דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / פחות משבוע למונדיאל: פיפ"א נאלצה להודיע על עוד השעייה בגלל שחיתות

סרט דוקומנטרי שהפיק עיתונאי גנאי תיעד קוון קנייתי, שאמור היה לשפוט בטורניר הקרוב, מקבל שוחד של מאות אירו | זאת אחרי שלאחרונה הושעה שופט סעודי בגין הטיית משחקים במולדתו | החגיגה הספורטיבית ברוסיה, כך נראה, מתחילה ברגל שמאל

לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שהשעתה את השופט הסעודי פאהד אל מארדסי בעקבות מעורבותו בפרשת מכירת משחקים בגביע המקומי, הודיעה התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א על השעיה נוספת של איש צוות שיפוט – הקוון הקנייתי אדן ראנג' מארווה, שסרט דוקומנטרי חדש תיעד מקבל שוחד של 600 אירו. הסרט התיעודי חשף גם פרשת שוחד בה מעורב נשיא התאחדות הכדורגל של גאנה. ההתפתחויות האחרונות מעוררות דאגה לקראת גביע העולם שייפתח ברוסיה בשבוע הבא.

הסרט הדוקומנטרי החדש, אותו הפיק עיתונאי גנאי בשם אנאס ארמיו אנאס ביחד עם BBC  אפריקה, מותח ביקורת קשה על התנהלות הכדורגל האפריקאי והקלות הבלתי נסבלת של הטיית משחקים בו. במשך שנתיים תיעד אנאס יותר ממאה שופטים ואנשי התאחדויות מקומיות שלקחו כסף תמורת מכירת משחקים. הקוון הקנייתי שהושעה השבוע מואשם שלקח את הכסף במהלך טורניר אליפות אפריקה ב-2017, שם תיפקד כקוון בחמישה משחקים כולל משחק הגמר בין מצרים וקמרון. פיפ"א, לא בדיוק מוסד שידוע בניקיון כפיים, אולצה בעקבות הממצאים להכריז על פירוקה המידי של התאחדות הכדורגל הגנאית.

המונדיאל הוא חגיגה אדירה לספורט העולמי בכלל, ולחובבי הכדורגל בפרט. בתחרות הספורטיבית הגדולה בעולם מעורב הרבה כסף, חסויות בסכומי עתק, מכירת זכויות שידור, תשלומים לנבחרות והתאחדויות והימורים. באירוע כל כך מרכזי הדבר הכי חשוב הוא לשמור על הרוח הספורטיבית של המשחקים, בעיקר על הניקיון היחסי של התחרות מרמאויות והטיות משחקים.

זו כמובן משימה בלתי אפשרית, כי במקום בו מעורבים כל כך  הרבה כסף, יוקרה ועושר יתקיים הצד האפל של ניסיונות להרוויח כמה שיותר ובכל מחיר. לא מדובר רק בטורניר הקרוב במוסקבה, אלא גם בכל הטורנירים שבאו לפניו וגם אלה שיבואו אחריו. כל האמצעים לנצח כשרים, בעיקר אם אתה לא נתפס בדרך.

כך ניצחו האיטלקים את מונדיאל 34', תחת משטר מוסליני שדאג שהיריבות יפחדו לנצח את איטליה והשופטים ידאגו לשאר. כך היה גם ב-1974, כשהעיתון הגרמני "בילד" שלח יום לפני משחק הגמר נערות ליווי למלון בו שנה היריבה מהולנד ופרסם בעיתון שהשחקנים חגגו עם הנערות כדי לגרום למשבר פסיכולוגי בנבחרת. במונדיאל 90' הגיש המעסה של נבחרת ארגנטינה מים עם סמים לשחקני ברזיל במשחק בין השתיים בשמינית הגמר . וב-2002 היה זה השופט המושחת ביירון מורנו מוונצואלה, שמכר את המשחק השערורייתי בין דרום קוריאה לאיטליה.

כבר עכשיו ברור לכולם שגם במונדיאל הקרוב יהיו המשחקים מלאי רמאויות כמיטב המסורת. שבוע לפני תחילת הטורניר, כבר ידוע שהאירוח נקנה על ידי ממשלת רוסיה דרך שוחד לבכירים בפיפ"א. בנוסף לכך ידוע שבסגל הנבחרת הרוסית יש לפחות שחקן אחד שהיה חלק מתוכנית הסימום הרוסית, ולמרות זאת הוא ישחק במונדיאל. השבוע נוספו ההשעיות של שני שופטים שהיו אמורים לנהל משחקים בטורניר הקרוב.

במהלך המונדיאל ישפטו את המשחקים הרבה שופטים ממדינות מוחלשות ועניות. העובדה שמכירת המשחק יכולה להכניס להם סכומי כסף אדירים הופכת את המונדיאל לאירוע שברירי ומטרה למעשי מרמה. שני השופטים הבכירים שנתפסו על חם רגע קצר לפני תחילת המונדיאל הם כנראה רק קצה הקרחון של מציאות אפלה יותר. כעת, הכתם הגדול הזה יכנס לתוך התודעה הציבורית של הכדורגל העולמי ויצור לחץ אדיר על השופטים במונדיאל, כי כל טעות תהפוך במידי לחשד והאשמות, גם אם הם נקיים כשלג.

כך או כך, אוהדי הכדורגל בעולם כבר מזמן איבדו את התמימות שהייתה להם וכולם יודעים כמו בשירו של ליאונרד כהן "כולם יודעים שהקרב היה מכור. העניים נשארים עניים, העשירים מתעשרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!