דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

כלכלה וחברה / הנהלת 'קפה נואר': הרענו את תנאי העובדים כתגובה לצעדים הארגוניים

לאחר חודש בו התעלמה מהמתווה להסכם קיבוצי שהציע בית הדין, הודיעה ההנהלה כי היא מעוניינת בו | עו"ד לין המייצגת את העובדים, ביקשה הכרעה של השופטת: "אילו ההנהלה רצתה מו"מ ניתן היה להתחילו מזמן"

קפה נואר (צילום: דבר ראשון)
קפה נואר (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בפתח הדיון אמש (שלישי) הודיעה לראשונה הנהלת המסעדה כי היא מקבלת את הצעת מתווה ההסכם הקיבוצי שהציע בית הדין לפני כחודש. זאת לאחר שעד כה נמנעה ההנהלה מלהתייחס אליה ואף על פי שכבר בדיון הקודם השיבה 'הסתדרות הנוער העובד והלומד' כי היא מקבלת אותה עקרונית, אך הציבה לה מספר הסתייגויות, כגון החלה מדורגת על המלצרים הקיימים.

"גדעון, אחד הבעלים – מאוד אהב את ההצעה שנתת בבית המשפט וחשב שהיא מאוד ראויה ונכונה לעתיד של המסעדה, לא שנה אלא גם עשר שנים קדימה. והרבה פעמים הוא אמר לי – בואי נתחיל" אמרה נגה בסון, מנהלת קבוצת נואר, כשהיא מנסה להסביר את השינוי החד צדדי שהובילה ההנהלה בשכר העובדים. הצעת השופטת אריאלה גילצר-כץ כללה העלאת שכר הבסיס השעתי באופן משמעותי לכלל הסקטורים – ואילו הרעת התנאים שביצעה הנהלת המסעדה בשבוע האחרון כללה הכנסת הטיפים הניתנים באשראי לקופת המסעדה בלבד – ושכר שעתי בגובה שכר המינימום לעובדים.

בסון הסבירה בדיון כי ההחלטה להרע באופן חד-צדדי את שכרם של עובדי המסעדה נתקבלה על ידי הבעלים, כתגובה לצעדים ארגוניים שנקטו כחלק ממאבקם לחתימת הסכם קיבוצי במסעדה – הפגנה מול אחת המסעדות האחרות של הקבוצה.

בתגובה לשאלת השופטת האם הצדדים מתעקשים שתכריע בתיק, השיבה עו"ד לין המייצגת את ועד העובדים ו'הסתדרות הנוער העובד והלומד', באופן חיובי. "נתנו לזה חודש וחצי מאז שהגשנו את הבקשה, שבה הכל יכול היה לקרות. ראינו את הדיון האחרון כדיון שהיה בו ניצול לרעה של הליכי בית משפט ושל הרצון שלנו להתקדם".

עו"ד לין האשימה את ההנהלה ביצירת מצג שווא של שיתוף פעולה כלפי בית הדין. "ואז קרו הדברים הבאים: אי קיום החלטת בית הדין (על ידי ההנהלה – נ.צ.כ.), פגיעה חד משמעית בעובדים. תשובה לבית הדין שלפיה אין בכלל על מה לדבר. ולכן אנחנו חושבים שמקץ חודש ימים ובגלל ההתנהגות תוך כדי ההליך המשפטי – אין ברירה ואנחנו צריכים החלטה. את הכתובת של 'הנוער העובד והלומד' כולם יודעים. אם מישהו רצה לנהל מו"מ רציני יכול היה לעשות זאת כבר מזמן – ויכול לעשות זאת גם מחר".

שולחנות נטושים מחוץ לקפה נואר במהלך ההפגנה, ספטמבר 2017 (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
שולחנות נטושים מחוץ לקפה נואר במהלך ההפגנה, ספטמבר 2017 (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

"דיברתי בשם רפי וגדעון (בעלי הקבוצה, נ.כ.) והסיבה שהם ביקשו ממנו לעשות את זה היא ההפגנה שהיתה בסבסטיאן תוך כדי שמתקיים מו"מ… זה בגלל כל מה שקורה מאז שהתחיל המשפט", הסבירה בסון את העדכון שהעבירה לעובדים ביום שבת האחרון, לפיו מעתה ישתכרו שכר מינימום, ויהנו מהטיפים הניתנים במזומן בלבד, כשאת כל הטיפים הניתנים למלצרים על ידי הלקוחות באשראי תספוג המסעדה לקופתה ולהכנסתה. לטענת בסון לא אמרה בשיחה כי ההרעה היא בשל עצם ההתאגדות בהסתדרות, ורק אמרה כי 'העובדים חצו גבול'. לשאלתה של עו"ד לין האם אמרה שהחלטת ההנהלה עשויה להשתנות אם תצא ההסתדרות מקפה נואר השיבה: "לא זוכרת כזה דבר. הגעתי עם אמוציות מאוד קשות לשיחה הזו. לא קל לי לבוא ולבשר דברים כאלה".

בסון טענה כי אינה בקיאה בשיבוץ חברי ועד הפעולה למשמרות בשבוע החולף, וכי כמנהלת הקבוצה אינה יורדת לרזולוציות שכאלו. בתגובה לשאלתה של עו"ד לין 'האם ייתכן שעובדים במסעדה התלוננו על כך ששובצו למשרות כפולות, בשעה שחברי ועד הפעולה נפגעו במספר המשמרות אליו שובצו בחול המועד בניגוד להתחייבות ההנהלה בדיון הקודם', השיבה: "אני יכולה לשער שזה קשור לחול המועד". לטענתה לא ידעה גם על כינוס בן שעה שערך הברמן שכלל את שוטפי הכלים במסעדה, במהלך יום העבודה ובתוך המסעדה, במטרה להסביר להם על המהלך להקמת ועד פנימי, וכן לא ידעה על מעורבותן לכאורה של מנהלת המסעדה ומנהלת המלצרים בהחתמת עובדים על עצומה כנגד ההסתדרות.

הברמן, עמית גלאור – ממובילי מהלך הועד הפנימי ומקים קבוצת וואטסאפ שבה פורסמו דברים בגנות ההסתדרות, טען כי על אף שניסה להיוועץ באנשי הנהלת הקבוצה בנושא, אלה הבהירו כי אינם יכולים לדון בכך עימו, וכן הכחיש את הטענה כי נועץ עם עורכי הדין של ההנהלה באשר ליוזמה. עם זאת, עלה מהדברים שאמר בעדותו בבית הדין כי הוא מצוי בקשר ייחודי עם מנהלות הקבוצה והמסעדה ואף ידע על הכוונה להרע את תנאי העובדים יממה לפני יתר העובדים. לטענתו, שמע את הדבר מפיה של בסון עצמה, אשר הכחישה בחקירתה כי דיברה עימו על כך וטענה כי ייתכן ומנהלת המסעדה סיפרה לו על כך, בניגוד לדעתה. בדיון עלו עובדים ועובדות נוספים, הפועלים להקמת ועד פנימי במסעדה, וטענו כי אינם פועלים בשיתוף פעולה עם ההנהלה. עם זאת כולם השיבו כי היוזמה להקמת ועד פנימי החלה רק בעקבות הקמת ההתארגנות ב'הסתדרות הנוער העובד והלומד' לפני כשמונה חודשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!