דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

בין משבר למשבר / היועמ"ש מתנגד והמתח עולה: הדיונים על פסקת ההתגברות יתחדשו

ראשי הקואליציה ידונו היום בחוק שאמור למנוע מבג"צ לפסול חוקים של הכנסת | מה עומד מאחורי הפער בעמדות, ומי מעוניין במשבר קואליציוני נוסף?

בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט.  צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
שי ניר
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

משבר או התגברות? ישיבת ראשי הקואליציה סביב חוק עוקף בג"ץ המכונה 'פסקת ההתגברות' צפויה להתקיים היום (ראשון) בצהריים, בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המתנגד אליה. על הפרק: ההחלטה האם לקדם חוק שמאפשר לעקוף את החלטת בג"צ בנוגע לסוגיית מבקשי המקלט בלבד, או לנסות לחוקק חוק רחב יותר שמונע מבית המשפט העליון לפסול חוקים של הכנסת. לפי הצהרות ראשי מפלגות הקואליציה, קיימת מחלוקת בנוגע לסוגיה זו, שיכולה אף להוביל למשבר קואליציוני נוסף.

זו לא הפעם הראשונה בה מנדלבליט מתנגד למהלכי חקיקה שנויים במחלוקת של הקואליציה. הדוגמה הבולטת היא חוק ההסדרה, שנועד להכשיר בדיעבד מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון. עקב הבעייתיות בחוק הזה, הודיע מנדלבליט מראש כי לא יגן עליו בבג"צ. על אף שהחוק עבר שלוש קריאות בכנסת לפני כשנה, בפועל הוא לא נכנס לתוקף וממתין להכרעה בעתירות נגדו בבג"ץ.

בישיבה היום ישתתף יו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון, לאחר שנעדר מישיבת ראשי הקואליציה ביום רביעי האחרון. לפי ההערכות, כחלון צפוי להתנגד למהלך החקיקה. ב'אולפן שישי' דווח אתמול כי כחלון ייפגש עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק להתייעצות בנושא ניסיונות החקיקה של נתניהו להגבלת כוחו של בג״צ. דרישתה המסורתית של 'כולנו', המבוטאת בהסכמים הקואליציוניים, היא שמעמדו של בית המשפט לא יפגע.

מטרת החוק המכונה 'פסקת ההתגברות' היא למנוע מבג"ץ לפסול חוקים של הכנסת. מדובר ביוזמה שגורמים שונים בימין מנסים לקדם זה זמן רב, אך בשבוע האחרון הפכה להיות מוקד לדיונים דחופים וסוערים בקואליציה, עקב החשש שיוזמת הממשלה, לגירוש המהגרים מאפריקה, תפסל על ידי בג"ץ. ברביעי האחרון התקוטטו ראשי מפלגות הקואליציה על מספר חלופות לחוק כזה, וסיכמו לדון בכך שוב בישיבתם ביום ראשון.

הערכות במערכת הפוליטית לפיהן יוקדמו הבחירות בשל הסתבכותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי החקירות הפליליות ורצונו להקדימן לפני הגשת כתבי האישום בעניינו, מעמידה את הקואליציה "על קוצים". לא רק רצון למהר ו'להתגונן' מפסילה של מתווה הגירוש, עומד בפני ראשי הקואליציה אלא גם הצורך "לזכות בנקודות" בקרב ציבור הבוחרים וכך הופך הוויכוח העקרוני להתגוששות פוליטית בין שר החינוך נפתלי בנט, ראש הממשלה נתניהו והשר כחלון.

בתחילת החודש התחדש המירוץ לימין של נתניהו ובנט, כאשר בנט כפה על נתניהו לבטל את הסכם להסדרת מעמד מבקשי המקלט בישראל יחד עם נציבות האו"ם לענייני פליטים. כעת נראה שמאבק זה נמשך, בניסיון של כל אחד מהשניים להראות כיצד 'ניצח' את בג"ץ, אל מול כחלון שדבק באמירתו כי ימנע שינויים משמעותיים במעמד של בית המשפט העליון. בתוך כך הקצנת העמדות מקרבת את קיצה של הממשלה ותשמש תירוץ טוב להפלתה, אם נתניהו ירצה בכך.

הדיון על פסקת ההתגברות החל כתגובה לדיוני בית המשפט העליון בנושא בג"ץ מבקשי המקלט, במהלכם בג"ץ קיבל מספר החלטות הנוגדות את מתווה הגירוש אותו הממשלה פעלה לקדם עד כה. בדיון בג"ץ האחרון בנושא, נחשף כי לא קיימים כיום הסכמים בין ישראל לבין מדינה שלישית באפריקה אליה ניתן לגרש את מבקשי המקלט, ובמהלכם קבע בג"ץ כי מבקשי המקלט הכלואים בסהרונים עשויים להשתחרר כבר היום (ראשון).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!