דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

טובת הילד / חזקת הגיל הרך תעלה לאישור בוועדת השרים; ארגוני הנשים: תרגיל פוליטי של קיש

הצעת החוק כבר נדחתה בעבר על ידי הוועדה וצפויה להידחות שוב | כשתעלה ההצעה לקריאה טרומית, צפויה שרת המשפטים להציג את נוסח החוק שהוסכם בין חברי הכנסת קיש ומועלם-רפאלי | ארגוני הנשים: "מהלך בלתי תקין"

הורים מלווים את ילדם ליום הראשון בבית הספר (צילום: אביר סולטן/ פלאש 90).
הורים מלווים את ילדם ליום הראשון בבית הספר (צילום: אביר סולטן/ פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שהגיע לפשרה עם ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), ואחרי שהנוסח המוסכם אושר בקריאה ראשונה אך בוטל בהוראת היועץ המשפטי לכנסת, הגיש ח"כ יואב קיש (הליכוד) את הצעת החוק המקורית שלו לביטול חזקת הגיל הרך לאישור ועדת השרים לחקיקה. בארגוני הנשים, המתנגדים להצעה, טוענים כי מדובר בתרגיל פוליטי של קיש, המעוניין לרשום לזכותו הישג, תוך שהוא פוגע בילדי ההורים הגרושים ובמשפחות החד הוריות.

הצעת החוק שתעלה היום (ראשון) לדיון, נדחתה כבר בעבר על ידי ועדת השרים, ואף הנפלה בהצבעה במליאה. מכיוון שלא ניתן להגיש שוב הצעה שלא אושרה במליאה במשך חצי שנה, ביצע קיש מספר שינויים בהצעתו קיש שיאפשרו להעלותה במליאה לפני תום התקופה.

חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)
חברי הכנסת מועלם וקיש (צילום: פלאש90)

ועדת השרים צפויה לדחות את ההצעה או לאשר אותה בתנאי שתותאם לנוסח שהוסכם  בין קיש ומועלם-רפאלי. הצעה במסגרתה ויתר קיש על סעיף האיתנות הכלכלית, אותו החליף ניסוח עמום, שקבע כי בית המשפט יתחשב ב"יכולות של כל אחד מההורים לדאוג למכלול צרכיו של הקטין". הבחירה בין גישה זו ובין זו ששמה דגש על שמירת יציבות בחייו של הילד אמורה להתבצע בדיונים על הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

בסוגיית הגיל המקסימלי בו תינתן לאם משמורת אוטומטית, הסכימו השניים שהמינוח בחוק ישתנה מ"ילד" ל"פעוט" מבלי לציין טווח גילאים ספציפי. עם זאת, חוק המעונות, בו מופיעה הגדרה דומה, קובע דווקא במדויק שמשמעות המילה "פעוט" היא ילד עד גיל 36 חודשים, כלומר גיל שלוש.

הצעת החוק, כאמור, אושרה בקריאה ראשונה, אך היועץ המשפטי לכנסת פסל אותו משום שהוא עבר ברוב של 33 חברי כנסת בלבד, בעוד שלהצעות חוק תקציביות – שעלותן למשק מעל חמישה מיליון שקלים – נדרשת תמיכה של 50 חברי כנסת לפחות.

ארגוני הנשים – נעמת, ויצ"ו, מרכז רקמן ואמונה – פנו הבוקר ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בבקשה שימנעו התכנית של קיש.

"למיטב ידיעתנו, שרת המשפטים עצמה מתנגדת לנוסח הצעת החוק, שבנדון" כתבו הארגונים, "קיימת הסכמה בין המציעים לשרה כי הוועדה למעשה תתנגד להצעת החוק, בנוסחה המוצע, ויוצהר בעת הצגתה במליאה כי לנוסח ההצעה יצורפו הסעיפים, שהושמטו ולמעשה הנוסח יוחזר לנוסח הצ"ח פ/ 4212/20".

לטענתם, "בלשון המעטה מדובר בהסכמה בעייתית ביותר. אם הנוסח, שמועלה לוועדת שרים, אינו נוסח מוסכם וקיים נוסח אחר, מוסכם, מן הראוי לעלות את הנוסח המוסכם להצבעה בוועדה ואח"כ בקריאה טרומית. בהתאם, יש להבטיח, כי הכנסת בראשותך לא תיתן יד למהלך בלתי תקין, שכזה, שאינו עולה בקנה אחד עם תקנון הכנסת ובכלל. מתן גושפנקה מצדך להתנהלות כגון זו מרוקנת מתוכן את דרישות תקנון הכנסת לאישור נוסח ההצעה על ידי נשיאות הכנסת ולהנחה של הצעת חוק 45 יום לפני שהיא מועלת להצבעה".

"לפיכך" סיכמו הארגונים את מכתבם, "אנו פונות אליך בפניה דחופה זו, לפעול לשמירה על ריבונות ועליונות בית המחוקקים, ולאכיפת האמור בתקנון הכנסת ללא מתן אפשרות לעקיפה של סמכויות הכנסת באמצעות 'הסכמות' שכאלה".

המאבק על הסעיף המכונה "חזקת הגיל הרך" בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הוא אחד הקשים בכנסת הנוכחית.

נכון להיום קובע החוק כי במקרה בו זוג הורים לילד עד גיל 6 התגרשו ולא הגיעו להסכמה בנושא המשמורת, הילד יעבור לרשות האם כל עוד אין סיבה מיוחדת המונעת זאת. במצב זה, גם כאשר יש לזוג ההורים כמה ילדים שרק אחד מהם מתחת לגיל 6 הם ככל הנראה יעברו לרשות האם, משום שנטיית בתי המשפט היא להשאיר את הילדים יחד. ח"כ קיש דרש במקור לבטל כליל את חזקת הגיל הרך ולקבוע כי ברירת המחדל תהיה משמרות משותפת של שני ההורים כבר מיומו הראשון של הילד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!