דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל חיפה

נמל חיפה / נמל חיפה חזר לעבודה סדירה, אבל הרוחות עדיין סוערות

הדיון שנערך הבוקר (ה') בבית הדין הארצי, הסכימו הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן | דיון נוסף יתקיים בשבוע הבא, בנוכחות נציגי המדינה ונמל אשדוד | ראשי הארגונים העסקיים לנתניהו: "מבקשים את התערבותך הדחופה בנושא"

העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי נמל חיפה שבו הבוקר (חמישי) לעבודה סדירה, אחרי השיבושים בהם נקטו אתמול. בדיון שערך הבוקר בית הדין הארצי לעבודה בבקשת ההנהלה בנושא, הגיעו הצדדים להסכמות לפיהן יחזרו ראשי הוועדים מהתפטרותם, יימשך המשא ומתן בין ההנהלה, ההסתדרות והעובדים והנמל ישוב לעבודה מלאה. ביום רביעי הבא יתקיים דיון נוסף בנושא, אלא שהפעם יזומנו אליו גם נציגי המדינה ונמל אשדוד. בתוך כך, פנו ראשי הארגונים העסקיים לראש הממשלה, וקראו לו להתערב בעניין.

בהנהלת נמל חיפה בירכו על החלטת בית הדין, אותה ראו כניצחון. עו"ד אוהד גלעדי, המייצג את הנמל, אמר כי "בית הדין הבהיר את חוסר שביעות רצונו על כך שננקטו צעדים ארגוניים, למרות צו בית המשפט. אנו מברכים על חזרה מיידית לעבודה כסדרה בנמל חיפה בסיוע בית הדין".

אך גם החזרה לעבודה, לפחות לתקופה הקרובה, לא מסירה את הקשיים מסביב לעבודת הנמל. גורם המשתמש בשירותי נמל חיפה אמר הבוקר ל"דבר ראשון" כי "כמוני כמו רבים אחרים , ברגע שיפתחו הנמלים החדשים אנחנו בלי רחמים נעזוב את הנמלים הקיימים גם אם יעבדו בחינם. אם לא יתעשתו ויתחילו לתת שירות טוב ומהיר כמו שהם יודעים, כשהם רוצים, הם פשוט יכרתו את הענף".

זמן קצר אחרי החלטת בית הדין הארצי, קראו הארגונים העסקיים להתערבותו הדחופה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנעשה בנמלים.

על פי המכתב, עליו חתומים נשיא התאחדות התעשיינים בישראל שרגא ברוש, נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה ויו"ר מועצת המובילים מר גבי בן-הרוש, העיצומים בנמלים "פוגעים באופן ישיר במגזר העסקי ובכלכלת מדינת ישראל".

"הבעיות בנמלים נובעות מפעילות לא תקינה של סקטורים מסוימים אשר מנצלים את כוחם בכדי להכתיב את רצונם על הנהלת הנמלים" הוסיפו, "המשמעות של העיכובים הינה: פגיעה בכושר הייצור של המגזר העסקי (נזק ישיר ועקיף), פגיעה בקבלת סחורות, מוצרים וחומרי גלם לחג הפסח, פגיעה בלקוחות של היצואנים בחו"ל, תשלומי אחסנת מכולות בנמלים המושתים על בעלי המטענים, היטלי צפיפות, אוניות המאיימות לא לפקוד את מדינת ישראל, פגיעה בנהגים המובילים סחורות ונאלצים לעמוד בפקקי ענק שעות רבות ועוד. כאשר הנזק למשק הישראלי גדל מידי יום".

לסיכום, כתבו המעסיקים, "המשך ההפרעות בפעילות השוטפת של נמלי חיפה ואשדוד מסוכנות למגזר העסקי ועלולות להביא לידי פגיעה חמורה בכלכלת מדינת ישראל, לפיכך אנו מבקשים את התערבותך הדחופה בנושא".

כזכור, אתמול פנתה הנהלת נמל חיפה לבית הדין הארצי בגין שיבושי העבודה בנמל שהחלו אחרי אסיפת עובדים בנמל בה התפטרו מתפקידיהם חברי הוועד. לטענת ההנהלה, היוו השיבושים בזיון צו של בית הדין משנת 2013, האוסר על שביתה בנמלים. שיבושי האטה מתקיימים כבר תקופה בנמל אשדוד. ארגון המובילים איים להשבית את העבודה בנמלים עד למציאת פתרון. בהסתדרות לא תמכו בשביתה, אך הפנו את הזרקור אל ההנהלות, שלא מסיימות את המשא ומתן שיסדיר את תנאי העבודה בנמל לקראת התחרות מול הנמלים הפרטיים החדשים.

