דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / האם משרד התקשורת יחייב את HOT לפרוס תשתית בכל הארץ? לא בדיוק

השר קרא הודיע כי יערוך שימוע לחברת הכבלים, שעשוי לחייב אותה לפרוס תשתיות לעוד יישובים, בייחוד במגזר הערבי | היעדר לוחות זמנים ובחינת היסטוריית ההקלות לה זכתה החברה מהמשרד, מעלים ספק ביחס להיתכנות המהלך

איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).
איוב קרא שר התקשורת, אוגוסט 2017 (יונתן זינדל / פלאש90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת הטלוויזיה בכבלים HOT, נהנית מזה שנים ממדיניות מקילה של משרד התקשורת, במסגרתה היא נהנית מפטור בכל הנודע לפריסת תשתיות בכל יישוב בארץ, בניגוד לחברת בזק ולאמור ברשיונה. כעת מתכוונים במשרד התקשורת לצמצם במעט את האפליה, והודיעו על שימוע שיתקיים לחברה, שעשוי לחייב אותה באופן מיידי לפרוס תשתיות לעוד יישובים, בייחוד במגזר הערבי.

במשך שנים רבות מצהיר משרד התקשורת על יצירת תחרות לבזק, כאשר בפועל, הוא מתיר לחברות תקשורת האחרות להתחרות בבזק היכן שנוח להן, ומרשה ל-HOT  שלא למלא אחר הכתוב ברשיונה, המחייב אותה לפרוס תשתיות באופן אוניברסלי כמו בזק. כך, הפך חלק ניכר מאזרחי ישראל לתלוי במונופול הפרטי של בזק, ללא כל חלופה.

מצב זה משפיע לא רק על צופי הטלויזיה, שמוגבלים לבחירה בבזק וב-YES, אלא, ובעיקר, על תשתיות האינטרנט, שחשיבותן לכלכלה עולה במהירות, בשל הדרישה הגוברת במהירות לנפחי מידע גדלים, לרבות שידורי וידאו על גבי רשת האינטרנט. כך למשל, בקרב חברות סטרט-אפ מקובל כיום לשכור שירותי "מחשוב ענן" מאובטחים, במקום לרכוש ולתחזק שרתי מחשב בעצמם. שכונות ויישובים ללא תשתיות אינטרנט בעלות חיבור מהיר ויציב, הופכות לפסולות מראש עבור חברות כאלה, ועסקים אחרים הדורשים חיבור איכותי לאינטרנט.

בהודעה על השימוע שמסר משרד התקשורת נכתב כי "ביום 12 בנובמבר 2017 החליט שר התקשורת איוב קרא, לאמץ את המלצת הוועדה המייעצת לפרישה אוניברסלית, בנוגע לדחייה נוספת של שישה חודשים, וכן לחייב את הוט טלקום להתחיל בפרישת תשתיות באופן מידי, זאת לאחר שמיעת הגורמים הנוגעים לעניין, בדבר מספר יישובים נעדרי תשתית".

החלטת השר קרא מפרטת סדרה של דחיות שהתקבלו בעבר, כעת הוא הצטרף לרשימה. בעוד ההחלטה של השר לשעבר גלעד ארדן, משנת 2014, ציינה 231 יישובים שיש לחברם, בשימוע הנוכחי ייבחרו רק מספר מצומצם של יישובים מתוך קבוצה של 61 שהוגדרו ב- 2014 כיישובים לחיבור בשלב ראשון. בעוד שהחובה הפורמלית על HOT  לפריסה מלאה נשמרת, הרי שהדרישות ממנה בפועל הולכות ומתמעטות מהחלטה להחלטה.

החלטה ללא שיניים

בהחלטת הדחייה מה-12 בנובמבר, אישר השר קרא ל-HOT  שלא לחבר יישובים רבים, כולל דלית אל כרמל, עיר מגוריו. בהודעה על קיום השימוע, הוכנסה העיר במקום ה-4 לרשימת היישובים במגזר הערבי שאולי יזכו לפריסת תשתיות, אחרי רהט, כפר קאסם ומג'אר.

