דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדי קפה נואר חוזרים לבית הדין: "רוצים שהצדק יצא לאור"

דיון ראשון מול הרכב השופטים החדש בתביעה על פגיעה בהתארגנות נערך היום (א') | השופטת יפית מזרחי-לוי, הציעה מתווה פשרה לפיצוי הכספי, אך העובדים דחו את ההצעה: "חשוב לנו שתהיה פסיקה שתקבע שהייתה פגיעה בהתארגנות"

הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תביעת הסתדרות הנוער העובד כנגד מסעדת קפה נואר, על רקע הפגיעה בהתארגנות העובדים, חזרה היום (ראשון) לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. לתיק מונה הרכב שיפוטי חדש בראשות השופטת יפית מזרחי-לוי שהציעה לצדדים לגבש מתווה פשרה שינוע בין 20 ל-200 אלף שקלים, בעוד שסכום התביעה עומד על 2.1 מליון שקלים. לאחר התייעצות ממושכת, החליטו עובדי המסעדה לדחות את הצעת ההנהלה להתפשר על פיצוי של 100 אלף שקלים.

"אני סבורה שמדובר באחד המקרים החמורים ביותר שנתקלנו וניהלנו במשרד של פגיעה בהתארגנות", אמרה עו"ד אסנת לונגמן ממשרד עורכות הדין ארנה לין ושות' המייצגת את את ההסתדרות ואת העובדים. "בדרך כלל היכולת להביא את הראיות ולשמוע את הדברים היא מאוד קשה והפעם הבאנו כמות משמעותית מאוד של ראיות, עדים ומסמכים שמראים בצורה ברורה פעילות בלתי חוקית מתמשכת לאורך תקופה ארוכה של המשיבה נגד העובדים".

לונגמן הבהירה כי התאגדות העובדים נפגעה באופן משמעותי ביותר כתוצאה מהתנכלות זו וכי ארגון העובדים יהיה מוכן לשקול פשרה רק על סכום גדול יותר. לדבריה גובה הסכום רלוונטי לא רק באשר לשיעור הפיצויים שיקבלו העובדים שנפגעו אלא בעיקר לשם הצבתו של תג מחיר ברור על פגיעה בהתארגנות על מנת למנוע את המצב בו מעסיקים מפירים במודע את החוק, מתוך חישובים כלכליים של עלות-תועלת בשבירת התארגנויות עובדים. "אני מאמינה שסכום של 200 אלף שקלים היינו שוקלים בכובד ראש", אמרה לונגמן ואילו מנכ"לית קבוצת נואר, נגה בסון, דחתה את העניין על הסף והבהירה כי היא מעדיפה לנהל את התיק ולהגיע בו להכרעה.

"ממש שקלנו את ההצעה בכובד ראש", אמרה ל'דבר ראשון' עדי טכורש, מחברות ועד הפעולה לשעבר בקפה נואר וממגישות התביעה. "אנחנו פשוט רוצים שהצדק יצא לאור. מבחינתי מה שהיה חשוב לנו זה שתהיה פסיקה ושהאמת הברורה שהייתה פגיעה בהתארגנות תצא לאור. אי אפשר לנקוב מחיר, מאה אלף שקל – כך עולה לפרק התארגנות. אני שמחה שבחרנו להמשיך עם התביעה". לדבריה היא שלמה עם הבחירה שלא להתפשר במאבק לפסק דין צודק, אך חוששת מהפסיקה הסופית, לאור ניסיון העבר של ההתארגנות בבית הדין לעבודה. "עשינו עבודה מאוד קשה, ולא בשביל לוותר עליה עכשיו בשביל איזו פשרת אמצע של סתימת פיות. הייתה פה פגיעה אמיתית – נידו אותנו חברתית, הרחיקו אותנו ובודדו אותנו. הפעילו עלינו לחץ, איומים, שמועות שהפיצו עלינו, אלימות פיזית. זה לא משהו שאפשר לכמת לסכום". טכורש סיימה את עבודתה במסעדה, לדבריה לאחר שחשה שהגיעו למבוי סתום לאחר שההנהלה הבהירה כי היא אינה מעוניינת בהידברות. "הייתה נקודת קיצון, והרגשתי שאני לא יכולה יותר לשאת את האלימות הזו כלפי".

לפסיקת בית הדין בסוגיות העומדות על הפרק צפויה להיות משמעות רוחבית על יכולת ההתארגנות העתידית בענף כולו, וזאת בשל ייחודיותה של התארגנות עובדי קפה נואר, שהיא הראשונה בענף המסעדנות. בין הסוגיות המונחות על שולחנו של בית הדין: השאלה האם מותר לבטל משמרות עתידיות של עובדים ששבתו במשמרת אחת, והשאלה האם המעסיק רשאי לשנות את אופן שיבוץ העובדים, או את אופן קבלת הטיפ כתגובה לצעדים ארגוניים שנקטו.

לטענת ההסתדרות התבטאה הנהלת המסעדה כנגד ההתאגדות באופן אסור ופגעה בשיבוץ העבודה של מובילי ההתארגנות, וכתוצאה מכך גם בשכרם, זאת לצד זימונם של פעילים בולטים בהתארגנות לשימועים ובירורים במטרה לפגוע בהתארגנות. לצד זאת, העידה המנכ"לית בסון בפני בית הדין האזורי בהליך הזמני, כי בעלי המסעדה הורה להפסיק ולהעביר את הטיפים המשולמים על ידי לקוחות המסעדה באשראי לעובדים, וזאת בתגובה להפגנה שנקט ועד העובדים מול מסעדה אחרת שבבעלות קבוצת נואר.

בהליך הזמני שהתנהל בבית הדין האזורי לעבודה, קבעה השופטת אריאלה גילצר-כץ, על אף העדויות אשר הובאו בפניה, כי הנהלת המסעדה לא פגעה בהתארגנות. בסוף דצמבר האחרון הורה בית הדין הארצי לעבודה בהרכב בראשות השופט אילן איטח על ביטול פסק הדין והחזרתו לדיון נוסף בבית הדין האזורי לעבודה, כחלק מהתיק העיקרי. בניגוד למקובל, הורה השופט איטח גם על החלפת הרכב השופטים הדן בתיק.

במושב בכנס אילת ליחסי עבודה שהתקיים מוקדם יותר החודש, אשר עסק בתפקיד נציגי הציבור בבתי הדין לעבודה הממונים להרכב השופט על ידי שר העבודה והרווחה, התייחס נשיא בית הדין לעבודה בדימוס סטיב אדלר לתיק זה ולהתנהלות בתי הדין בכלל בתיקים הנוגעים לפגיעה בהתארגנויות ראשוניות ואמר: "יכולתי להביא דוגמא מבחינת העובדים, להגיד שנציגי ציבור שישבו בבית הדין האזורי בבית הקפה נואר היו צריכים להעיר לשופטת שכשהמעסיק מדבר ולוחץ – אז זה סוף ההתארגנות וזה לא הוגן. והיו צריכים להגיד בתיק רמי לוי, בדיון הראשון, שאם אין החלטה מיידית – אז גמרנו עם ההתארגנות. וגם פסק הדין המבורך של מיליון וחצי שקלים בארצי – זה טוב אבל זה לא יציל את ההתארגנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!