השיבושים עוררו זעם בקרב ארגון המובילים. גבי בן הרוש, יו"ר הארגון מסר אתמול ל'דבר ראשון': "אף אחד לא מפצה אותנו על ההמתנה של שעות. נמל הוא שרשרת לוגיסטית. אם אתה עוצר את הפעולה בקו המים, תקעת את כל הנמל וגם את המשאיות וגם את הכבישים בכניסה לנמלים". לדבריו, 95% מהסחר של ישראל נעשה בנמלי הים ושיבושי העבודה בשני הנמלים גורמים לפגיעה כלכלית מידית וכן לפגיעה במוניטין. בן הרוש נכון למאבק, כולל השבתת הנמלים הפעם מטעם המובילים, עד להגעה להסכמות. באשר למקור השיבושים, בן הרוש בטוח שהגורם הוא הממשלה: "הממשלה החליטה לבנות שני רציפי מכולות חדשים, באשדוד ובחיפה ולקרוא לכל אחד מהם 'נמל', זה מה שמפחיד את העובדים".

יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, אישר ל'דבר ראשון' כי שיבושי העבודה בנמל חיפה נעשים ללא אישור ההסתדרות. לפי הנהלת הנמל מדובר ב"שביתה פראית" האסורה בהתאם לצו של בית הדין לעבודה משנת 2013. עם זאת, אדרי מסביר כיצד הדרדר המצב: "העובדים חיים במתיחות מטורפת. בונים להם מול הפרצוף נמל חדש ועדיין אין להם הסכם שמסדיר את הזכויות שלהם. כולם יודעים להתלונן מסביב, אבל לא מבינים שהעובדים במתח נוראי כבר כמה שנים". 

לטענת ההנהלה בבקשה הבהולה מבית הדין, הסכמי ההתיעלות כבר סוכמו באופן עקרוני ויש התקרבות להסכמה על הצעות מפורטות. חלק מחברי ועד עובדי נמל חיפה שהתפטרו היום, לא הגיבו לפניית 'דבר ראשון'. באופן חסר תקדים, הנהלת הנמל מבקשת להאשימם באופן אישי בשיבושים. אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה מסר: "אם שיבושי העבודה בנמל יימשכו, נשקול לפתוח מחדש את כל הנחות היסוד של ההסכם המתגבש".

ההסתדרות מנסה למנוע את הכאוס ובינתיים ללא הצלחה

בהסתדרות ניסו להשפיע על העובדים לחזור לעבודה סדירה, אך נראה כי חוסר האמון בקרב העובדים גדול מאוד, ולא רק כלפי ההנהלה. בית הדין הארצי לעבודה דחה בחודש שעבר את ערעורה של הנהלת נמל אשדוד. לטענת ההנהלה, ראשי הוועדים ואבי אדרי הנחו את העובדים לפתוח בשביתת האטה בעבודה, אך לא הצליחו להוכיח זאת. נראה כי בהסתדרות פועלים דווקא בכיוון ההפוך, והם מנסים לגרום לחברי הוועדים לחזור בהם מהתפטרותם. התפוררות יחסי העבודה בנמלי ישראל יכולה להוביל את המשק לכאוס כלכלי שאיש לא התכוון אליו, או מסוגל לנהל אותו.

בהסתדרות הפצירו בבית המשפט שהצו האוסר את השביתה בנמל משנת 2013 הינו בן 5 שנים, ו"שנסיבות נתינתו השתנו ללא היכר. הנמלים החדשים צפויים לפעול בעוד פחות משלוש שנים והסכמים קיבוציים עם העובדים – אין. בנסיבות אלה, מובן כי העתרות למבוקש היא אינה הדרך הנכונה והמועילה לפתרון הסוגיות בפניהן עומדים הצדדים ליחסי העבודה בנמל". השופטת לאה גליקסמן מבית הדין הארצי לעבודה החליטה הערב כי "על מנת לתת להסתדרות שהות להחזיר את העבודה לנמל לסדרה, דיון בבקשה יתקיים מחר ב-7:30 בבוקר". עוד קבעה גליקסמן כי הנהלת נמל אשדוד תעביר את כתבי הטענות למדינה, שתחוייב גם היא להתייצב לדיון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!