מכיוון שהשר קרא כבר החליט על דחייה של חצי שנה בלבד – זמן קצר במונחי פריסת תשתיות למאות יישובים – צפוי שהיא תלווה בהחלטת דחייה נוספת, ואילו רק היישובים שייבחרו בשימוע הם אלו שאולי יחייבו את HOT, בתוך מסגרת זמנים לא ברורה ובלי לציין כמה יישובים ייבחרו.

החברה עצמה ציינה את השימוע בהודעה לבורסה,, ללא כל הערכות לגבי המשמעות שלו. על אף שמדובר ב"פריסה מיידית", לא צוינו בשימוע תאריכים או לוחות זמנים מחייבים או משוערים, עובדה המטילה צל על תוקף ההחלטות שיתקבלו בו.

רשימת ההקלות המצטברות ל-HOT  כוללת רשות לפרוס תשתיות בתוך תעלות בזק, לשדר שידורי טלויזיה על קווי בזק, במקומות אליהן לא פרסה תשתיות בעצמה, פטור מתחרות בבזק במאות יישובים ובאיזורים פחות צפופים בתוך יישובים קיימים.

באופן זה, קשה לראות ב-HOT  מתחרה אפקטיבית, ובעקיפין, פטורים אלו משרתים גם את עוצמתה של בזק, שגורפת למעלה מ-90% אחוז מהרווח בענף התקשורת כולו.

לטענת העיתונאי אבי וייס, יש בעיה משפטית עם ההחלטה על השימוע, בשל מינוי שלא על פי הנהלים של ממלא מקום המנכ"ל, מימון שמילה, לראשות הוועדה המייעצת לפריסת אוניברסלית של HOT . למרות זאת, מציין וייס כי מדובר בשיפור, לאחר שהחלטות קודמות בנושא התקבלו ללא שימוע.

תוצאות ההפרטה

בעבר ניסה המנכ"ל המושעה של המשרד, שלמה פילבר, לסכם עם HOT  ובזק על סדרה של הקלות תמורת שדרוג של התשתיות הקיימות לרוחבי פס גבוהים. לשם השוואה, על פי נתוני משרד התקשורת, ב-2014 היו 390 אלף בתי ללא חיבור  ל-HOT, לעומת 2,400 בלבד בבזק. לפי נתוני 2016, מספר זה לא השתנה.

פילבר הושעה בשל החשדות בפרשת בזק, לפיהן סייע לשאול אלוביץ', בעל השליטה בחברה, ברגולציה שתפורה לצרכיו, בעסקאות בעלי העניין בין בזק הציבורית, לחברה הפרטית יורוקום שבשליטת אלוביץ'.

במקום לבחור בשיטת הדחיות המתמשכות והעסקאות החשודות, ניתן היה להקציב ל-HOT  זמן סביר להשלים פריסה מלאה, ללא פטורים, תוך יצירת אבני דרך ברורות להתקדמות, המותאמות ליכולתה הכלכלית. בחירה כזו הייתה פוגעת כלכלית ב-HOT בטווח הקצר והבינוני, אך משפרת את השירות לציבור ותומכת בכושר התחרות של החברה בטווח הארוך.

חולשה זו של הרגולציה, קשורה קשר ישיר לכך שתשתית התקשורת, שהמנכ"ל פילבר ראה בה שנייה בחשיבותה רק לתשתית החשמל, הופרטה לחלוטין. במשרד התקשורת מתקשים לפקח ביעילות על החברות הפרטיות או לקבוע סדר עדיפויות ברור בין יעדים שעשויים להיות סותרים – השקעות עתק הנדרשות בפיתוח התשתיות, לעומת הפחתת המחירים לצרכן.

לפי הודעת משרד התקשורת, גורם המעוניין להתייחס להחלטות השימוע מוזמן להעביר התייחסות בכתב , עד ליום 17.12.19 באמצעות הכתובת  etis@moc.gov.il לידי מר מימון שמילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!