דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצבאות הנכות

לא חצי בן אדם / מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק העלאת קצבאות הנכות

החוק עבר ברוב של 84 חברי כנסת לאחר השעה חצות | חברי הכנסת התרגשו, בירכו וקיללו, והבטיחו (רובם) שימשיכו להאבק עד שתגיע קצבת הנכות לשכר המינימום | שר העבודה והרווחה חיים כץ סימן את היעד הבא: קיצבת הזיקנה

נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)
נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק להעלאת קצבאות הנכות עברה לאחר השעה חצות בקריאה שניה ושלישית ברוב של 84 חברי כנסת – מהלך שהוגדר במליאה כ"תיקון עוול היסטורי". מרבית חברות וחברי הכנסת הודו לחבריהם אילן גילאון, קארין אלהרר, אלי אלאלוף ודוד ביטן, והשר חיים כץ שעשו לדבריהם לילות כימים, כדי להעביר את החוק. מרביתם גם שיבחו את שיתוף הפעולה של האופוזיציה והקואלציה, שהוביל למציאות החוק הנוכחי. כמו כן, התחייבו חברי הכנסת כי ימשיכו וילחמו על קיצבת נכות גבוהה יותר עד שתגיע לגובה שכר המינימום.

כזכור, קצבאות הנכות לא התעדכנו מאז גזירות נתניהו ב-2003, כך שאכן יש פה תיקון, אולם ארגוני הנכים השונים עדיין חשים גם היום שהעוול ממשיך. בדיון אתמול (שני) בוועדת העבודה התברר שהקיצבה תגיע ל-3,700 שקלים, ולא כפי שהסתמן בתקופה האחרונה 4,000 שקלים.

הפגנת הנכים בדרישה להעלאת קצבת הנכות בירושלים 3 בינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת הנכים בדרישה להעלאת קצבת הנכות בירושלים 3 בינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

מלבד גובה הקצבה, בעיה נוספת בהצעת חוק הוא גובה הדיסריגארד (הסכום ממנו מתחילים לקצץ בקצבה), במתווה של סוף ספטמבר דובר על דיסריגארד בגובה של כ-4,200 שקלים, בהצעת החוק הנוכחית הדיסריגארד יעלה ל-3,700.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "אני רוצה שתתחייבו שתשלמו את הקיצבה עד השקל האחרון, מילה זו מילה. לא ננוח עד שזה לא יהיה שכר מינימום." ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ): "הוכח שבישראל נכה הוא כן חצי בנאדם." ח"כ נורית קורן (הליכוד): "הדבר החשוב ביותר, אפילו שהגדלנו את הקיצבאות, אנחנו צריכים לעודד את כל מי שיכול עבוד – לצאת ולעבוד." ח"כ מירב בן ארי, פנתה לאלכס, שישב ביציע: "אלכס, הכל בזכותך! מהיום שהתחלת את הקמפיין, הנעת את המהלך."

שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) התייחס לאישור החוק ואמר: "היעד היה ונותר קצבה בגובה שכר מינימום וההצעה הממשלתית שאושרה היום היא צעד ראשון ומשמעותי בדרך אליו." כץ התגאה בביטול הקח"ן, בדאגה לעיוורים ולנכים המאושפזים במוסדות ציבוריים ובצדק. שר העבודה סימן את המאבק הבא, "אני מקווה להגיע במהרה להסכמות עם האוצר ולקדם את הצעת החוק להעלאת הקצבה לכל האזרחים הוותיקים שמקבלים השלמת הכנסה, תוך הצמדתה לשכר הממוצע במשק, מהלך שיתן לנו את הביטחון שאף אזרח ותיק לא יהיה מתחת לקו העוני שוב".

