דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל חיפה

נמל חיפה / הנהלת נמל חיפה לבית הדין: עצרו את שיבושי העבודה

השיבושים החלו אתמול (ד') לאחר אסיפת עובדי הנמלים בה התפטרו חברי הוועד | בהסתדרות לא תומכים בשביתה, אך מפנים אצבע מאשימה אל ההנהלות שלא מסיימות את המו"מ על תנאי העובדים החוששים מהתחרות מול הנמלים הפרטיים

נמל חיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה, צבי רוגר)
נמל חיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה, צבי רוגר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הנהלת נמל חיפה קוראת לדיון דחוף בגין שיבושי העבודה בנמל שהחלו אתמול (רביעי), לאחר אסיפת עובדים בנמל בה התפטרו מתפקידיהם חברי הוועד. בעקבות השיבושים בפעולת הנמל פנתה ההנהלה הערב (ד') בבהילות לבית הדין הארצי לעבודה בכדי לסיים את השיבושים בעילה של בזיון צו של בית הדין משנת 2013, האוסר על שביתה בנמלים. שיבושי האטה מתקיימים כבר תקופה בנמל אשדוד. ארגון המובילים מאיים להשבית את העבודה בנמלים עד למציאת פתרון. בהסתדרות לא תומכים בשביתה, אך מפנים את הזרקור אל ההנהלות, שלא מסיימות את המשא ומתן שיסדיר את תנאי העבודה בנמל לקראת התחרות מול הנמלים הפרטיים החדשים. דיון משפטי יתקיים בנושא כבר הבוקר.

עובדי הנמלים בנמל חיפה שיבשו היום את פעילות הנמל באופן שגרם לזעם בקרב ארגון המובילים. גבי בן הרוש, יו"ר הארגון מסר ל'דבר ראשון': "אף אחד לא מפצה אותנו על ההמתנה של שעות. נמל הוא שרשרת לוגיסטית. אם אתה עוצר את הפעולה בקו המים, תקעת את כל הנמל וגם את המשאיות וגם את הכבישים בכניסה לנמלים". לדבריו, 95% מהסחר של ישראל נעשה בנמלי הים ושיבושי העבודה בשני הנמלים גורמים לפגיעה כלכלית מידית וכן לפגיעה במוניטין. בן הרוש נכון למאבק, כולל השבתת הנמלים הפעם מטעם המובילים, עד להגעה להסכמות. באשר למקור השיבושים, בן הרוש בטוח שהגורם הוא הממשלה: "הממשלה החליטה לבנות שני רציפי מכולות חדשים, באשדוד ובחיפה ולקרוא לכל אחד מהם 'נמל', זה מה שמפחיד את העובדים".

הפגנת עובדי הנמלים מחוץ לבית הדין לעבודה 2.4.2017. (צילום: דבר ראשון)
הפגנת עובדי הנמלים מחוץ לבית הדין לעבודה 2.4.2017. (צילום: דבר ראשון)

לכאורה, אישר שר התחבורה ישראל כץ הסכם הגנה מפני פיטורי צמצום ל-10 שנים. בפועל, ההגנה מותנית הסכמות עם ההנהלות בכל נמל על הסכמי התייעלות, אשר לא נחתמו עד כה. "צריך להכניס את כולם לחדר אחד עד שייצא עשן", אמר בן הרוש. "אני לא אוהב את מה שהעובדים עושים, אבל אני לא מפחד מהם. התמודדתי עם אלון חסן וגם עם אבא של אלון חסן כשהיה בוועד, ובסוף הגענו להבנות".

שיבושים ללא גיבוי ההסתדרות

יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, אישר ל'דבר ראשון' כי שיבושי העבודה בנמל חיפה נעשים ללא אישור ההסתדרות. לפי הנהלת הנמל מדובר ב"שביתה פראית" האסורה בהתאם לצו של בית הדין לעבודה משנת 2013. עם זאת, אדרי מסביר כיצד הדרדר המצב: "העובדים חיים במתיחות מטורפת. בונים להם מול הפרצוף נמל חדש ועדיין אין להם הסכם שמסדיר את הזכויות שלהם. כולם יודעים להתלונן מסביב, אבל לא מבינים שהעובדים במתח נוראי כבר כמה שנים". 

גם אדרי וגם בן הרוש מסכימים כי הבעיות בנמלים מתחילות במדיניות הממשלתית. בתחילה שאפה הממשלה להפריט את הנמלים או חלקים מהם. תכנית זו בוטלה, לטובת התכנית הנוכחית – תחרות בין הנמלים באמצעות בניית נמלים חדשים. אמנם, בכל נמל חדש באשדוד ובחיפה יש רציף אחד המתאים לאניה או שתיים בכל עת, אך נמלים אלו יהיו מצויידים בציוד חדיש ואוטומטי, המסוגל לפעול במהירות גבוהה ולהיות מתופעל בעזרת כמות קטנה של עובדים לעומת הנמלים הוותיקים. בחיפה ובאשדוד חוששים מאבדן תחום המכולות, המהווה כחצי מפעילות הנמלים בישראל, והסתפקות ביבוא כלי רכב, בעיקר באשדוד, לצד פעילות יבוא תבואה ומטען כללי. כמעט כל היצוא מישראל נעשה במכולות. שנות הבניה של הנמלים החדשים מאופיינות בשפע של עבודה בנמלים הקיימים, במקביל לצמיחה בפעילות הסחר של ישראל, אלא שהעסקת עובדים חדשים כעת – כפי שמובילה הנהלת נמל אשדוד, עלולה להיות בעייתית בעתיד.

