דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

קפה נואר / ההקלטות נחשפות: כך איימה מנכ"לית רשת המסעדות על המלצרים

כפי שנחשף לראשונה ב'דבר ראשון' הנהלת 'קפה נואר' מנסה לפגוע בהתאגדות עובדי המסעדה המצליחה דרך הפקעת כספי הטיפים הניתנים באשראי | ערוץ 1 חשף הקלטה בה מודיעה מנהלת הרשת למלצרים "אתם תקבלו את שכר המינימום"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אתם כולכם, מבחינתי, חציתם את הגבול. זה כבר לא בידיים שלי; זה כבר לא יהיה בידיים שלכם. אני מודיעה לכם את זה היום רשמית שממחר אין יותר טיפים באשראי". אלה הדברים הקשים שהטיחה מנהלת קבוצת המסעדות של נואר, נגה בסון, במלצרים ובעובדים של המסעדה 'קפה נואר'. העובדה שההנהלה החליטה לפגוע בעובדים בגלל נסיונם להתאגד נחשפה ביום שלישי האחרון מעל דפים אלו, ובערוץ 1 נחשפה ההקלטה של אסיפת העובדים שכינסה בסון.

המנכ"לית למלצרים ולמלצריות: "יהיה חסר כסף, כי תחליטו להגיד לאנשים שאתם לא מקבלים (לידיכם את הטיפ שניתן באשראי – נ.צ.כ.), …אז אני אקח גם מהמזומן"

השיטה המקובלת ב'קפה נואר' דומה לשיטה של מסעדות רבות: לסועדים ולסועדות מתאפשר להשאיר טיפ (תשר) באשראי וזה נזקף לטובת המלצרים. מדברי בסון ניתן להבין כי בשל התאגדותם של העובדים ("חציית הגבול", מבחינתה) הטיפים שינתנו באשראי ילכו לקופת המסעדה ולא לעובדים. בסון אף מרחיקה לכת ומאיימת כי אם תראה ירידה בהכנסות מטיפים שניתנים באשראי היא תשלים את החסר מטיפים שינתנו למלצרים ולמלצריות במזומן.

"(ממחר) כל הטיפים באשראי נכנסים לתוך הקופה" נשמעת בסון אומרת בהקלטה. "אתם תקבלו את התלוש שלכם על פי שכר המינימום. יהיה חסר כסף, כי תחליטו להגיד לאנשים שאתם לא מקבלים, לא יודעת מה, מספיק או וכדומה אז אני אקח גם מהמזומן".

הסתדרות הנוער העובד והלומד, בה התאגדו עובדי 'קפה נואר' פנתה בדחיפות לבית הדין לעבודה כאשר נודע לה על הפגיעה בעובדים על רקע התאגדותם. בית הדין דן בדברים כבר ביום שלישי האחרון. העובדה כי ההנהלה החליטה לפגוע בעובדים ולנסות לסכל את התאגדותם בהסתדרות נאמרה באולם הדיונים של השופטת אריאלה גילצר-כץ.

בסון הסבירה בבית הדין כי ההחלטה להרע חד-צדדית את תנאיהם של העובדים התקבלה על ידי הבעלים לאחר שהעובדים שבו לנקוט צעדים אירגוניים (באישור בית הדין, יש לציין, ולאחר שההנהלה התחייבה שלא לפגוע בעובדים שינקטו צעדים אירגוניים). בין היתר, נערכה הפגנה מול מסעדה אחרת בקבוצה, מסעדת סבסטיאן בהרצליה, במחאה על מדיניות הבעלים כנגד התאגדות העובדים.

מאבקם של העובדים נמשך ולאחר שהכריזו על סכסוך עבודה וקיימו הפגנות ופעילויות הסברה, הכירה ההנהלה ביציגות הוועד אולם המשא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי לא צלח ופעולות המחאה של העובדים נמשכו ואף החריפו עד כדי שביתה לפני כחודש. מדובר, יש לציין, בהסכם קיבוצי שכשייחתם יהיה פורץ דרך כהסכם תקדימי בענף המסעדנות.

הפגנת עובדי קפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת עובדי קפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

מהסתדרות הנוער העובד והלומד, המלווה את התארגנות עובדי 'קפה נואר', נמסר ל'דבר ראשון', בעת שנחשף האיום על הפסקת העברת הטיפים לעובדים: "בהנהלת קפה נואר החליטו להילחם בהתארגנות העובדים בכל הכוח גם אם יעלה כסף ומחירים רבים נוספים. נראה כי ההנהלה לא רצתה מעולם להיענות לעובדיה ומשתמשת באופן בלתי חוקי בכוחה על מנת לחסל את ההתארגנות".

נציגת העובדים עדי טכורש הוסיפה: "אנחנו המומים מהיחס. מקום שהיה לבית מפנה את העורף בצורה הבוטה ביותר שהוא יכול. עצוב וחבל".

בקבוצת נואר העדיפו שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!