דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

סיוע אווירי / טכנולוגיה נגד הפקרות: רחפנים יסייעו לשמור על הבטיחות באתרי הבנייה

פיילוט חדש, המשלב מגוון טכנולוגיות, יבחן אילו אמצעים היעילים ביותר לאיתור מפגעים בטיחותיים באתרי הבנייה | "באמצעות הרחפנים נוכל לבקר ביותר אתרים, מבלי הכנה מראש תוך תיעוד בזמן אמת של הליקויים עם מיקום מדויק", אמר השר כץ

פיקוח בטיחות בבנייה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
פיקוח בטיחות בבנייה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה והרווחה יפתח בפיילוט לבחינת טכנולוגיות מסייעות, לפיקוח על הבטיחות באתרי הבניה. ארבעה ספקים יבחנו 400 אתרי בניה באמצעות טכנולוגיות שונות הכוללות צילום אווירי, קרקעי וטכנולוגיה לעיבוד מידע. כל ספק יבחן מאה אתרים בשיטה שונה, ובהתאם לתוצאות הפיילוט יישקל המשך הטמעת הטכנולוגיות ושילובן במערך הפיקוח.

רחפנים ועיבוד מידע

"שנת 2018 היא שנת מפנה בתחום הבטיחות באתרי הבנייה" מסר השר כץ, "לאחר שבצעד תקדימי התחלנו להשית קנסות אישיים על קבלנים רשלניים, אנו מגייסים את האמצעים הטכנולוגיים המשוכללים ביותר לייעול עבודת הפיקוח והעמקת ההרתעה. באמצעות הרחפנים נוכל לבקר ביותר אתרים, מבלי הכנה מראש תוך תיעוד בזמן אמת של הליקויים עם מיקום מדויק. במקביל ניצור מאגר מידע דיגיטלי שיקל על ניתוח הנתונים מה שיסייע לנו בריכוז המאמצים באתרים הנחשבים ליותר מסוכנים".

פיילוט של משרד העבודה לשימוש ברחפנים לפיקוח על בטיחות באתרי בנייה (קרדיט: אמבר גרופ)
פיילוט של משרד העבודה לשימוש ברחפנים לפיקוח על בטיחות באתרי בנייה (קרדיט: אמבר גרופ)

החברות מ.נ.נ אפליקשנס, גיאוכום וסייפגארד צפויות שלושתן לעשות שימוש בצילומי אוויר באמצעות רחפנים, לצד צילומי קרקע, שחלקם יבוצעו באמצעות מעקב רכוב סמוי והסרטה של אתרי הבניה. כל אחת מהחברות תבצע גם איסוף ועיבוד של החומרים שיאספו באמצעות תוכנות יעודיות, הצפויות לספק למשרד העבודה דו"חות על האתרים, המלווים בתמונות וסרטונים.

חברת ג'סט מאנאג' בע"מ תאסוף מידע קרקעי באמצעות סוקר מהקרקע שיעבוד עם אפליקציה המציגה שאלון על המפגעים עם שאלות מתחלפות באופן רנדומאלית, כולל חזרתיות של שאלות המצביעות על גורמי סיכון ומפגע. פענוח המידע יעשה באמצעות צוות חדר בקרה.

טכנולוגיה בשירות העובדים

במכרז לבחירת הטכנולוגיות שנבחרו לפיילוט, נדרשו הספקים להציע פתרונות לזיהוי יעיל של עבודה מסוכנת על גגות, בלא רתמות ומעקות ראויים, פיגומים הבנויים באופן לקוי, אי שימוש בציוד מגן אישי כגון קסדות ונעלי בטיחות, היעדר גידור ושילוט באתרים, הרמה אסורה של עובדים באמצעות עגורנים, הנפה לא בטוחה של ציוד, סוגיות של סדר, ניקיון ואחסון ראוי של ציוד באתרים וליקויים נוספים. הפיילוט הינו פרי שיתוף פעולה עם תוכנית 'ישראל דיגיטלית' במשרד לשוויון חברתי.

פיילוט של משרד העבודה לשימוש ברחפנים לפיקוח על בטיחות באתרי בנייה (קרדיט: אמבר גרופ)
פיילוט של משרד העבודה לשימוש ברחפנים לפיקוח על בטיחות באתרי בנייה (קרדיט: אמבר גרופ)

בעבר מתחו ארגונים חברתיים הפועלים במאבק בתופעת התאונות בענף הבניין ביקורת על התמקדות המשרד בחיפוש פתרונות טכנולוגיים לסוגיה, בטענה כי הצורך הממשי הוא בהגדלת מצבת כוח האדם במערך הפיקוח. כיום ישנם 22 מפקחים האמונים על ענף הבניין הכולל כ-13 אלף אתרי בניה. במשרד העבודה והרווחה פעלו לאפשר גיוסם של מפקחי עבודה ב'חוזה מומחים', המאפשר הגדלת התגמול לתפקיד, וזאת במטרה לגייס מפקחים נוספים. לצד זאת, מאז תחילת השנה החל המשרד ליישם את התקנות החדשות, המאפשרות להטיל קנסות מינהליים על אתרי בניה מפירי בטיחות, וזאת לצד פיילוט חדש בשיתוף פעולה עם הפרקליטות והמשטרה לסגירתם של אתרי בניה מסוכנים ל-30 יום, טרם התרחשות תאונה בהם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!