דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האחד במאי 2018 / חלוציות, חינוך וסולידריות: הכירו את זוכי אות ההתאגדות האנושית

האות מוענק מדי שנה לוועדים חדשים, ותיקים וכן לוועדים של בני נוער במסגרת אירוע האחד במאי של ההסתדרות | נועה רפאלי, חברת ועד הפעולה של עובדי 'הצופים': "ההתאגדות מסמלת את המשמעות שאנחנו נותנים למקצוע שלנו ודורשת לקיחת אחריות וסולידריות"

טקס חלוקת אות ההתאגדות בטקס ה-1 במאי בבית ההסתדרות 2018 (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד).
טקס חלוקת אות ההתאגדות בטקס ה-1 במאי בבית ההסתדרות 2018 (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בסיום צעדת האחד במאי של תנועת הנוער העובד והלומד, ולאחר כנס האחד במאי הראשון של ההסתדרות, יתקיים ברחבת בית ההסתדרות בתל אביב מעמד הענקת 'אות ההתאגדות האנושית' של ההסתדרות, תנועת דרור ישראל והנוער העובד והלומד לוועדי עובדים ותיקים, התאגדויות עובדים חדשות והתארגנויות נוער בעולם העבודה.

על פי המסורת שהחלה בשנת 2013, מעניקים חברי הוועדים הוותיקים את אות ההתאגדות להתאגדויות החדשות, שבתורן, מעניקות את האות לבני הנוער. המעגל נסגר, בכך שבני הנוער מעניקים את האות לחברי הוועדים הותיקים, ומסמלים בכך את הסולידריות והאחריות ההדדית בין כלל העובדים המאורגנים ואת אחדות ההסתדרות.

בין הוועדים הוותיקים שיקבלו את האות השנה – ארגון הכבאים שנמצא בשנה האחרונה במאבק על עצם קיומו. "אנחנו נלחמים ומאמינים שאנחנו שומרי הסף בכל הקשור לתנאי ההעסקה של העובדים והעובדות במערך הכבאות" אמר ל'דבר ראשון' יו"ר הארגון אבי אנקורי, והוסיף: "הנציב החדש שמכהן מזה שנה וחודשיים חרט על דגלו לבטל ולמחוק את זכות ההתאגדות במערך הכבאות". לדבריו, קבלת אות ההתאגדות מייצגת עבורו את מחוייבות ההסתדרות למאבקם על החופש להתארגן ולהיאבק על זכויותיהם.

כבאי מכבה שריפה במבשרת ציון יוני 2016. (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
כבאי מכבה שריפה במבשרת ציון יוני 2016. (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).

רוני רז, יו"ר ועד עובדי כלל, יעניק את אות ההתאגדות לוועד הצעיר של חברת הבת 'הכלל הראשון', שהתאגדו בסוף שנת 2017, וכבר הספיקו לחתום על הסכם קיבוצי ראשון המשווה את תנאיהם לתנאי ההסכמים של יתר עובדי כלל. "כשהקמנו את הוועד ניסינו לארגן גם את 'הכלל הראשון' והיתה שם מלחמה גדולה. קרעו לנו טפסים. עכשיו באו חבורה של צעירים, מוקדנים שקמו מול מנהלי המוקד והצליחו להחתים ולהקים את ההתאגדות. מה שאני לא הצלחתי הם הצליחו – ולכן אני שמח וגאה לתת להם את האות הזה, את אות ההתאגדות". רז עצמו יקבל השנה את אות ההתאגדות בקטגוריית הוועדים הוותיקים, אך הוא עוד זוכר בעצמו את תקופת ההתארגנות שלהם, כאשר היו חלוצי ההתארגנות בענף הביטוח בשנת 2012. לדבריו, הוא גאה בכך שהמאבק שלהם סלל את הדרך לוועדי העובדים החדשים היום, וגאה בניסיון שצברו לאורך השנים מאז ההתארגנות.

בקטגוריית ועדי העובדים הוותיקים יקבלו השנה אותות גם ועד עובדי חברת הביטוח מגדל, ועד לאומי קארד, ועד עובדי קופת חולים מאוחדת המצוי בימים אלה במאבק לחתימת הסכם קיבוצי, וועדי העובדים במשרד העבודה והרווחה ובנתיבי ישראל.