"אליה וקוץ בה", אמר אלכס פרידמן יו"ר 'נכה לא חצי בנאדם' שעות לפני אישור החוק, "ההישג ההסטורי עליו עמלנו במשך 3 שנים יהפוך בשעות הקרובות לכדי חוק במדינת ישראל, אשר ללא ספק ישפר בצורה משמעותית את חייהם של כ-400 אלף נכים ומשפחותיהם. עם זאת ישנה תחושה של אליה וקוץ בה, בעקבות השינויים של הרגע האחרון אשר ללא ספק חייבים להתבטל בין אם זה יקרה עוד היום או בזמן הקרוב, קצבת הנכות חייבת להגיע ל-4,000 ש"ח כפי שהתחייבה הממשלה כצעד ראשון ומוסרי בדרך לקצבת נכות בגובה שכר המינימום".

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף אמר אחרי הדיון היום: "אני רוצה לפנות אל הנכים ולומר, המאבק שלכם הוא מהמאבקים המפוארים והצודקים שנראו פה בשנים האחרונות. אתם מהווים דוגמא ומופת לאזרחים פעילים שנאבקים על זכויותיכם ועל המדינה בה אתם חיים. עכשיו הגיעה השעה לקצור את פירות המאבק, גם אם לא את כולם, ולהכיר בהישג הגדול שהשגתם".

המאבק של ארגוני הנכים הוא אחד המאבקים החשובים והקשים שהיו בשנים האחרונות, ואם להאמין לפעילות ולפעילים, הוא עוד רחוק מסיומו. כל הפגנה, חסימה, נאום והצבעה עלו להם בבריאות. הנכות והנכים נאבקים על היכולת לחיות ברמת חיים בסיסית, כזו שרובם המוחלט של חברי הכנסת לא יכול לדמיין איך הוא יכול לחיות בה. בדיונים בוועדת העבודה היה זה ניכר שחלק מחברי הכנסת לא מסוגלים היו להסתכל לנכים בעיניים.

כך זה היה

הצעת החוק של ח"כ אילן גילאון, להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום, שעברה קריאה טרומית בדצמבר 2016 הציתה למעשה את המאבק הנוכחי. לאחר מכן היו את הפרופסורים, מסיבת עיתונאים חגיגית של כל נציגי סיעות הבית והמתווה בערב יום כיפור שעליו מבוססת, בצורה חלקית, הצעת החוק שעברה היום.

אחר קיץ קשה של מאבק וחסימות כבישים רבות, שהובלו ע"י אנשים שרובם לא בקו הבריאות, נכנסה ההסתדרות לתמונה. יו"ר ההסתדרות ניסנקורן נפגש מספר פעמים עם ארגוני הנכים השונים, ובסוף ספטמבר, לאחר מו"מ ארוך של ארגוני הנכים, חברי כנסת ויו"ר הקואליציה דאז דוד ביטן הוסכם על מתווה להעלאת הקצבאות שגם ראש הממשלה נתן לו את ברכתו. לוחות הזמנים שניתנו היו שעד סוף 2017 יעבור החוק, כדי שהפעימה הראשונה תתחיל בינואר 2018. הכנסת חזרה מפגרת הקיץ, אך בניגוד להצהרות ראש הממשלה שלאחר החגים תגובש הצעת החוק, דבר לא התקדם.

המתווה הוסכם עם הממשלה וארגוני הנכים בסוף  ספטמבר האחרון, כשכל הגורמים המעורבים חזרו ואמרו שהנכים יראו תוספת בקצבה כבר מינואר 2018, אבל חקיקת החוק נדחתה שוב ושוב. האוצר התנגד לכל סעיפי המהות (הצמדה לשכר הממוצע, 4 פעימות, העלאת הדיסריגארד והעלאה שווה לכל הנכים) וככל שעבר הזמן נאלצו ארגוני הנכים לעשות עוד ועוד פשרות.

נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)
נכים חוסמים את הכניסה לנתב"ג בדרישה להעלאת את קצבת הנכות. אוקטובר 2017 (צילום: אבי דישי/ פלאש90)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!