דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רפורמה בנמלים

סערה בנמל / בלעדי: המו"מ על עתיד הנמלים תקוע | "אין מנוס מלערב את בית הדין"

18 הימים שקבע בית המשפט ותוספת של שבוע עליה הסכימו הצדדים באו אל סופם ועדיין אין הסכמות שיבטיחו את יכולתם של הנמלים הוותיקים להתחרות בחדשים ואת עתידם של העובדים | במצב זה, נראה כמעט בוודאות כי ההסתדרות תדרוש שבית הדין יאפשר לה להשבית את הנמלים

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המו"ה המרתוני על עתיד הנמלים בין נציגי האוצר לנציגי ההסתדרות והוועדים עם סיומו של שבוע ההארכה שהסכימו לו ההסתדרות והוועדים. למרות האווירה האופטימית שליוותה את תחילת המו"מ – נראה שהשבוע לא הוליד את ההסכמות וההבנות המצופות – ונראה שההסתדרות בדרך לבקש את זכות השביתה.

בשלב זה, אין מנוס מלערב את בית הדין ולבקש את מימוש זכות השביתה וזאת על מנת לסיים את סאגת הרפורמה בנמלים

"לאחר מו״מ אינטנסיבי ביותר הגענו לשלבים קריטיים שבהם נתקלנו במבוי סתום מול נציגי המדינה", אמר ל'דבר ראשון' יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. "לא נתפשר על האיתנות הפיננסית של הנמלים, הן ברמת הביטחונות הכלכליים והן בהקצאת תשתיות שיאפשרו תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים. בשלב זה, אין מנוס מלערב את בית הדין ולבקש את מימוש זכות השביתה וזאת על מנת לסיים את סאגת הרפורמה בנמלים".

"אקו הופר – מכשור אוטומטי לשאיבת גרעינים" בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
"אקו הופר – מכשור אוטומטי לשאיבת גרעינים" בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)

"יש אכזבה קשה בקרב העובדים מכך שכלום לא מתקדם והנמל המתחרה – בנייתו כן מתקדמת", אמר ל'דבר ראשון' אחד מראשי הוועדים המעורבים במו"מ. גורמים אחרים המעורבים במו"מ טענו כי בשבוע האחרון חלה התקדמות, אולם סוגיות שנותרו פתוחות הן פרטי רשת הביטחון הכלכלית, תנאי הפרישה מרצון שמוכנה המדינה להעניק וסוגיית הבעלות על חלק מהרציפים, בייחוד אלו המשמשים לבניית הנמלים החדשים.

על פי ההסכמות בבית הדין הארצי לעבודה, המו"מ בין הצדדים, שמתנהל בהשתתפות הדרגים הבכירים, אמור היה להסתיים כבר בתחילת השבוע החולף, ונמשך שבוע נוסף בהסכמת ההסתדרות וועדי העובדים. עם זאת כבר בשבוע שעבר הובהר ל'דבר ראשון' כי ועדי העובדים לא יסכימו לסחבת של המו"מ ולהארכתו משבוע לשבוע. טרם תחילת המו"מ הבהיר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בפני בית הדין הארצי לעבודה כי במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות, ידרוש את זכות השביתה לעובדי הנמלים כחוק, במטרה להכריע את המשא ומתן.

לא נתפשר על האיתנות הפיננסית של הנמלים, הן ברמת הביטחונות הכלכליים והן בהקצאת תשתיות שיאפשרו תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים

בניגוד לרפורמות קודמות בנמלים אותן הקפיא בית הדין הארצי לעבודה והורה למדינה להגיע לגביהן להסכמות עם ועדי העובדים באשר להשפעותיהן על תנאיהם וביטחונם התעסוקתי – הרפורמה הנוכחית, במסגרתה מוקמים שני נמלי ים חדשים בעלות של 11 מיליארד שקלים ומתוך כוונה שיופעלו על ידי גורמים פרטיים, מתקדמת בפועל – בשעה שמזה שלוש וחצי שנים מונע בית הדין לעבודה מהעובדים את זכות השביתה בצווי מניעה.

העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)
העגורנים החדשים בנמל חיפה (צילום: נמל חיפה)

לפני שנה ביקשה ההסתדרות את זכות השביתה בנמלים, ולבסוף הגיעו הצדדים להבנות באולם בית המשפט על-פיהן תינתן לעובדי הנמלים הבטחת ביטחון תעסוקתי למשך עשור לאחר תחילת פעילות הנמלים החדשים. עם זאת, בחודשים האחרונים נסוגה המדינה משורה של התחייבויות שלה בנוגע לשיפור תשתיות הנמלים הוותיקים באופן שיאפשר להם תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים, וכן נתברר לוועדי העובדים ולהסתדרות כי שטח הקיבולת של הנמלים החדשים גדול פי שניים מזה של הנמלים הוותיקים, וכן כי כתב ההסמכה שלהם יאפשר להם להתחרות בפריקת כלל סוגי הסחורות – ולא מכולות בלבד כפי שהיו סבורים בתחילה. בוועדים ובהסתדרות חוששים כי בלא יכולת תחרותית ממשית, ואיתנות כלכלית של הנמלים הוותיקים – לא יוכלו לעמוד ביתר התחייבויותיהם כלפי העובדים.

יש אכזבה קשה בקרב העובדים מכך שכלום לא מתקדם והנמל המתחרה – בנייתו כן מתקדמת

נסיגת המדינה מהבנות קודמות, לצד התמשכות המו"מ במקביל להמשך בניית הנמלים הוותיקים, יוצרים לתסכול ותסיסה בקרב העובדים בשטח בשני הנמלים – זו הובילה בחודש שעבר גם לשביתה לא חוקית בת חמישה ימים.
בשבוע האחרון התפרסם כי במהלך המו"מ עלתה ההצעה להכניס לנמלים הוותיקים משקיעים 'אסטרטגיים' פרטיים, מחברות הספנות הגדולות, זאת לאור אופיו של השוק העולמי הנשלט על ידי מספר מצומצם של חברות ספנות גדולות – המעדיפות לפרוק באמצעות הנמלים שבבעלותן. כך למשל  חברת TIL מהולנד, שבבעלות חברת הספנות MSC, זכתה במכרז על הפעלת נמל הדרום באשדוד וצפויה לקלוט את מרבית או כל הספינות שמפעילה MSC ושיעדן הוא ישראל, וחברת SIPG הסינית זכתה במכרז להפעלת נמל חיפה, והיות והיא מפעילה את הנמל בשנחאי, צפויה לזכות ברוב התובלה של המכולות בקו ספנות זה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!