התאגדות עובדי "הכלל הראשון", נובמבר 2017 (תמונה באדיבות האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות)
התאגדות עובדי "הכלל הראשון", נובמבר 2017 (תמונה באדיבות האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות)

בקטגוריית ההתאגדויות החדשות, מפתיעות ועד עובדות 'נשי אגודת ישראל', ארגון הנשים המפעיל כ-50 גנים ומעונות יום חרדיים לילדים מגיל שלושה חודשים עד גיל שש, ומעסיק כ-200 עובדות חרדיות. לדבריה של יו"ר ועד העובדות, הודיה דרשן, הן פנו להסתדרות בעקבות מודעה שפורסמה בעיתון בבני ברק, שקראה לעובדות שמרגישות מקופחות בשכרן לפנות. "הסבירו לי על המהלך של ההתארגנות והתחלנו לאסוף חתימות. לקח לנו כשלוש וחצי שנים רק לאסוף את החתימות. ההתאגדות בחברה החרדית מלווה בהרבה פחד, והיה צריך לדבר עם כל עובדת, לעיתים גם עם הבעלים, שהכל בסדר, ואין מה לפחד והחתימות חשאיות. כל אחת מפחדת שההנהלה תדע ויפטרו אותה. היום אנחנו כבר יציגים מאז חנוכה האחרון ובמשא ומתן להסכם קיבוצי. המאבק שלנו הוא לסייע לעמותה לקבל את התקציבים שמגיעים לה בצדק – ולהעביר אותם לעובדות". את ההתאגדות מלווים האגף להתאגדות עובדים והאגף החרדי בהסתדרות. בדומה להתאגדויות עובדים אחרות בחברה החרדית, ליווי ההתארגנות מתנהל תוך כבוד לאורך החיים החרדי-הלכתי, ותוך היוועצות הלכתית מתמדת עם פוסקים ורבנים. לצד ועד עובדות 'נשי אגודת ישראל' יקבלו את האות גם ועד הפעולה של רשת גני הילדים החרדית מאורות המעיין.

התאגדות מפתיעה נוספת שתקבל את האות היא ועד הפעולה של עובדי תנועת הצופים. לדבריה של חברת הוועד נועה רפאלי, הרעיון להתאגד הבשיל בעקבות שיח מחנכים בנושא זכויות עובדים שהתחיל באחת ההנהגות. "הרעיון של ועד עובדים עלה כדוגמה, ואחד הרכזים אמר שזה דבר שמאוד רלוונטי בצופים. זה מה שפקח את העיניים" הסבירה. "אחד האתגרים היה שאנחנו לא מספיק מכירים האחד את השני – אנחנו פרושים בכ-15 הנהגות, ולקח זמן לקיים את השיח ביננו. אבל זה יושב על תשתית של עבודה מאוד עצימה עם תגמול שאינו די הולם. רצינו לקחת על זה אחריות". לדבריה, התאגדות עובדים בחינוך בכלל, ובחינוך הבלתי פורמלי בפרט, דורשת תהליך של הבשלה מחשבתית: "זה דורש להגיע למקום שבו אנחנו אומרים שמגיע לנו. לראות את כמות האחריות שיש לנו במקצוע, ולבקש שיכירו לנו בזה, כי עם סיפוק לא הולכים למכולת. זה אומר גם איזה משמעות אנחנו נותנים בעצמנו למקצוע שלנו, וזה גם שיח של מימוש זכויות, לקיחת אחריות וסולידריות – הרבה דברים שאנחנו מחנכים אליהם את החניכים שלנו". התאגדות עובדים נוספת שצפויה לקבל את האות היא התאגדות עובדי תוכנית המילגות לסטודנטים 'פרח' המקיפה כ-12% מהסטודנטים בישראל.

נועה רפאלי מהתאגדות עובדי הצופים (צילום באדיבות המצולמת)
נועה רפאלי מהתאגדות עובדי הצופים (צילום באדיבות המצולמת)

את האות צפויות לקבל גם חניכות הנוער העובד והלומד, בר בן משה (16.5) ולי רומנו (18), ממקימות סניף 'המחדשים' באור יהודה. 'המחדשים', הסבירה בן משה ל'דבר ראשון', זה מעגל פעילות בתנועה הנוער העובד והלומד השם דגש מרכזי על נושא הזכויות של בני נוער בעבודתם. "את האות אנחנו מקבלות על אירוע שעשינו בשם 'מגיע לי', שבאו אליו עשרות בני נוער. הבאנו את רוני מהאיגוד המקצועי לנוער שהסבירה להם על הזכויות שלהם בעבודה, בצורה ממש טובה ונהירה – ואני ולי דיברנו בפניהם על הנושא". לדבריה, רומנו סיפרה איך זה להיות מדריכה ופעילת עולם העבודה בסניף אור יהודה, ודיברה על חשיבות השמירה על זכויות בני הנוער. "חשוב לי שבני נוער ידעו מה הזכויות שלהם וידרשו אותן. שלא יתנו לאנשים לדרוך עלינו בגלל הגיל שלנו. גם אני עבדתי בקיץ, ואעבוד גם בקיץ הקרוב". לדבריה האירוע היה גדול וכיפי, בין היתר כי חניכי הסניף ערכו לקראתו 'גיוסים' ברחבי העיר – הזמינו את בני הנוער בבתי הספר, עברו בין מקומות עבודה בהם עובדים נערים ונערות, והזמינו גם את חניכי תנועות הנוער האחרות ומועדוני הנוער בעיר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!