דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון טבע

אסון טבע / סגירת טבע מדיקל באשדוד: "לא חשבנו שבעוד חודש וחצי הסיפור הולך להסתיים"

"האנשים פה עדיין בשוק, וחלק מהעובדים פרצו בבכי" אמרה יו"ר ועד העובדים בראיון טעון ל'דבר ראשון' | ומה יהיה גורלם של שני מפעלי טבע הנוספים ש"על המדף"? | עובדי טבע, תמונת מצב

עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)
עובדי טבע אשדוד מפגינים בכניסה למפעל, דצמבר 2017 (פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ידענו כבר שהמפעל הולך להסגר, אבל היום הטילו עלינו את הפצצה שזה הולך לקרות כבר ביוני. לא חשבנו אפילו לרגע שבעוד חודש וחצי הסיפור הולך להסתיים" אמרה ל'דבר ראשון' יו"ר ועד העובדים במפעל טבע מדיקל באשדוד, עליזה כדורי. "סופית המפעל אמור להסגר במרץ 2019, כאשר יישארו פה לדעתי כ-35-30 עובדים וזהו עד אז. זה לא פשוט בכלל, יש פה עובדים שעובדים כבר המון שנים, בני למעלה מחמישים, שלדעתי אף חברה לא תהיה מוכנה לקבל. אלה אנשים שעבדו פה מאוד קשה, ומן הסתם הבריאות שלהם כבר לא כפי שהיתה כשנכנסו בגיל 20. האנשים פה עדיין בשוק, וחלק מהעובדים פרצו בבכי כשבישרו לנו. לא אנחנו עשינו את הטעויות, אבל אנחנו צריכים לשלם את המחיר על טעויות שההנהלה עשתה. כל הזמן אמרו לנו שהמפעל שלנו יימכר. זה מרגיש כאילו שהיתלו בנו. היתה לנו תקווה שאולי יהיה מי שיקנה אותנו".

"מה שעוד יותר מרגיז ועצוב, זה שביום העצמאות, 70 שנה לישראל, שהתפתחה והצליחה, אנחנו מוציאים את התעשיה שלנו החוצה, למדינות זרות, במקום לשמר כחול לבן. לאירופה ולהודו. מה יותר נכון מאשר שהרפואה והמוצרים הרפואיים שלנו ישארו בארץ? אני לא צריכה לספר איך אנשים חיים בהודו, ואין כמו הסטריליות והמוצרים שלנו בארץ. זה הביטחון שלי כאמא וכסבתא, שהמוצרים שלנו ייעשו בארץ ולא בשום מדינת עולם שלישי".

ראיון עם כדורי, בהפגנת עובדי טבע מדיקל באשדוד, דצמבר 2017:

להערכתה תנאי הפרישה של העובדים צפויים להיות דומים לאלו שניתנו לעובדי החברה האחרים שהעסקתם הסתיימה, אולם עובדי המפעל פתחו אתמול (ב') בשביתה בניסיון לשפר אותם. "עד היום, אנשים שיצאו לפרישה מוקדמת יצאו עם פיצויים מאוד מכובדים, ובגלל המצב הכלכלי של החברה זה השתנה. אבל אנחנו לא צריכים לשלם את המחיר, בטח כשאתה רואה בעיתונות איזה שכר הם (ההנהלה, נ.כ.) מקבלים, ומניות, כשלנו אין אפילו פירורים. אנחנו דורשים לקבל יותר. יש כאן עובדים עם 30 שנות ותק ואפילו 40 ו-45. המשכורות פה אף פעם לא היו בשמיים, תמיד היו קטנות ומצומצמות, אבל ידעת שיש פה ביטחון כלכלי, ומישהו בא וניפץ את החלום הגדול הזה. אנחנו בפריפריה, לא בירושלים, ומדובר פה בעובדים בעבודה פיזית קשה. אין פה הרבה מהנדסים, עובדי ייצור לכל דבר ועניין".

עתידם של שני אתרים נוספים של טבע עודנו לוט בערפל – מפעל טבע מיגדה בקרית שמונה והמרכז הלוגיסטי של החברה בשהם. ההערכות, גם בקרב הוועדים עצמם, הן כי שני האתרים הינם אתרים רווחיים הצפויים להימכר כ'מפעל חי'. "בטח שאנחנו מודאגים" אמר לנו יו"ר ועד העובדים במיגדה קרית שמונה, מאיר בן אלול. "הראש לא במקום. חוששים. מי יקנה אותנו? איך נהיה? זה מצב לא נעים כשאתה לא יודע איפה אתה עומד. יכול להיות יותר טוב ויכול להיות יותר גרוע, אנחנו לא יודעים. אבל זה מצב שאנשים לא רגועים. עובדים – כי אין ברירה. אבל לא באים ממש רגועים לעבודה. זה לא קל, ואנחנו מקווים לטוב".

בעקבות המשבר הכלכלי אליו נקלעה חברת טבע לאחר נפילת מנייתה בעקבות שורת רכישות כושלות, החליטה החברה לצמצם את פעילותה בישראל בכ-40%, זאת על אף שלאורך השנים קיבלה הטבות מס המוערכות בלמעלה מ-20 מיליארד שקלים. מלבד המפעל באשדוד צפויים להסגר עוד ארבע מפעלים נוספים –  שני המפעלים בירושלים – מפעל הטבליות ומפעל המשאפים – טבע פלנטקס בנתניה, ומוקד אסיא בפתח תקווה.

עובדי טבע באשדוד חוסמים את כביש הכניסה הראשי לעיר, 17 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי טבע באשדוד חוסמים את כביש הכניסה הראשי לעיר, 17 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)

לצד זאת הוסכם עם ההסתדרות על תוכנית רחבה של פרישה מרצון באתר המטה של טבע בפתח תקווה, שאמורה להחליף בשלב הראשון את תוכנית הפיטורים הראשונית, שהקיפה על פי ההערכות כ-560 עובדים. גם במוקד המחקר והפיתוח של החברה בנתניה, 'אביק', הוסכם על סיום העסקתם של כ-300 עובדים בשלב הראשון במסגרת פרישה מרצון.

במפעל טבעטק ברמת חובב פוטרו 110 עובדים באוגוסט 2017, ובאתר החברה בכפר סבא פוטרו 120 עובדים נוספים. בהסכם הקיבוצי שנחתם בכפר סבא, שבו הוסכם על פיטורי העובדים, נקבע כי החברה לא תוכל לבצע בו פיטורי צמצום נוספים עד לסוף שנת 2020. כך, עברו שני המפעלים את המשבר הגדול שפרץ בחברה בדצמבר בלא פגיעה. עם זאת ועד עובדי המפעל בכפר סבא פתח בחודש שעבר בהליך משפטי נגד ההנהלה על רקע ביטול הבונוסים השנתיים לעובדים בגין שנת 2017, כשהוא מדגיש בעתירתו כי מנכ"ל החברה הנוכחי, קאר שולץ זכה למענק חתימה על סך לא פחות מ-20 מיליון שקלים עם תחילת עבודתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!