דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

דו"ח המבקר / תאונות בניין: אין אכיפה נגד קבלנים שלא שומרים על בטיחות העובדים

590 צווי בטיחות מקבלים קבלנים בישראל, אך רשם הקבלנים לא פתח בצעדים נגד אף אחד מהם | האם הרגולציה של מדינת ישראל על קבלנים מתעלמת מנושא הבטיחות? | במשרד הבינוי טוענים: האחריות בידי משרד העבודה והרווחה

חברי כנסת מסיירים באתר בנייה. צילום: הקואליציה למאבק בתאונות בניין
חברי כנסת מסיירים באתר בנייה. צילום: הקואליציה למאבק בתאונות בניין
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבינוי ורשם הקבלנים אינם מפעילים מערך אכיפה יעיל ואפקטיבי הכולל מנגנון לאיסוף ראיות והכנת כתבי אישום כנגד קבלנים מפירי חוק – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול (שלישי), אשר עסק ברישום קבלים והבטחת האיכות והבטיחות בענף הבניה. על אף ריבוי צווי הבטיחות שמוציא מינהל הבטיחות התעסוקתית כנגד קבלני בניין, המגיעים לכ-590 בשנה, טרם נקט הרשם כל אמצעי משמעתי כנגד קבלנים אשר פעלו דרך קבע בניגוד לחוק, בתחום השמירה על חיי עובדיהם.

על אף שכבר בפברואר 2014 דיווח הרשם לוועדה לפניות הציבור בכנסת כי הוא נערך למפות את צווי הבטיחות, המועברים לו באופן מיידי מאז סוף שנת 2012, במטרה לבחון נקיטת צעדים כנגד קבלנים אשר קיבלו כמות חריגה של צווי בטיחות בגין ליקויים דומים – בפועל עד היום טרם ננקט כל צעד ממשי, ולא בוטל כל רישיון של קבלנים מפרי חוק. במשרד הבינוי מסרו למבקר כי "הוא אוסף ומנתח כעת את המידע שברשותו לקראת הבאת חברות קבלניות לשימוע בפני הוועדה המייעצת, וכי המקרים הראשונים יהיו מקרי בוחן לתהליך כולו, ולפיכך הם מטופלים בקפדנות, תוך התייעצות עם גורמים נוספים במשרד ובליווי היועץ המשפטי".

עוד צויין כי גם באוגוסט 2017, מועד סיום הביקורת, טרם הוסדרה עבור צוות הרשם גישה מלאה למלוא המידע המצוי בידי מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה בנוגע למכלול עבירות הבטיחות והצווים שנמסרו לקבלנים, ובכלל זה תאונות העבודה שהתרחשו באתרי בנייה, זאת על אף שכאמור, הצווים עצמם נשלחים באופן אוטומטי גם לרשם.

היבט נוסף אליו התייחסה הביקורת, הוא אי יישום החלטת הממשלה לתקן 'קוד בנייה' מחייב, בעקבות אסון ורסאי בו נהרגו 23 בני אדם ונפצעו 380. על אף שעברו 11 שנים מאז החלטת הממשלה הקובעת כי יש לתקן קוד שכזה – משרד הבינוי והשיכון טרם הצליח להשלים ולו פרק אחד מתקנותיו, לצורך חתימתו של שר האוצר ופרסומן ברשומות – כל שכן לעגנן בחקיקה כפי שהמליצה המועצה הארצית לתכנון ובניה לפני למעלה משלוש שנים.

המבקר הדגיש כי מדובר ב"עיכוב לא סביר, המקבע מצב מדאיג של היעדר הקפדה מספקת על איכות הבנייה ועל מניעת ליקויי בנייה ובטיחות מבנים", והוסיף כי בשנים אלו התרחשו תאונות ואסונות באתרי בנייה, שנגרמו מכשלים בתכנון ובביצוע של הבנייה.

כמו כן קבע המבקר כי הרשם אינו עושה די על מנת למגר את תופעת הקבלנים 'החאפרים', וכי בין השנים 2013 עד 2016 הוציא רק 30 צווי הפסקת עבודה מינהליים כנגד קבלנים לא רשומים – כשמונה צווים בשנה בלבד, מספר בטל בשישים לנוכח היקפם המשוער של קבלנים פעילים בענף הבנייה שאינם רשומים, כ-20 אלף על פי ההערכות.

על פי משרד הבינוי,  העמדה לדין פלילי של קבלנים שאינם רשומים מצויה בסמכותן של הרשויות המקומיות, מכיוון שלצד הפרת חוק רישום הקבלנים מדובר גם בחריגות מתנאי היתרי הבנייה שהן מעניקות לפרוייקטים. עם זאת, הסבירו – הרשויות המקומיות אינן 'מרימות את הכפפה' בתחום זה. לפיכך הוכשרו בפברואר 2017 שלושה עובדי משרד הבינוי לקורס הכשרה לפיקוח בהקשר של חוק רישום קבלנים, אולם נכון לספטמבר 2017, טרם הוסדרה הסמכתם בידי שר האוצר.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה לפרסום הדו"ח כי "האחריות והסמכות לנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצאת בראש ובראשונה  תחת האגף לפיקוח על העבודה במשרד העבודה והרווחה.

החל מחודש מרץ 17, עם כניסתו של רשם קבלנים חדש, הוחלט לשקול הפעלת אמצעי משמעת כנגד קבלנים שהוצא נגדם צו בטיחות. בהתאם לכך המשרד יזם שיתוף פעולה עם משרד העבודה והפרקליטות על מנת לאפשר קבלת נתונים ונגישות למידע, שלא היתה לפני כן והיא הכרחית לפעילות זו.

המשרד ימשיך ליישם את פעולת הביקורת ככל שניתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!