אדרי תיאר בעבר את עמדת הנהלת נמל אשדוד כ"חלומית" ו"בלתי ריאלית" ביחס למשא ומתן על הסכם ההתייעלות, תוך ניצול הכח שכץ העניק לה. לפי בן הרוש "מנהלי הנמלים יודעים שאין להם באמת סמכות. זה שכל שני וחמישי הם הולכים לבית הדין לעבודה רק חושף את זה". בנמל חיפה לא נקטו בגישה זו עד כה, אך כעת גם הסבלנות שלהם פגה: ״אנו רואים בחומרה רבה את העיצומים הפרועים שבהם החלו הבוקר העובדים בנמל חיפה, ללא כל צורך, זאת כאשר דירקטוריון והנהלת הנמל בחיפה ונציגי העובדים וההסתדרות קרובים לחתימה על הסכם התייעלות. אנו מצרים מאוד על ההיגררות של עובדי חיפה אחרי העיצומים בנמל אשדוד. אם השפיות ושיתוף הפעולה ינצחו נוכל להגיע במהירות להישגים חשובים לכל הצדדים, בעיתוי קריטי שיתכן ולא יחזור״.

לטענת ההנהלה בבקשה הבהולה מבית הדין, הסכמי ההתיעלות כבר סוכמו באופן עקרוני ויש התקרבות להסכמה על הצעות מפורטות. חלק מחברי ועד עובדי נמל חיפה שהתפטרו היום, לא הגיבו לפניית 'דבר ראשון'. באופן חסר תקדים, הנהלת הנמל מבקשת להאשימם באופן אישי בשיבושים. אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה מסר: ״אם שיבושי העבודה בנמל יימשכו, נשקול לפתוח מחדש את כל הנחות היסוד של ההסכם המתגבש".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ארכיון. (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ארכיון. (צילום: דוברות ההסתדרות)

איפה שר התחבורה?

בעבר, הבטיח שר התחבורה ישראל כץ כי אין ביסוס לחששות של העובדים מפיטורים בשל צמיחת הסחר של ישראל. גם הכלכלן יעקוב שיינין, בעל חברת "מודלים כלכליים", אשר ערך תחזית לגבי צמיחת הסחר של ישראל, היה בדעה כי טוב שכושר הקליטה הנמלי של ישראל מקדים את הביקוש, והדבר משקף תכנון נבון אשר עדיף פי כמה על מצב של מחסור בתשתיות נמל. שיינין התחייס לכושר הקליטה הכולל, אך ההחלטות לגבי החלוקה בין הנמלים – כלומר ביחס לנקודות הפתיחה הבלתי שוות לקראת פתיחת התחרות, נעשו בהובלת שר התחבורה כץ. הנזק המצטבר מהשיבושים כעת פוגע קודם כל ביבואנים וביצואנים, אך גם במובילים, בחברות הספנות, בנמלים ועובדיהם ובסופו של דבר הוא צפוי להתגלגל בחלקו גם לציבור הרחב, אם כי לא באופן מיידי. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לפניית 'דבר ראשון' בנושא.

ההסתדרות מנסה למנוע את הכאוס ובינתיים ללא הצלחה

בהסתדרות ניסו להשפיע על העובדים לחזור לעבודה סדירה, אך נראה כי חוסר האמון בקרב העובדים גדול מאוד, ולא רק כלפי ההנהלה. בית הדין הארצי לעבודה דחה בחודש שעבר את ערעורה של הנהלת נמל אשדוד. לטענת ההנהלה, ראשי הוועדים ואבי אדרי הנחו את העובדים לפתוח בשביתת האטה בעבודה, אך לא הצליחו להוכיח זאת. נראה כי בהסתדרות פועלים דווקא בכיוון ההפוך, והם מנסים לגרום לחברי הוועדים לחזור בהם מהתפטרותם. התפוררות יחסי העבודה בנמלי ישראל יכולה להוביל את המשק לכאוס כלכלי שאיש לא התכוון אליו, או מסוגל לנהל אותו.

בהסתדרות הפצירו בבית המשפט שהצו האוסר את השביתה בנמל משנת 2013 הינו בן 5 שנים, ו"שנסיבות נתינתו השתנו ללא היכר. הנמלים החדשים צפויים לפעול בעוד פחות משלוש שנים והסכמים קיבוציים עם העובדים – אין. בנסיבות אלה, מובן כי העתרות למבוקש היא אינה הדרך הנכונה והמועילה לפתרון הסוגיות בפניהן עומדים הצדדים ליחסי העבודה בנמל". השופטת לאה גליקסמן מבית הדין הארצי לעבודה החליטה הערב כי "על מנת לתת להסתדרות שהות להחזיר את העבודה לנמל לסדרה, דיון בבקשה יתקיים מחר ב-7:30 בבוקר". עוד קבעה גליקסמן כי הנהלת נמל אשדוד תעביר את כתבי הטענות למדינה, שתחוייב גם היא להתייצב לדיון.

את נמל חיפה מייצגים עוה"ד אוהד גלעדי ומאור וייס מנ. פינברג ושות'.

את ההסתדרות מייצג עו"ד אלעד מורג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!