דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר המינימום

אז כמה זה לשעה? / רגע לפני קיצור שבוע העבודה: שכר המינימום לשעה עדיין לא ברור

ב-1 באפריל יקוצר שבוע העבודה בישראל ל-42 שעות, דבר שאמור להעלות את שכר המינימום לשעה הנגזר ממנו | עם זאת, סוגיה זאת נמצאת במחלוקת בין המעסיקים להסתדרות, ומשרד העבודה והרווחה ממאן להכריע

כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)
כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעוד שבוע בדיוק (ה-1 לאפריל) יכנס לתוקף צו ההרחבה שפרסם בתחילת השבוע שר העבודה והרווחה באשר לקיצור שבוע העבודה ל-42 שעות, ועדיין לא ברור האם ישפיע על קביעת שכר המינימום השעתי. סוגיה זו, שצפויה להשפיע על מאות אלפי עובדים נמצאת במחלוקת בין ההסתדרות והמעסיקים, ומשרד העבודה והרווחה שאמור להכריע בה כרגולטור עדיין מסרב לתת תשובה ברורה בנושא ומסר ל'דבר ראשון' כי הנושא 'נמצא בבדיקה'.

על פי ההסכמה בין התעשיינים להסתדרות, שגובתה כאמור גם בצו הרחבה עליו חתם השר חיים כץ, יקוצר שבוע העבודה בישראל מ-43 ל-42 שעות. החל מדצבר 2017, עלה שכר המינימום והיום הוא עומד על 5,300 ש"ח לחודש, ו-28.5 ש"ח לשעה. לפי חוק שכר המינימום, מחושב השכר השעתי כחלקו מחודש עבודה, המוגדר כ-186 שעות עבודה. עם קיצור שבוע העבודה אמור גם חודש העבודה להתקצר ל-182, וכך, בחישוב פשוט, לעלות גם שכר המינימום לכ-29 שקלים לשעה. עם זאת, נראה שנקודה זו נמצאת במחלוקת בין המעסיקים להסתדרות.

את ההודעה על חתימת צו ההרחבה הוציאה ההסתדרות, ובה מיהרה להבהיר כי "משמעות המהלך היא העלאת התעריף השעתי והגדלת ערך השעה לעובדים המשתכרים משכר המינימום". אולם בתגובה לשאלת דבר ראשון הבהירו בנשיאות הארגונים העסקיים כי לא נסוגו מעמדתם: "חשוב להבהיר, וזאת על מנת למנוע בלבול אצל העובדים, כי שבוע העבודה יקוצר בשעה, אך ורק לעובדים העובדים במשרה מלאה, והצו לא משפיע על עובדים במשרה חלקית או על חוק שכר המינימום במשק".

כל אחד מהצדדים מעגן את עמדתו בסעיף אחר שהופיע בהסכם הקיבוצי שנחתם ביניהם – ומופיע כעת גם בנוסח צו ההרחבה. בעוד ההסתדרות נשענת על סעיף 2.8 הקובע כי "בהתאמה לקיצור שבוע העבודה כאמור, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות בחודש" (לעומת 186 שעות כיום). במידה ואכן יחושב שכר המינימום השעתי על בסיס זה, יעלה מ-28.5 ל-29.1 שקלים לשעה.

המעסיקים לעומת זאת מבססים את טענתם על סעיף 2.10 הקובע כי "הפחתת שעת העבודה לפי צו זה לא תהווה עילה לתביעת תוספות שכר או להפחתות שעות עבודה או לשינויים בתנאי העבודה של העובדים המועסקים לפני תחילת צו זה 42 שעות או פחות". בהסתדרות מציינים בתגובה כי ההסכם שנחתם ב-1995 בו קוצר שבוע העבודה ל-43  שעות ונכתב באותו הנוסח כמו ההסכם הנוכחי, הביא לעליית שכר המינימום לשעה.

בכובע אחר של המדינה, כמעסיק הגדול ביותר במשק – הבהיר דווקא משרד האוצר בדו"ח הממונה על השכר שפורסם לאחרונה כי קיצור שבוע העבודה צפוי להשפיע הן על שכר המינימום השעתי והן על אופן חישוב רכיב השעות הנוספות לעובדים במשרה מלאה. עם זאת בסופו של דבר משרד העבודה והרווחה, הוא זה שיהיה עליו להכריע, כרגולטור האמון על אכיפת חוק שכר המינימום, כיצד נכון לפרש את הצו שהוא עצמו פרסם – שאם לא כן, עשויים למצוא עצמם מאות אלפי מעסיקים מפירים את החוק שלא במתכוון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!