דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מאבק בגזענות / הכרה מאוחרת בפיטר נורמן, "האדם השלישי" במחאת "הכוח השחור" במקסיקו 68'

האצן האוסטרלי זכה במדליית כסף בריצה ל-200 מ' ועלה לפודיום עם האמריקנים טומי סמית' וג'ון קרלוס שהניפו אגרופיהם במחאה על היחס לשחורים בארה"ב | במעמד זה ענד תג של "הפרויקט האולימפי לזכויות אדם" ושילם על כך בקריירה שלו

הצדעת הכוח השחור באולימפיאדת מקסיקו 1968 - ג'ון קרלוס (מימין) טומי סמית'  ופיטר נורמן בטקס הענק המדליות בריצת 200 מטר (צילום: AP)
הצדעת הכוח השחור באולימפיאדת מקסיקו 1968 - ג'ון קרלוס (מימין) טומי סמית' ופיטר נורמן בטקס הענק המדליות בריצת 200 מטר (צילום: AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ההתאחדות האולימפית של אוסטרליה עשתה תיקון היסטורי בשבת האחרונה כשהעניקה לאצן האוסטרלי פטר נורמן את פרס Order of Merit היוקרתי, באיחור של 50 שנה. הפרס הוענק לנורמן בעקבות השתתפותו במחאת "הצדעת הכוח השחור" במהלך אולימפיאדת מקסיקו שנערכה ב-1968. הפרס הרשמי הוא גם התנצלות בלתי רשמית של ההתאחדות האולימפית על הנידוי והפגיעה הספורטיבית בנורמן לאחר האולימפיאדה.

הפרלמנט מכיר בהשגים הספורטיביים יוצאי הדופן של פיטר נורמן המנוח, שזכה במדליית הכסף בריצת 200 מטר באולימפיאדת מקסיקו סיטי ב-1968, עם תוצאה של 20.06 שניות, שהיא עדיין השיא האוסטרלי

פטר נורמן האוסטרלי היה במשך שנים הצלע השלישית השקטה והבלתי מוערכת של "הצדעת הכוח השחור" בתחרויות האולימפיות של 68. האצנים האמריקאים טומי סמית' וג'ון קרלוס, הרימו את אגרופיהם והרכינו את ראשם בפודיום המדליות לריצת ה-200 מטר במחאה על היחס לו זכו האפרו-אמריקאים באותה התקופה בארה"ב. נורמן הצטרף למחאתם כשענד תג של "הפרויקט האולימפי לזכויות אדם" בעת הענקת המדליות. למרות שהוא היה האצן הגדול ביותר אי פעם באוסטרליה ושיאו מהריצה ההיסטורית באולימפיאדת 68 עדיין מחזיק מעמד, כבר 50 שנה, כשיא לריצת 200 מטר באוסטרליה, הוא זכה ליחס עוין מצד ההתאחדות המקומית.

על הפודיום באולימפיאדת 1968 – פיטר נורמן, טומי סמית' וג'ון קרלוס. (צילום: AP)
על הפודיום באולימפיאדת 1968 – פיטר נורמן, טומי סמית' וג'ון קרלוס. (צילום: AP)

נורמן היה גבר לבן מאוסטרליה, מדינה עם חוקי אפרטהייד נוקשים כמעט באותה המידה כמו בדרום אפריקה. רחובות אוסטרליה נמלאו מתח ומחאות בעקבות מגבלות כבדות על הגירה של לא-לבנים וחוקים מפלים כלפי אוכלוסיית האבוריג'ינים, בכללם חוק המחייב מסירת ילדים אבוריג'ינים לאימוץ על ידי משפחות לבנות. ארבע שנים מאוחר יותר, באולימפיאדת מינכן ב-1972, נורמן לא היה חלק מנבחרת הרצים האוסטרלית, למרות שקבע את הזמן הנדרש ב-200 מטר 13 פעמים ועבור 100 מטר – חמש פעמים. אחרי אכזבה זו עזב נורמן את הספורט המקצועני והמשיך להתחרות במרוצי חובבים.

כששב לאוסטרליה השמרנית, המתנגדת לשינוי, זכה ליחס של אאוטסיידר. משפחתו נודתה מהחברה והיה בלתי אפשרי עבורו למצוא עבודה. זמן קצר עבד כמורה להתעמלות והמשיך במאבקו נגד אי-השוויון במסגרת האיגודים המקצועיים, מדי פעם עבד גם כקצב. פציעה שהובילה לנמק, דרדרה את נורמן לדיכאון ואלכוהוליזם.

הפרלמנט מכיר באומץ של פיטר נורמן כשענד את סיכת הפרויקט האולימפי לזכויות אדם על דוכן המנצחים, מתוך סולידריות עם הספורטאים האפרו-אמריקנים טומי סמית' וג'ון קרלוס, שהניפו את ידיהם בהצדעת 'הכוח השחור'

גם כשבשנת 2000 הגיעה האולימפיאדה לאוסטרליה, ההתאחדות האולימפית הציבה לנורמן אולטימטום: הוא הוזמן לגנות את מעשיהם של קרלוס וסמית' בתמורה לחנינה מהמערכת שהחרימה אותו, חנינה שהייתה מאפשרת לו למצוא עבודה קבועה דרך הוועד האולימפי באוסטרליה ולקחת חלק בארגון אולימפיאדת סידני. נורמן מעולם לא נכנע ומעולם לא גינה את הבחירה של שני האמריקנים ולכן למרות שהיה אחד מהאתלטים הגדולים בהיסטוריה של אוסטרליה, אפילו בשנת 2000 הוא עדיין היה בלתי רצוי בספורט המקומי.

הפרלמנט מתנצל בפני פיטר נורמן על העוול שנעשה לו בידי אוסטרליה כשלא שלחה אותו לאולימפיאדת מינכן ב-1972, למרות שעמד, שוב ושוב, בזמן הנדרש ומכיר באיחור בתפקיד רב העוצמה שמילא פיטר נורמן בקידום השוויון בין הגזעים

פיטר נורמן נפטר בשנת 2006. שש שנים לאחר פטירתו פרסם הפרלמנט האוסטרלי הודעת התנצלות רשמית "הפרלמנט מכיר בהשגים הספורטיביים יוצאי הדופן של פיטר נורמן המנוח, שזכה במדליית הכסף בריצת 200 מטר באולימפיאדת מקסיקו סיטי ב-1968, עם תוצאה של 20.06 שניות, שהיא עדיין השיא האוסטרלי, מכיר באומץ של פיטר נורמן כשענד את סיכת הפרויקט האולימפי לזכויות אדם על דוכן המנצחים, מתוך סולידריות עם הספורטאים האפרו-אמריקנים טומי סמית' וג'ון קרלוס, שהניפו את ידיהם בהצדעת 'הכוח השחור', מתנצל בפני פיטר נורמן על העוול שנעשה לו בידי אוסטרליה כשלא שלחה אותו לאולימפיאדת מינכן ב-1972, למרות שעמד, שוב ושוב, בזמן הנדרש ומכיר באיחור בתפקיד רב העוצמה שמילא פיטר נורמן בקידום השוויון בין הגזעים".

פיטר נורמן מעולם לא זכה לראות את השינוי ההיסטורי של היחס כלפיו מאויב האומה לגיבור לאומי ובינלאומי באחד הרגעים האייקונים ביותר בתולדות ההיסטוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!