ההסתדרות פנתה אתמול (ראשון) לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה לקיים דיון דחוף בסוגיית הרפורמה בנמלים, במסגרתו תבקש להסיר את הצו המונע מהעובדים לממש את זכותם החוקית לשבות. הבקשה הוגשה אחרי שהמשא ומתן המרתוני בין נציגי האוצר לנציגי ההסתדרות והוועדים נקלע למבוי סתום, כפי שפורסם לראשונה ב"דבר ראשון" ביום חמישי האחרון.
על פי הודעת ההסתדרות, "למרות הנכונות שגילתה נציגות העובדים להגיע לפתרון הסוגיות שבמחלוקת והשעות הארוכות שהשקיעו בהידברות הדרגים הגבוהים ביותר, מוצו הדיונים מבלי שהגיעו הצדדים להסכמות, ולכן בשלו התנאים למאבק על עתיד העובדים".
עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מסרו בשם הנהלת נמל אשדוד כי החברה מבקשת מבית הדין הארצי להורות לעובדים לנהל מו"מ בתום לב, ענייני ומהיר בסוגיית הגברת הפריון והיעילות כנגד נכונות החברה להעניק בטחון תעסוקתי לעובדי דור ב'
כזכור, נכנסו הצדדים למשא ומתן מרתוני בהתאם להסכמות שהושגו ביניהם בבית הדין הארצי. הדיונים, בהשתתפות הדרגים הבכירים, אמור היה להסתיים כבר בתחילת השבוע שעבר ונמשך שבוע נוסף בהסכמת ההסתדרות וועדי העובדים. עם זאת כבר בשבוע שעבר הובהר ל'דבר ראשון' כי ועדי העובדים לא יסכימו להארכה נוספת. טרם תחילת המו"מ הבהיר יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בפני בית הדין הארצי לעבודה כי במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות, ידרוש את זכות השביתה לעובדי הנמלים כחוק, במטרה להכריע את המשא ומתן.
בניגוד לרפורמות קודמות בנמלים אותן הקפיא בית הדין הארצי לעבודה והורה למדינה להגיע לגביהן להסכמות עם ועדי העובדים באשר להשפעותיהן על תנאיהם וביטחונם התעסוקתי – הרפורמה הנוכחית, במסגרתה מוקמים שני נמלי ים חדשים בעלות של 11 מיליארד שקלים ומתוך כוונה שיופעלו על ידי גורמים פרטיים, מתקדמת בפועל – בשעה שמזה שלוש וחצי שנים מונע בית הדין לעבודה מהעובדים את זכות השביתה בצווי מניעה.
לפני שנה ביקשה ההסתדרות את זכות השביתה בנמלים, ולבסוף הגיעו הצדדים להבנות באולם בית המשפט על-פיהן תינתן לעובדי הנמלים הבטחת ביטחון תעסוקתי למשך עשור לאחר תחילת פעילות הנמלים החדשים. עם זאת, בחודשים האחרונים נסוגה המדינה משורה של התחייבויות שלה בנוגע לשיפור תשתיות הנמלים הוותיקים באופן שיאפשר להם תחרות הוגנת מול הנמלים החדשים, וכן נתברר לוועדי העובדים ולהסתדרות כי שטח הקיבולת של הנמלים החדשים גדול פי שניים מזה של הנמלים הוותיקים, וכן כי כתב ההסמכה שלהם יאפשר להם להתחרות בפריקת כלל סוגי הסחורות – ולא מכולות בלבד כפי שהיו סבורים בתחילה. בוועדים ובהסתדרות חוששים כי בלא יכולת תחרותית ממשית, ואיתנות כלכלית של הנמלים הוותיקים – לא יוכלו לעמוד ביתר התחייבויותיהם כלפי העובדים.
נסיגת המדינה מהבנות קודמות, לצד התמשכות המו"מ במקביל להמשך בניית הנמלים הוותיקים, יוצרים לתסכול ותסיסה בקרב העובדים בשטח בשני הנמלים – זו הובילה בחודש שעבר גם לשביתה לא חוקית בת חמישה ימים.
בשבוע האחרון התפרסם כי במהלך המו"מ עלתה ההצעה להכניס לנמלים הוותיקים משקיעים 'אסטרטגיים' פרטיים, מחברות הספנות הגדולות, זאת לאור אופיו של השוק העולמי הנשלט על ידי מספר מצומצם של חברות ספנות גדולות – המעדיפות לפרוק באמצעות הנמלים שבבעלותן. כך למשל חברת TIL מהולנד, שבבעלות חברת הספנות MSC, זכתה במכרז על הפעלת נמל הדרום באשדוד וצפויה לקלוט את מרבית או כל הספינות שמפעילה MSC ושיעדן הוא ישראל, וחברת SIPG הסינית זכתה במכרז להפעלת נמל חיפה, והיות והיא מפעילה את הנמל בשנחאי, צפויה לזכות ברוב התובלה של המכולות בקו ספנות זה.