דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוט

בלי לספר לציבור / למרות ההבטחות: שר התקשורת פטר את הוט מפריסת תשתית בכל הארץ

הודעה על ההחלטה, שעומדת בניגוד לתנאי הרישיון ולהצהרות הקודמות של המשרד, נמסרה אמש (א') לבורסה על ידי החברה | משרד התקשורת לא טרח ליידע בכך את הציבור | המשמעות: הנצחת מונופול בזק בפריפריה

שר התקשורת איוב קרא (יונתן זינדל  פלאש90)
שר התקשורת איוב קרא (יונתן זינדל פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הוט דיווחה אמש (ראשון) לבורסה על הקלה משמעותית ממשרד התקשורת – דחייה נוספת המתירה לא לפרוס תשתיות למאות היישובים בהם אינה פועלת, בניגוד לכתוב ברשיונה. על פי הדיווח, את ההחלטה קיבל שר התקשורת איוב קרא, ללא כל פרסום לציבור.

הוט תקבל פטור כמעט מלא מפריסת תשתיות נוספות. כך פרסמה בהודעה לבורסה: "ביום ה-29 במרץ 2018 התקבלה החלטתו של שר התקשורת בדבר אימוץ המלצת הוועדה המייעצת, לפיה בעת הנוכחית עד להשלמת הבחינה שמקיים משרד התקשורת וגיבוש החלטה בנושא, ומאחר ואספקת שירות באמצעות טכנולוגיה חלופית יכולה לספק מענה מידי, הוט טלקום תספק באופן מידי את השירותים בישובים רהט, בית ג'אן, חספין וטל אל באמצעות בעל רישיון אחר". כלומר, הוט מקבלת פטור מהנחת כבלים ביישובים אלו ותוכל לספק שידורי טלוויזיה על רשת בזק, ללקוחות שירצו בכך.

פריסה "מיידית" תוך 15 חודשים ל-2 יישובים בלבד

בהמשך הודיעה הוט כי "עוד ממליצה הוועדה כי פרישת תשתית ביישובים עין יהב ובית מאיר תושלם בתוך 15 חודשים וכן תושלם פרישת תשתית בחמישה קיבוצים לכל הפחות מרשימה שתגובש, וזאת בכפוף לקיומו של הסכם מוסדי עם הקיבוץ. האישור למתן שירותים באמצעות בעל רישיון אחר יוגבל לשנה אחת או עד לקבלת החלטה אחרת בעניין בהמשך לתהליך בחינה שמקיים המשרד לפי המוקדם מבניהם". קביעה זו מסבירה מתי ייפסק האישור להוט להשתמש ברשת בזק, אך לא מסבירה האם משרד התקשורת בעצם אישר להוט שלא לעמוד בדרישות הרישיון שלה ללא הגבלת זמן.

רצף הולך וגובר של הקלות

שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) הולך בדרכו של קודמיו בתפקיד ומתיר להוט להפר את תנאי הרישיון שלה. בעוד ההחלטה של השר לשעבר גלעד ארדן, משנת 2014, ציינה 231 יישובים שיש לחברם, בשימוע האחרון הודיע קרא כי ייבחרו רק מספר מצומצם של יישובים מתוך קבוצה של 61 שהוגדרו ב-2014 כיישובים לחיבור ב"שלב ראשון". בעוד שהחובה הפורמלית על הוט לפריסה מלאה נשמרת, הרי שהדרישות ממנה בפועל הולכות ומתמעטות מהחלטה להחלטה.

בעבר ניסה המנכ"ל המושעה של המשרד, שלמה פילבר, לסכם עם הוט ובזק על סדרה של הקלות תמורת שדרוג של התשתיות הקיימות לרוחבי פס גבוהים. לשם השוואה, על פי נתוני משרד התקשורת, ב-2014 היו 390 אלף בתים ללא חיבור להוט, לעומת 2,400 בלבד לבזק. לפי נתוני 2016, מספר זה לא השתנה. פילבר הושעה בשל החשדות בפרשת בזק, לפיהן סייע לשאול אלוביץ', בעל השליטה בחברה, ברגולציה שתפורה לצרכיו, בעסקאות בעלי העניין בין בזק הציבורית, לחברה הפרטית יורוקום שבשליטת אלוביץ'.

בניין בזק בתל אביב (צילום: אידאה)
בניין בזק בתל אביב (צילום: אידאה)

החלטות ללא הודעה לציבור

מהדיווח לבורסה ניתן להסיק כי גם מסקנות הוועדה המייעצת, לגבי השימוע שנערך להוט, וגם החלטת שר התקשורת קרא לאמץ אותן, נמסרו להוט אך לא פורסמו בציבור. ערוץ הטוויטר של שר התקשורת איוב קרא כולל בימים האחרונים תצלום משותף עם משפחת אזריה, ברכות לחג הפסח, וברכות לחיילי צה"ל. קשה להעריך במדויק את שווי ההחלטה, אך ככל הנראה מדובר בהקלה ששווה עשרות מליוני שקלים לפחות בטווח הקצר.

פגיעה בפריפריה

הוט פרושה כעת ב-92% מהיישובים והיא החברה היחידה שיכולה להוות תחרות של ממש לבזק, בזכות היותה חברת תשתית אמיתית. מכיוון שעל סלקום ופרטנר אין חובת פריסת תשתיות והן פועלות רק לפי שיקולי כדאיות, החלטות משרד התקשורת מנציחות את המונופול של בזק בפריפריה. האישור שניתן להוט לשווק שידורים רב-ערוציים על רשת בזק, מהווה פתרון לבעיה שחשיבותה בירידה – תחרות מולYES  בשידורים הרב-ערוציים. למעשה, הרשת הנייחת של בזק משמשת גם אתYES  (ולא הלווין) וגם את הוט, ככל שמדובר בשידורי VOD, שהביקוש להם נמצא בעליה, ואילו השידורים הרציפים הולכים ונעשים שוליים יותר. כדי לעמוד בביקושים הללו מבלי לגרום ל"פקקים" באינטרנט כפי שהם קיימים ברשת הכבישים, נדרשת הנחה של עוד תשתיות. האישור שניתן להוט, למעשה, הוא אישור לשדר תעבורה רבה על הרשת הקיימת של בזק, מבלי להוסיף לה קיבולת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!