דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נלחמים בהפקרות / הצצה ראשונה לפיגומים העומדים בסטנדרט האירופי שנחתו במרכז ת"א

קרשים ישנים, אלתורים ובלי מעקה: כולם בתחום יודעים כמה הפיגומים בישראל מסוכנים | כששמענו שלראשונה בונים בת"א בפיגומים העומדים בתקן האירופי, מיד ביקשנו סיור | הקבלן חיים מיכאלוביץ': "זה עולה יותר אבל זו הוצאה קטנה יחסית, והיא תעשה רק טוב"

פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
עמר כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"סוף סוף הגיע לתל אביב פיגום ברמה אירופית", כתב יועץ הבטיחות אייל קייזרמן בקבוצת הפייסבוק 'הקבוצה למאבק בתאונות בניה', שבאתר הבנייה בו הוא עובד לא מחכים לבדיקת משרד העבודה והרווחה ואימצו באופן וולונטרי את התקן הנהוג לפיגומים באירופה. לאחר שרק הבוקר בדו"ח שפרסם קו לעובד צוין שפיגומים היו מעורבים בכרבע מתאונות הבניה השנה, היינו חייבים ללכת לשטח לראות את הפלא.

הגענו לרחוב גרוזנברג פינת נחלת בנימין לאתר המבוצע על ידי חברת חיים מיכאלוביץ ניהול ביצוע ויזמות בע"מ, ופגשנו את קייזרמן המייעץ לחברה בענייני בטיחות. הוא התפנה אלינו לאחר שחידד מספר נהלי בטיחות לעובדים, והציג בפנינו את אתר הבניה הראשון בישראל העושה שימוש בפיגומים בתקן EN12811 האירופי. "הבעלים של החברה רצה לעלות ברמה – וחברת PERI הגרמנית הציעה לו את הפיגום הזה" אמר, והוסיף כי מאז העלה את התמונה לפייסבוק בבוקר זכה כבר לשטף של טלפונים בנושא, ושמע כבר על קבלנים נוספים המבקשים להביא פיגומים כאלו לאתרי הבניה שלהם. "בזמן הקרוב יהיו עוד הרבה. אנחנו, יועצי הבטיחות מנסים כל מי שבתחום לדחוף את העגלה הישנה הזו. קבלני הפיגומים לא תמיד הולכים איתנו. PERI היא חברה גרמנית גדולה שמייבאת לארץ תבניות, והם החליטו להרים את הכפפה ולהביא גם. באירופה הם עושים גם פיגומים – ואם אתה הולך שם אתה רואה רק כאלה". לאחרונה הודיע שר הרווחה כי הורה לאנשי משרדו לפעול לכך שתקן זה יהיה התקן המחייב לפיגומים במדינת ישראל, אבל ככל הנראה, עד שהחזון יהפוך למציאות, יעבור עוד זמן מה.

יובל שריר, הבעלים של חברת PSI project ויועץ הבטיחות אייל קייזרמן (צילום: ניצן צבי כהן)
יובל שריר, הבעלים של חברת PSI project ויועץ הבטיחות אייל קייזרמן (צילום: ניצן צבי כהן)

קייזרמן הפגיש אותנו עם יובל שריר, הבעלים של חברת PSI project שביצעה את הרמת הפיגומים. אנחנו מקבלים קסדות מגן ועולים לסיור על הפיגום החדש. הירידה מהמרפסת לפיגום בקומה השלישית, בטוח ככל שיהיה, מעוררת חשש בקרב מי שלא רגיל בעבודה בגובה. "משטחי הדריכה הם מברזל מגלוון. המעקות הם חלק בלתי נפרד מהפיגום – ויש לך אזן יד, אזן תיכון וסף רגל שמונע נפילת חפצים" אומר שריר, ומצביע על אתר בניה אחר הניצב ממול, ובו פיגומי 'זקיפים' סטנדרטיים המקובלים בשוק הישראלי. אני מביט בדאגה בעובד באתר האחר בשעה שהוא פוסע על קרשים רעועים.

חלק ממעקות הפיגום באתר מנגד עשויים קרשים שחוברו בקשירות מאולתרות באמצעות חוטי ברזל 'שזור', וברבים ממפלסי הפיגום ספי הרגל נעדרים לחלוטין. "תסתכל על הפיגום הזה, נופלים ממנו עשרות אנשים שוברים ידיים ורגליים ומתים" אומר קייזרמן. "את הפיגום הזה בנו באום אל פחם במסגריה. אין דרך לדעת מה עובי הצינורות שהוא מורכב מהם. והוא עוד נראה יחסית סביר ביחס למה שאתה רואה באתרים אחרים" הוסיף.

שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי (צילום: עמר כהן)
שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי (צילום: עמר כהן)
יעקב כץ, מנהל העבודה באתר (צילום: עמר כהן)
יעקב כץ, מנהל העבודה באתר (צילום: עמר כהן)

מעבר למראה הנקי והמקצועי יותר, לפיגומים של חברת פרי יש מספר יתרונות משמעותיים על אלה בהם משתמשים בענף הבנייה הישראלי. המבנה שלהם הוא מודולרי וקל להתאמה לתוואי המשתנה של חזית הבניין, וכל חלק בהם מותאם לפונקציה אותה הוא נועד למלא. "אצלנו אין עץ שיכול להישבר או שהרגל עשויה להיתפס בו. הפיגום גם בנוי כך שאפשר לשים עליו ציוד, בלא סכנת קריסה – מה שהוא אחד הגורמים המובילים לקריסה של הפיגומים הישנים" אומר שריר, ומצביע על כמה הבדלים נוספים: הסולמות מותקנים תחת פתח שניתן לפתוח לסגור – כך שאינם מותירים 'חורים' מסוכנים בפיגום שעשויים להביא לנפילה, והפיגום מעוגן בקיבועים ייעודיים, חזקים ויציבים לקיר הבניין. במקומות בהם לא ניתן לקבע מסיבות שונות את הפיגום לבניין, הוא מוסיף – ניתן להרחיב אותו כך שיעמוד יציב בכוחות עצמו. על אף האמצעים הרבים, עדיין נדרשת זהירות בעבודה ובהליכה על הפיגום – בין היתר כיוון שבינו לבין הקיר ישנו מרווח ממנו ניתן ליפול, וממנו עשויים ליפול חפצים.

הקבלן המבצע חיים מיכאלוביץ' (באדיבות המצולם)
הקבלן המבצע חיים מיכאלוביץ' (באדיבות המצולם)

"הפיגום הזה נוח ובטיחותי יותר והנראות שלו גם מייצגת טוב יותר את החברה" אמר לדבר ראשון בשיחת טלפון חיים מיכאלוביץ' עצמו, הבעלים של החברה הקבלנית אשר הזמין את הפיגומים. "למרות שהוא עולה יותר, לכל הדעות – זו הוצאה יחסית קטנה ביחס לכל הפרויקט ואני מאמין שהיא תעשה רק טוב לבטיחות ולשמה של החברה. הוא גם מאוד נוח באופן המודולרי שהוא בנוי". מנהל העבודה באתר, ישראל יעקב כץ הוסיף שהדגל של החברה הוא טיב העבודה והבטיחות, ושלצד הקפדה על כך שהחומרים באתריה יהיו סוג א' מחברות ידועות, הבעלים אינו חוסך בתחום הבטיחות ומביא את כל הציוד הדרוש – לצד שירותיו של יועץ הבטיחות קייזרמן שמגיע לאתר מדי שבוע, ומוסיף ש'עם פיגום כזה קל יותר לישון בלילה'.

שריר מעריך שעלות הפיגומים החדשים, לפחות כיום, גבוהה בכ-30-50% מהפיגומים הישנים, אך מסכים עם עמדתו של מיכאלוביץ' שמדובר באחוז זניח בלבד מעלות פרוייקט בניין – כ-150-200 אלף שקל. קייזרמן מוסיף את עמדתו, שגם במישור הכלכלי, עצירת הבניה והתביעות במקרים של תאונות עשויים להיות יקרים בהרבה.

פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב (צילום: עמר כהן)
פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב (צילום: עמר כהן)

אנחנו שואלים את עומר, מנהל העבודה של חברת PSI שניהל את הקמת הפיגומים באתר, האם עבד בעבר על פיגומים 'רגילים'. הוא משיב בשלילה מוחלטת, ומוסיף: "אני אוהב את החיים". שריר מציין כי החברה עובדת כבר שנים עם פיגומי אלומיניום וברזל בלבד, בתקן אירופי, המשמשים בעיקר בתעשייה ובפירמות גדולות, אך זו הפעם הראשונה, כאמור, שהם מרכיבים פיגומים היקפיים לאתר בניה בתקן החדש.

במהלך הסיור עצמו אנחנו מתבשרים על נפילת עובדים ופציעות חמורות באתרי בניה בעוספיא ובכפר יהושוע לאחר שבשעות הבוקר נהרג העובד ה-20 לשנה זו –  מהראן מיערי ז"ל (30), תושב מכר, שנפל באתר בניה בקריית אתא. "למה חברת חשמל ישראל, אינטל נובל אנרג'י וכו' משקיעות בפיגומים? מי עובד על הפיגום? יוסי, חיים, משה – מהנדסים של החברה. מי עובד בבניין על הפיגום? תשלים אתה בעצמך. המהנדס של בתי זיקוק יודע שהוא יעלה על הפיגום בעצמו". הוא אומר, ומביע תקווה שאתר הבניה הקטן בפינת הרחובות בתל אביב, מבשר את השינוי המיוחל בתפיסת הבטיחות בענף.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!