דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חזקת הגיל הרך

טובת הילד / חוק חזקת הגיל הרך אושר בקריאה ראשונה, אך ייתכן שייפסל

הצעת החוק של חברי הכנסת קיש ומועלם-רפאלי הנוגע למשמורת על ילדים להורים גרושים עבר ברוב של 33 תומכים | עם זאת, בשל העלות התקציבית של ההצעה, נדרש לה רוב של 50 חברי כנסת לפחות ובלשכה המשפטית של הכנסת בוחנים את פסילתו

הורים מלווים את ילדתם לביה"ס (צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר / פלאש 90).
הורים מלווים את ילדתם לביה"ס (צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חוק חזקת הגיל הרך אושר אמש (רביעי) בקריאה ראשונה, זאת אחרי שאחד מיוזמי החוק, ח"כ יואב קיש (הליכוד) הסכים להוציא ממנו את הסעיף המחייב את השופט להתחשב באיתנות הכלכלית של ההורה בקביעת הסדרי המשמורת. עם זאת, נראה שהחוק מעורר המחלוקת ייתקל כעת במשוכה חדשה – על פי פרסום בעיתון "הארץ" הלשכה המשפטית של הכנסת שוקלת לפסול באופן חריג את האישור לו זכה החוק, כיוון שהוא עבר ברוב של 33 חברי כנסת בלבד, בעוד שלהצעות חוק תקציביות – שעלותן למשק מעל חמישה מיליון שקלים – נדרשת תמיכה של 50 חברי כנסת לפחות. בכנסת בוחנים כעת האם ניתן לקיים הצבעה חוזרת על החוק או כי משמעות ההחלטה היא פסילה מוחלטת שלו.

המאבק על הסעיף המכונה "חזקת הגיל הרך" בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הוא אחד הקשים בכנסת הנוכחית. נכון להיום קובע החוק כי במקרה בו זוג הורים לילד עד גיל 6 התגרשו ולא הגיעו להסכמה בנושא המשמורת, הילד יעבור לרשות האם כל עוד אין סיבה מיוחדת המונעת זאת. במצב זה, גם כאשר יש לזוג ההורים כמה ילדים שרק אחד מהם מתחת לגיל 6 הם ככל הנראה יעברו לרשות האם, משום שנטיית בתי המשפט היא להשאיר את הילדים יחד. ח"כ קיש דרש במקור לבטל כליל את חזקת הגיל הרך ולקבוע כי ברירת המחדל תהיה משמרות משותפת של שני ההורים כבר מיומו הראשון של הילד.

חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)
חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)

כאמור, הסכים קיש לוותר על סעיף האיתנות הכלכלית, זאת בעקבות התנגדותה של ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), ומאחר והפשרה שהושגה בנושא מחייבת את הסכמתה לנוסח הסופי של החוק.

את הסעיף המדובר החליף ניסוח עמום, שקבע כי בית המשפט יתחשב ב"יכולות של כל אחד מההורים לדאוג למכלול צרכיו של הקטין". הבחירה בין גישה זו ובין זו ששמה דגש על שמירת יציבות בחייו של הילד אמורה להתבצע בדיונים על הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

בסוגיית הגיל המקסימלי בו תינתן לאם משמורת אוטומטית, ובהתאם לפשרה שהושגה בין חברי הכנסת קיש ומועלם-רפאלי, המינוח בחוק ישתנה מ"ילד" ל"פעוט" מבלי לציין טווח גילאים ספציפי. עם זאת, חוק המעונות, בו מופיעה הגדרה דומה, קובע דווקא במדוייק שמשמעות המילה "פעוט" היא ילד עד גיל 36 חודשים, כלומר גיל שלוש.

"אנחנו קודם כל רוצים לבחון מה טובת הילד ולוודא שזה השיקול הראשון במעלה" אמר אתמול ח"כ קיש, "זו לא מלחמה של גברים ונשים. לא מעט נשים היו מהמובילות והדוחפות של החוק הזה ולכן זה לא נכון להציג את זה כמלחמה מגדרית. ילד צריך את שני הוריו ואסור לנטרל הורה אחד. מי שנפגע מעל הכל זה הילד".

ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי ,טובת הילד הוא העיקרון שמנחה אותי לכל אורך הדרך הארוכה והדיונים הרבים שעברנו עד כה, ובהתאם הגענו לנוסח שרוב הסעיפים שבו מוסכמים על חברי הכנסת. ילד צריך לגדול במחיצת הוריו, ביציבות, בשגרה ובביטחון. כאשר ההורים מחליטים להתגרש, יש לעשות הכל כדי שטובת הילד לא תפגע ויתאפשר לו להמשיך במסגרת חיים יציבה ובקשר מיטבי עם שני הוריו. לשמחתי הבאתי להסרה של הסעיף המזעזע המקנה להורה העשיר את הזכות להיות הורה ומפלה את ההורה העני מנוסח החוק העוסק בחזקת הגיל הרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!