דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

פרסום ראשון / למרות התחייבות משרד העבודה: העסקת נוער בבנייה רוויה עדיין לא אסורה

סוף חודש מאי התחייב השר חיים כץ לפרסם הוראת שעה בנושא לפני תחילת חופשת הקיץ, אך משרדו לא עשה זאת והחופשה כבר החלה | במשרד טוענים כי התקנות "יוגשו לאישור הכנסת בקרוב"

פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תלמידי ישראל יצאו אתמול (רביעי) לחופשת הקיץ, ורבים מהם, כ-250 אלף, ינצלו אותה לעבודה. אך למרות התחייבות משרד העבודה, עדיין לא פורסמה הוראת שעה שתמנע את העסקתם של בני נוער באתרי בנייה רוויה. בשנתיים וחצי האחרונות נהרגו שישה קטינים באתרי בנייה.

אתר הבנייה בטבריה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17, נובמבר 2017. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)
אתר הבנייה בטבריה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17, נובמבר 2017. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)

המועד האחרון להגשת הערות הציבור להוראת השעה חלף כבר לפני שבועיים, ולאורך השבוע האחרון, לקראת היציאה החופשה, פנה דבר ראשון למשרד בניסיון לברר אם קיימים לוחות זמנים ברורים לביצוע התיקון. בתגובה השיב המשרד כי: "לאחר קבלת הערות הציבור, המשרד שוקד על השלמת תקנות איסור כניסת בני נוער לאתרי בנייה ואלו יוגשו לאישור הכנסת בקרוב". לצד התקנות, הודיע המשרד כי בכוונתו להפעיל קמפיין הסברתי בחברה הערבית, בקריאה שלא להעסיק בני נוער באתרי הבנייה.

כזכור, כבר כיום אוסרות תקנות הבטיחות וחוק עבודת הנוער על העסקת קטינים במרבית העבודות בענף הבניין – בדגש על איסור העסקתם בגובה. משרד העבודה והרווחה הצהיר כי בכוונתו לשים דגש על אכיפת איסורים אלו בחודשי הקיץ, בין היתר באמצעות הטלת קנסות מנהליים גבוהים – עם זאת, בלא הטלת איסור כולל על כניסת בני נוער לאתרי הבנייה, בארגוני הבטיחות סבורים כי ישנו קושי ליצור אכיפה אפקטיבית של הנושא.

"שבעה חודשים חלפו מאז פנתה הקבוצה למאבק בתאונות בניין לשר העבודה בקריאה להפעיל את סמכותו לאסור על עבודתם של בני נוער באתרי בנייה, ואנו עומדים בפתח החופש הגדול" מסרה לדבר ראשון עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, "אנו מעריכים את היענות משרד העבודה לפנייתנו, אולם מוטרדים מכך שהיקף האיסור המתוכנן טרם מוצג לציבור בבירור על אף הזמן הדוחק והסכנות האורבות לנערים שיצאו לחופשתם".

עוד הוסיפה כי "אנו קוראים לשר העבודה והרווחה להתקין, ללא דיחוי, תקנה האוסרת באופן מוחלט על עבודתם של בני נוער באתרי הבנייה, ולצאת בקמפיין ציבורי נרחב בנושא, על מנת להבטיח ככל הניתן את חייהם ושלמות גופם של הנערים".

תגרי הדגישה כי בעוד שבמשרד העבודה מנו חמישה נערים שנהרגו בתאונות עבודה בשנתיים האחרונות , ספירה זו לא כוללת את נפילתו של של נער פלסטיני בן 16, שנהרג באוגוסט 2016 בשעות הלילה באתר בנייה בתל אביב. עם זאת, לדבריה, בירור שערכה העלה כי המשרד כלל במניין את אמיר אבו אלרוב, שנהרג במאי 2017 בזמן שהועסק בעבודות עפר בעיר מודיעין. בעבר פורסם כי היה בן 18 במותו, אך התברר כי נהרג כחודש לפני שהפך בגיר.

תאונת הבניין בשכונת רכסים במודיעין בה נהרג אמיר אבו אל רוב. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
תאונת הבניין בשכונת רכסים במודיעין בה נהרג אמיר אבו אל רוב. (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

עוד הדגישה תגרי, כי הטיוטה שהציג המשרד כללה איסור עבודה באתרי בנייה רוויה (בנייה למגורים של שתי קומות וארבע יחידות דיור ומעלה), בלבד, ועל כן לא תאסור באופן מוחלט על העסקתם של של בני נוער בעבודות עפר, עבודות ציבוריות, ובניית בתים פרטיים.

"הן אמיר אבו אלרוב, שנהרג במהלך עבודות עפר, והן עלי אלדג'מין בן ה-17, שנהרג לאחר שנפל מגובה באתר לבניית מחסן לוגיסטי, עבדו באתרים שלא עונים להגדרה 'בנייה רוויה'", הדגישה תגרי, שהוסיפה כי כשליש מכלל התאונות הקטלניות בענף מתרחשות באתרים שהתקנה לא תמנע העסקה של בני נוער בהם.

"תחימת האיסור, על פי ההגדרה הזאת, אין בה היגיון בטיחותי או מענה מספק להבטחת שלומם של בני הנוער" טענה, "אנו דורשים להטיל איסור מוחלט על עבודת בני נוער  באתרי הבנייה, אולם סבורים שניתן להחריג ממנו עבודות שיפוצים באתרים נטולי סיכונים משמעותיים – כלומר עבודות שיפוצים בלבד כגון צבע וריצוף, באתרים שזה כל מה שעושים בהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!