החלטה "היסטורית שלנצח תשכון בלב העם שלנו לאורך הדורות" ושלל את הטענה כי המהלך האמריקני "דוחה את השלום", כפי שטענו מספר גורמים. "אני אומר שהיא דווקא מקדמת את השלום, שהרי היא מכירה בהיסטוריה, היא מכירה במציאות הנוכחית", אמר נתניהו והוסיף כי "ניתן לבנות שלום רק על יסודות של אמת. כאשר הכרת בהיסטוריה, עשית היסטוריה. אנו תמיד נזכור זאת".

טראמפ התייחס בדבריו גם למשבר בין ארה"ב לבין הפלסטינים על רקע החרמת ביקורו של פנס, אמר כי הפלסטינים "זלזלו בנו" והוסיף כי הצהרתו הורידה את ירושלים, "הנושא הכי קשה שהיה עליהם לדבר עליו", משולחן המשא ומתן והוסיף בהמשך כי הכסף אותו משקיעה ארה"ב בפלסטינים דווקא כן "על שולחן המו"מ".

על רקע התבטאויותיו של נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כי ארה"ב איבדה מאמינותה ולא יכולה יותר לשמש כמתווכת בתהליך המדיני אמר טראמפ כי הפלסטינים, "חייבים לכבד את התהליך גם והם חייבים לכבד את העובדה כי ארה"ב נתנה להם תמיכה עצומה במשך השנים, במונחים של תמיכה כספית ותמיכה אחרת". חשוב להדגיש כי טראמפ רמז בדבריו על תשלום מחיר אותו ישראל תשלם במסגרת תהליך מדיני בהובלתה של ארה"ב ובתמורה להסרה של נושא ירושלים מהתהליך המדיני, "ישראל תשלם על כך. תראה, ישראל – משהו עומד לקרות. הם יעשו משהו שיהיה טוב מאד".

עוד התייחסו המנהיגים להצבעה האנטי-ישראלית במליאת האו"ם הקוראת למדינות העולם שלא להכיר בירושלים כבירת ישראל. "זהו מקום שמכפיש את ישראל ואת ארה"ב", אמר נתניהו לטראמפ והוסיף כי "במילים ובמעשים אתה אמרת להם שהגיע הזמן להפסיק".

את הנושא האיראני הזכיר נתניהו לבדו ואמר לטראמפ, "אנו גם מעריכים את העובדה שאתה נאבק בתוקפנותה של איראן כלפינו וכלפי גורמים אחרים באזור כפי שלא נאבקו בה בעבר. מעולם לא ראיתי את הברית המעשית בין ארצות הברית לישראל ובנות הברית האחרות שלכם באזור כחזקה ומאוחדת כפי שהיא היום תחת מנהיגותך".

בהמשך נשא נתניהו דברים בפני באי הכנס והתייחס באריכות לנושא איום הגרעין האיראני וההסכם שנחתם עמה. נתניהו חזר וביקר את ההסכם באומרו כי הוא יאפשר לאיראן את כל מה שיידרש כדי ליצור נשק גרעיני, "כולל העשרת חומר בקיע בהיקף עצום" ואף העריך כי יהיה ביכולתה לייצר עד 200 פצצות גרעיניות. "לא משנה לי אם הם יתקנו את ההסכם, אם הם יבטלו אותו, או אם ישמרו אותו. מה שחשוב לי זה למנוע מאיראן להשיג ארסנל גרעיני. כי לא רק שאיראן מפיצה טרור בכל העולם, איראן אומרת בגלוי שהיא תשתמש בנשקים הללו ובכל נשק שברשותה כדי להשמיד את ישראל. לא נאפשר לזה לקרות", דברי נתניהו.

מוקדם יותר אישרו בלשכת ראש הממשלה ובקרמלין כי נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין יפגשו ביום שני בשבוע הבא במוסקבה. השניים צפויים לדון בהתפתחויות אזוריות במזרח התיכון ובהסדרים עתידיים לימים שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!