דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בכוח הכסף / המיליארדרים ששמו על הכוונת את העבודה המאורגנת בארה"ב

אחרי הפסיקה שאסרה לחייב עובדים בהסכם קיבוצי בתשלום דמי חבר לאיגוד, תפתח 'קרן החופש' במימון האחים המיליארדרים צ'רלס ודייויד קוך בקמפיין שיעודד את העובדים לא לשלם | יו"ר ארגון עובדי השירותים בלוס אנג'לס: "הם רוצים להשתיק את העובדים"

חברים בארגון המורים הפדרטיבי מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון עם השלטים על הקשר בין דויד קוך לשרת החינוך בטסי דאבוס. 26 בפברואר 2018 (AP Photo/Jacquelyn Martin)
חברים בארגון המורים הפדרטיבי מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון עם השלטים על הקשר בין דויד קוך לשרת החינוך בטסי דאבוס. 26 בפברואר 2018 (AP Photo/Jacquelyn Martin)
יונתן קירשנבאום

בעלי ההון הגדול בארה"ב לא נחים לרגע: ארגון "Freedom Foundation", שממומן על ידי חלק מהמשפחות העשירות ביותר בארה"ב, הודיע כי יפתח בקמפיין אגרסיבי במטרה לגרום למספר גדול ככל האפשר של עובדים להפסיק לשלם דמי חבר לאיגוד. הארגון עוסק מזה שנים בקידום חקיקה שתגביל את כוחה של העבודה המאורגנת האמריקאית, על פי מסמכים שנשלחו לתורמים במטרה להחליש את הקשרים של המפלגה הדמוקרטית עם אותם האיגודים.

הפגנת תמיכה באיגודים המקצועיים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, 25 ביוני 2018(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
הפגנת תמיכה באיגודים המקצועיים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, 25 ביוני 2018
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

הארגון נוסד בשנת 1991, והאחים צ'רלס ודייוויד קוך נמנים על מייסדיו. תורמים אלו היו מעורבים גם במאבקים קודמים להחלשת כוחם של האיגודים. אתמול הודיע "Freedom Foundation" שישלח כ-80 פעילים למדינות בעלות שיעור גבוה של עובדים מאוגדים, כדי לדחוף מספר גבוה ככל האפשר של עובדים ליישם את החלטת בית המשפט העליון מאתמול, ולהפסיק לשלם דמי חבר לאיגוד. מטרתו של הקמפיין הוא לצמצם את מספר העובדים המאורגנים במדינות אלו ב-127,000 על ידי קמפיין ציבורי "שיכיר לעובדים את זכויותיהם החדשות".

משתמש בתקציב כדי להיאבק באיגודים. אותם האיגודים תורמים להפצת האג'נדה של השמאל

"המעסיק שלהם לא הולך להגיד להם, האיגוד לא הולך להגיד להם" אמר מנהל המדיניות של הארגון מקספורד נלסן, "אז זה נופל על ארגונים כמו שלנו לקח אחריות ולוודא שהעובדים מודעים לזכויות שלהם". הפעילים מתכננים לפתוח בקמפיין שיכלול שיחות טלפון, מעבר מדלת לדלת, ושיחות במקומות העבודה. המטרה היא לשכנע עובדים להפסיק את תשלום דמי החבר.

חברי הארגון מתכוננים מזה זמן להחלטת בית המשפט. בפברואר האחרון החל הארגון לאסוף פרטים על עובדים מאוגדים, כדי למקד את הקמפיין, ולגייס פעילים. הארגון גם הקים קו חם לעובדים שמעוניינים להפסיק לשלם דמי חבר ולא יודעים איך.

4 מיליון דולר בשנה, זהו התקציב שמקבל הארגון מתורמים שונים, כולם בעלי הון, רובם תורמים וותיקים של המפלגה הרפובליקנית. במימון אותם התורמים, הארגון עוסק ב"ביטול הנטייה לתלות בממשלה שהשתלטה על התרבות האמריקאית" לדבריהם.

הארגון עוסק מזה שנים במאבקים נגד העבודה המאורגנת. מנכ"ל הארגון תום מקייב אמר בעבר כי "מנהיגי העובדים הם האיום מספר אחד על החופש וההזדמנות באמריקה היום. הם לוקחים את הכסף מאלו שעובדים קשה ומשלמים מיסים, ומממנים תרבות פוליטית מושחתת". "המטרה שלי היא להעניק חופש לעובדים מאוגדים ולתת להם את זכות הבחירה בנוגע לחברות שלהם באותו הארגון"

הארגון גם פועל כדי להגביל את הכוח הפוליטי של ארגוני העובדים. לפני שנתיים במהלך חג המולד, פעילי הארגון התחפשו לסנטה קלאוס וחיכו לעובדים מחוץ למקומות העבודה. כשאותם העובדים יצאו מהעבודה, הפעילים אמרו להם שיוכלו להעניק לעצמם מתנה לחג אם יממשו את זכותם שלא לשלם את אותו החלק מדמי החבר שמממן פעילות פוליטית. הארגון הגיש מספר עצום של תביעות נגד איגודים שונים ברחבי ארה"ב לאורך השנים.

במסמכים שנחשפו על ידי ארגון Center for Media and Democracy, נראה כי ארגוני תורמים ימניים נוספים שוכנעו לתרום ל-Freedom Foundation כי הארגון "משתמש בתקציב כדי להיאבק באיגודים. אותם האיגודים תורמים להפצת האג'נדה של השמאל ולהקשות על יישום המדיניות המועדפת על התורמים".

"הם לא באמת מקדמים את טובת העובדים בכלל- הם מקדמים את זה שהאיגודים יאבדו מהכוח שלהם" אמר בוב שונובר, יו"ר ארגון עובדי השירותים בלוס אנג'לס. "הם רוצים להשתיק את העובדים. האמת היא שהאיגודים הם אלו ששומרים על הזכויות של העובדים- בין אם הם מייצגים אותם באופן רשמי ובין אם לא" .

"Freedom Foundation" מציג את עצמו כנאבק על חירותם של העובדים בארה"ב שלא לשלם דמי חבר לאיגודים, אותם הם מציגים כנצלניים ומסואבים. במפגש עם העובדים הפעילים מציגים את עצמם כמי שמסייע להם לממש את החירות לבחור שלא להיות חבר באיגוד עובדים, אך מנהיגי העבודה המאורגנת בארה"ב טוענים כי דווקא החברות בארגון, וקיומם של ארגוני עובדים חזקים מגבירים את החופש של העובדים.

"הם אומרים שהם בעד חופש" אומר גרג דברו, יו"ר ארגון עובדי המדינה. "אבל חופש זה לא החופש לא לשלם דמי חבר. אם הם יצליחו, העובדים במדינה הזו לא יוכלו להילחם על הזכויות שלהם במקום העבודה, ולא יוכלו לדרוש שכר הולם. זה לא נשמע לי כמו חופש, אבל זה נשמע לי כמו מה שאותם תורמים רוצים בדיוק".

ארגוני העובדים האמריקאיים מוכנים כבר תקופה ארוכה לתרחיש, וטוענים שיש להם תוכנית מוכנה למאבק נגד הקמפיין של הארגון. "אנחנו מרגישים הכי מוכנים שאפשר" אמר שונובר. ארגוני העובדים ישאפו להקים בעצמם קמפיין ציבורי שיסביר לעובדים את היתרונות שבחברות בארגון, ובתשלום דמי חבר גם ללא חברות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!