דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

זכויות עובדים / למעלה מ-50% מתלונות בני הנוער על פגיעה בשכר - במסעדות ובתי הקפה

לפי נתונים שפרסמה הסתדרות הנוער העובד והלומד, במהלך 2017 הושבו לבני נוער שנוצלו בעבודתם 1,186,445 שקלים | בתנועה קוראים למשרד העבודה והרווחה: "הגבירו את האכיפה"

עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
עובדי קייטרינג. (צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2017 הושבו 1,186,445 שקלים לבני נוער אשר נוצלו בעבודתם בסיוע הסתדרות הנוער העובד והלומד. התנועה, המהווה את הארגון היציג של בני הנוער והצעירים בשוק העבודה, פרסמה לרגל חג הפועלים 'האחד במאי' את הדו"ח השנתי שלה ולפיו למעלה מ-50% מהתלונות של נערים ונערות בתחום השכר קשורות בענף המסעדות ובתי הקפה – תחום בו נרשם לאחרונה פסק דין ייחודי, הנוגע לתשרים (טיפים) הצפוי לשנות את כל מנגנוני ההעסקה. בתנועה קוראים למשרד העבודה והרווחה להגביר את האכיפה בתחום זכויות הנוער בעבודה.

"היעדר הכשרה, תחלופה גבוהה, פערי כוחות אינהרנטיים ואבטלת נוער הופכים את בני הנוער העובדים לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ועל כן המנוצלות ביותר" הסביר אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "בשנים האחרונות רשמנו הישגים מכובדים בתחום השמירה על זכויותיהם של בני נוער וצעירים בעבודה, שיפרנו וייעלנו את הטיפול בהפרת זכויות והגברנו את ההסברה. פעילות זו הביאה לעלייה במודעות בכמות הפניות ואף להישג תקדימי בפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה, אשר צעד צעד נוסף להסדרת המציאות העמומה בענף המסעדנות. אך עם זאת, עדיין יש מקום גדול לשיפור ולשילוב זרועות של הגורמים השונים. אנחנו בהסתדרות הנוער העובד והלומד נמשיך לסייע לבני הנוער והצעירים העובדים, הן באופן פרטני והן להתאגד על מנת להסדיר את זכויותיהם במקום העבודה".

הדו”ח השנתי של הסתדרות הנוער העובד והלומד (גרפיקה: אידאה)
הדו”ח השנתי של הסתדרות הנוער העובד והלומד (גרפיקה: אידאה)

במהלך השנה התקבלו במוקד הארגון 5,355 פניות של בני נוער וצעירים לקבלת סיוע או ייעוץ – עליה של 10% מהשנה שעברה. מתוכן, נפתחו 1154 'מקרי טיפול', בהם לוו הנערים על ידי מזכירי האיגוד המקצועי למיצוי זכויותיהם מול מעסיקיהם. 74% מהמקרים טופלו כבר במהלך השנה. הסתדרות הנוער העובד והלומד הגישה 74 תביעות בבתי הדין לעבודה ב-2017, מתוכן 38 בגין מקרי טיפול שנפתחו במהלך השנה.

740 ממקרי הטיפול כללו תלונה בגין סעיפי שכר שונים כגון אי תשלום שכר מינימום, הלנות שכר, היעדר תלושים ועוד. 234 תלונות הוגשו בגין אי מתן זכויות סוציאליות, 232 בגין רישום ותעוד, 144 בגין אי שמירה על שעות עבודה ומנוחה, 71 בגין אי מתן שכר על ימי התלמדות ו-17 בגין צורות שונות של העסקה פוגענית.

כ-18% מכלל הפניות שקיבלו בנוער העובד והלומד נגעו לענף המסעדות ובתי הקפה, 15% לתחום המזון המהיר, ו-10% לתחום אולמות האירועים והקייטרינג. 10% מהפניות נגעו לענף המוכרנות, 5% לתחום הטלמרקטינג, הפרסום והשיווק, ובקרב חברות כוח האדם, רשתות השיווק והפעלת המתקנים נרשמו 3% מהפניות בכל אחד מהענפים.

עוד ציינו בהסתדרות הנוער העובד והלומד, כי בישראל כ-220 אלף בני נוער עובדים ועוד כ-160 אלף מחפשים עבודה. 'אבטלה' גבוהה זו, הופכת אף היא את בני הנוער, שרבים מהם אינם מודעים לזכויותיהם, לציבור עובדים החשוף לפגיעה בזכויותיו. מזה כעשור פועלים בארגון על מנת לזהות מגמות בעולם העבודה לנוער, להאיר אותן ולנסות לגבש לגביהן מדיניות, מתוך הבנה כי הנורמות בהעסקתם של צעירים בצעדיהם הראשונים בשוק העבודה, צפויות לחלחל כלפי מעלה ולהשפיע על שוק העבודה בכללותו.

מלצרית. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: מרים אלטשר/ פלאש90 )
מלצרית. למצולמת אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: מרים אלטשר/ פלאש90 )

לאחרונה קבע בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין תקדימי של הנשיא הפורש יגאל פליטמן, כי מעסיקים בענף המסעדנות יחוייבו לשלם לעובדיהם זכויות סוציאליות בגין כספי הטיפ. פסק דין זה, שניתן ברוח העמדה שהגישה הסתדרות הנוער העובד והלומד, מחדד לדבריהם את הצורך ביידוע עובדי הענף בזכויותיהם.

ייתכן מאוד כי פסק הדין יאפשר גם תנאים נוחים יותר לארגונם של עובדי ענף המסעדנות במסגרת ועדי עובדים. בשנה האחרונה ליוו בנוער העובד והלומד את הניסיון החלוצי להתארגנות עובדים בענף המסעדנות, במסעדת קפה נואר בתל אביב, ניסיון אשר נתקל לטענתם בהתנגדות חריפה ביותר של ההנהלה, שבגינה הם תובעים פיצויים בסך 2.1 מיליון שקלים.

מנגד, מציינים בנוער העובד והלומד כי בשתי רשתות מזון מהיר, בורגראנץ' ופיצה האט, ישנם כבר כיום הסכמים קיבוציים. במסגרת הסכמים קיבוציים אלו מטופלות פניות רבות של עובדים בטיפול מהיר ואפקטיבי באמצעות מנגנון של ועדות ייחודיות לפתרון בעיות. לצד זאת, שתי קבוצות עובדים מחברות אלו יצאו למסעות חינוכיים לפולין וכ-50 עובדים ועובדות מחברות אלו קיבלו בשנה האחרונה מלגות לימודים שונות כחלק מההסכם הקיבוצי. בכנס ההסתדרות לצמצום פערים לציון האחד במאי, צפויים האחים אורגד, בעלי חברת בורגראנץ' ואודי שמאי בעליה של חברת פיצה האט לקבל מהתנועה את 'אות הנער העובד'.

כינוס עובדים מצטיינים בורגראנץ'
כינוס עובדים מצטיינים בורגראנץ'

כאלף תלמידים ותלמידות בבתי ספר מקצועיים המועסקים אף הם באמצעות הסכם קיבוצי השתתפו אף הם בפעילות הנוער העובד והלומד באמצעות קרן ההבראה. לצד זאת, לראשונה הוכשרו 'פעילי עולם העבודה' בקיני תנועת הנוער, שתפקידם להפיץ מידע על זכויות נוער בעבודה ולקיים פעילויות הסברה בעירם. בנוסף, הוקמו חמש קבוצות לעבודה ולהכשרה מקצועית של בני נוער, בתחומי השיפוצים, בשיתוף עם התאחדות קבלני השיפוצים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!