דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ה-1 במאי 2018 / "קו לעובד": עובדים זרים בישראל לא מקבלים את זכויותיהם בעבודה

מנתונים שאסף הארגון עולה למשל כי עובדות סיעוד, לרוב מן הפיליפינים, נאלצות להמשיך לעבוד גם כשהן חולות - דבר לא רק לא מוסרי אלא גם לא חוקי ומסכן את מטופליהן | לאחרונה אישרה הממשלה הבאת 6,000 עובדי בניין מסין - הסיבה המרכזית: הללו משלמים דמי תיווך גבוהים ונאלצים לעבוד יותר שעות כדי להחזירם

עובדי בניין (צילום ארכיון: באדיבות ועד המנופאים)
עובדי בניין (צילום ארכיון: באדיבות ועד המנופאים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר לאחרונה כי יש לשקול להחריג עובדים זרים מחוק שכר המינימום. למרות שעדיין לא נרשמה התקדמות מצד שמחון בנושא, נתונים שאסף ארגון "קו לעובד" מלמעלה מ-1,200 עובדות ועובדים זרים, חלקם מבין הפונים למשרדי הארגון לקבלת סיוע וחלקם אשר השיבו לסקר אינטרנטי, מעלה כי כבר כיום רבים לא מקבלים את הזכויות הבסיסיות הקבועות בחוק.

על פי הנתונים שנאספו בקרב 434 עובדי חקלאות שפנו לארגון, העלה כי כמחציתם לא קיבלו שכר מינימום, זאת על אף ש-76% מהם עבדו בשעות נוספות, כמחציתם עבדו למעלה מעשר שעות ביום ו-66% אחוזים מהם עבדו 6-7 ימים בשבוע. סקר נוסף שנערך בקרב 509 עובדי חקלאות העלה כי כ-72% מהם אינם מקבלים תלושי שכר כנדרש על פי חוק.

עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90).
עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90).

עובדות הסיעוד מוחרגות כבר כיום מחוק שעות עבודה ומנוחה, בעקבות פסיקה של בג"צ משנת 2013 ולפיכך, העובדות המהוות את חלק הארי של מהגרי העבודה בישראל, ומגיעות על פי רוב מהפיליפינים (חלקן הקטן מסרי לנקה, נפאל, הודו, ומזרח אירופה), אינן זכאיות לתוספת תשלום בגין שעות עבודה נוספות – זאת על אף שבפועל הן צמודות במשך 24 שעות ביממה למטופליהן.

בקו לעובד סקרו כ-300 עובדות סיעוד, והעלו כי עובדות אלו אינן נהנות על פי רוב גם מזכותן לימי מחלה. כך 66% מהעונות לסקר העידו כי נאלצו לטפל במעסיק שלהן גם כאשר היו חולות, זאת לאור העובדה כי במרבית המקרים מוטלת האחריות למציאת מחליף על העובדת עצמה – דבר שפעמים רבות הוא אינו אפשרי. מיותר לציין כי מציאות זאות, מעבר להיותה לא חוקית ולא הוגנת כלפי העובדות, מסכנת גם את המטופלים, לרוב אנשים מבוגרים שאפילו צינון או שפעת עלולים להוות עבורם סיכון בריאותי ממשי. מתגובות העובדות לסקר עולה כי לאור הטיפול האינטנסיבי במעסיקיהן, אפילו יכולתן לצאת לבדיקות רופא היא מוגבלת מאוד. בקו לעובד מסרו כי מתוך כ-4,000 הפניות המגיעות אליהם, ומהיכרות הפעילות עם השטח, עולה כי רבות מעובדות הסיעוד מועסקות שבעה ימים בשבוע בלא יום מנוחה שבועי – דבר שאינו חוקי, אך מתרחש פעמים רבות, בלית ברירה, בהסכמת העובדות עצמן.

עובדים סינים לצד מכונת החפירה של מנהרת הרכבת הקלה בת"א (צילום: דבר ראשון).
עובדים סינים לצד מכונת החפירה של מנהרת הרכבת הקלה בת"א (צילום: דבר ראשון).

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, נכון לתחילת שנת 2018 היו בישראל למעלה מ-88 אלף עובדים זרים חוקיים, מתוכם כ-43.5 אלף בענף הסיעוד, 22.8 אלף בענף החקלאות וכ-7,000 בענף הבניין. באפריל 2017 נחתם הסכם להבאתם של6,000  עובדי בניה סינים נוספים לישראל. בנייר עמדה שהגיש קו לעובד בנושא, נכתב כי הובע החשש כי הדחיפה להבאתם של עובדי בניין דווקא מסין, לא נובע בהכרח מאיכויותיהם הייחודיות של העובדים הסינים, אלא בראש ובראשונה משום שעל העובדים הסיניים מוטלים, על פי רוב, דמי תיווך גבוהים במיוחד, המכניסים אותם לחוב ומאלצים אותם לעבוד יותר שעות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!