דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ביטול ההסכם / בנט איגף מימין, ונתניהו השתמש בציבור כתפאורה לנסיגה | פרשנות

לאחר שקיבל החלטה מפשרת, נפגש נתניהו עם הציבור, מקשיב למצוקותיו ומחליט לחזור בו | נשמע כמו חדשות, אבל בעצם מדובר בשידור חוזר של התנהלות נתניהו בהתמודדות עם עובדי רשות השידור

משמאל - שר החינוך נפתלי בנט, השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משמאל - שר החינוך נפתלי בנט, השר לבטחון פנים גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

פחות משעה עברה בין קריאתו של שר החינוך נפתלי בנט לבטל כליל, ולא רק להקפיא, את ההסכם אליו הגיעה ישראל עם נציבות הפליטים של האו"ם, ועד להודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אכן יבטל אותו. בפגישה שערך עם נציגי שכונות דרום תל אביב שהתנגדו להסכם, אמר נתניהו כי שמע "בקשב רב הערות רבות על ההסכם" והוסיף, "בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".

קשה שלא להיזכר בפגישתו של נתניהו עם אנשי רשות השידור, ערב סגירתה, מפגש שבספר דברי הימים של נתניהו ייזכר אולי כאחד הציניים שקיים. רגע לאחר שסיכם עם כחלון על סגירת הרשות ופתיחת התאגיד, ורגע לפני שנסע לסין, סיפר כי לאחר שנחשף לסיפורם של עובדי רשות השידור (אותם עובדים שבקמפיין הבחירות שלו השווה לארגון טרור), הוא אינו יכול לאפשר את סגירת רשות השידור. את הסוף של הסיפור הזה כולנו מכירים: הרשות נסגרה, בהתאם לשיקולים הפוליטיים של נתניהו במשבר המתפתח. אז כמו עכשיו, היה המפגש תפאורה להחלטות שקיבל נתניהו ממניעים אחרים, כבר לפני הפגישה.

במקרה הזה נראה שמה שחולל את ההחלטה הוא בחירתו של בנט, שכבר עבר את הרוביקון של להכריז על עצמו כמועמד לראשות הממשלה, לעלות מדרגה ולאתגר את נתניהו מימין, שוב. "ההסכם מול האו"ם על קליטת המסתננים הוא רע לישראל. לא די להשעותו" כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו, "אני קורא לראש הממשלה לבטלו כליל. אישורו יהווה בכייה לדורות, ויקבע תקדים שישראל מעניקה תושבות למסתננים בלתי חוקיים במוצהר. ממשלת ישראל לא תצליח לשכנע בעתיד איש שההסתננות לישראל אינה כדאית". 55 דקות מאוחר יותר, יישר ראש הממשלה קו עם הביקורת האחרונה מימין.

נכון לעכשיו נראה שכפי שנתניהו הצהיר, בכוונתו לבטל את ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם. את ההחלטה הזו הוא מנסה להציג בצורה נחרצת, אך למעשה היא איננה פתרון כי אם קרב בלימה. נכון לעכשיו לא נשמע שיש פתרון אחר לסוגיית המהגרים הלא חוקיים – פליטים, מבקשי מקלט ומהגרי עבודה – בדרום ת"א. בסיכום המפגש אמר נתניהו כי יתחיל תהליך מיידי של שיקום השכונות בדרום תל אביב, והתייחס להחלטה להקים "מנהלת שיקום" לאזור. גם אם אכן מחר בבוקר יעמידו רשויות המדינה תקציב ייעודי להתמודדות עם בעיות החיים בדרום תל אביב, בעיות החיים שנגרמו במידה רבה מאוזלת ידה של המדינה בטיפול אחראי בסוגיית מהגרי העבודה, הפליטים ומבקשי המקלט, מן הראוי היה שהיו עושים זאת כבר לפני מספר שנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!