דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

זכות הצעקה / הורי החינוך המיוחד יצאו לרחוב: "דיון אחרי דיון, פשוט לא שומעים אותנו"

אחרי שהמאבק שניהלו בוועדות הכנסת לא צלח, הפגינו היום (ב') ההורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד, שאושר במקביל לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החינוך | אם לילדה עם תסמונת דאון: "איך אפשר להסביר את ההצבעה היום כשכל ההורים, המורים והמומחים נגד התיקון?"

הפגנת הורים שילדיהם בחינוך המיוחד. ארכיון (דוד טברסקי)
הפגנת הורים שילדיהם בחינוך המיוחד. ארכיון (דוד טברסקי)
דוד טברסקי

"הורים דורשים שוויון בחינוך", זהירות בקבלת החלטות – ילדים בדרך", "הכלה ושילוב – דורשים גם תקצוב" היו חלק מהססמאות אותם צעקו עשרות הורים לילדים בחינוך המיוחד והמשולב שהפגינו הבוקר (שני) מחוץ למשכן הכנסת. זאת כנגד התיקון בחוק החינון המיוחד לצפוי לעבור היום בקריאה שנייה ושלישית, לאחר שאושר הבוקר בוועדת החינוך. התיקון זכה גם להתנגדות לא רק בקרב ההורים אלא גם בארגוני המורים ומומחים לנושא.

על פי הצעת החוק, להורים תינתן זכות לבחור אם לשלב את ילדיהם במסגרת החינוך הרגיל במודל של כיתה מיוחדת, בשילוב בכיתה רגילה או במסגרת החינוך המיוחד. לדברי המצדדים בחוק, הוא יביא לשילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, בהתאם להמלצות ועדת דורנר בנושא.

ההורים, הנאבקים מזה מספר חודשים בוועדות הכנסת ומעכשיו גם ברחוב, דורשים את לדחות באופן מוחלט את התיקון המוצע כעת, בטענה שהוא פוגע במאמצים להפנות יותר משאבים לחינוך המשולב ולהעצים את מקומו של החינוך המשולב במערכת החינוך. עוד טוענים המתנגדים שאין התאמה תקציבית לחוק וכי מדובר באחיזת עיניים, שכן הילדים יקבלו פחות בחינוך הרגיל – ללא יום לימודים ושנת לימודים ארוכים יותר. בנוסף, בשעה שמשרד החינוך הודיע שיבנה כיתות חדשות שידביקו את הפער הנחוץ, הארגונים הפועלים בנושא טוענים למחסור אדיר בכיתות ובמוסדות הלימוד הנחוצים לתלמידי החינוך המיוחד.

"בטח שאנחנו רוצים רפורמה. אבל לא כזו ששולחת אותנו 20 שנה אחורה"

בקרב המפגינים, שיצאו לראשונה לרחוב, ניכר זעם רב , בעיקר מכיוון שנוכחותם בדיונים השונים שערכו ועדות הכנסת בנושא, וההתנגדות הרחבה לתיקון המוצע, לא שינו את תהליך קבלת ההחלטות בנוגע לתיקון.

"אנחנו כאן היום כי בקרוב בכנסת תעלה להצבעה שנייה ושלישית את התיקון לחוק החינוך המיוחד ואנחנו חושבים שהתהליך חייב לעצור ברגע הזה" סיפרה לדבר ראשון בוקי קמחי, מנכ"לית ארגון קשר המייצג משפחות שילדיהם נמצאים על קשת המוגבלויות, "המדינה צריכה רגע להתחשב בכל ההתנגדויות של כל אנשי המקצוע, ארגוני ההורים והמורים. המגמה היא להגיד: 'רגע, בואו נעצור ונעביר את זה לוועדה ציבורית מחוץ לכנסת שתתחשב בכל בעלי העניין'".

לדברי קמחי, אין כרגע בכוונת המשפחות והארגונים לפנות לבג"ץ, אלא להמשיך במאבק הציבורי. "בינתיים אנחנו מנסים להניע את כל התהליכים שאנחנו יכולים לעשות במאבק הזה", אמרה.

גבי שי-מרקוביץ, מנדבת בעמותת ביח"ד ואמא לילדה עם תסמונת דאון שנמצאת בחינוך המשולב, אמרה לדבר ראשון כי "אנחנו כאן כי דיון אחר דיון אחר דיון, פשוט לא שומעים אותנו".

"איך תסביר את ההצבעה היום, כאשר מסביב לשולחן בוועדות כל ההורים, כל המורים, כל אנשי המקצוע והמומחים נגד התיקון, ורק משרד החינוך בעד?" הוסיפה, "יש משהו מלוכלך פה. שואלים אותנו אם אנחנו לא רוצים רפורמה, בטח שאנחנו רוצים רפורמה. אבל לא כזו ששולחת אותנו 20 שנה אחורה".

לדבריה, "החוק יעשה נזק לכל ילדי ישראל, לא רק ילדים עם צרכים מיוחדים. גם לילדים הרגילים זה יגרום נזק כי אין מספיק תמיכה בכיתות, הסל לא הולך עם הילד. העתיד של הילדים המשולבים תלוי ברצון הטוב של המנהל, וגם לו אין מספיק כלים וכסף לתת לכולם. אז מה יהיה? צעדנו קדימה כבר והיינו במקום טוב בעולם. רואים כמה מוצלח מהלך השילוב, אבל כשצריך לממן את זה – רוצים לשים את זה על 170 מפקחים במקום לתת את הכסף לילדים".

"כולנו נמצאים לבד במלחמה הזו"

גלי אבני, אב לבת עם תסמונת גנטית מורכבת, הגיע להפגנה מנהריה. "התיקון הזה מאוד יפגע בשילוב של הילדים שלנו בעתיד" טען, "אחת המטרות העיקריות שלנו זה לשלב אותה בקהילה, אבל התיקון שיעבור היום יחסל את התקציב לזה. בנוסף לכך, זו לא תהיה החלטה שלנו, או אפילו של מישהו שמכיר אותה, אם לשלב אותה במסגרת רגילה  – זו החלטה שתתקבל באיזושהי ועדה שקשורה למשרד החינוך שלא מכירה את הילדה".

אבני מדגיש את אחת הבעיות העיקריות בחוק – העובדה שהוא לא מצמיד את התקציב לילד לכן מהווה למעשה קיצוץ בתקציב השילוב. "במקרה שלנו, שזו תסמונת מאוד מורכבת, חשוב לנו שמישהו שמכיר את המצב יקבל את ההחלטה בנושא הזה" הסביר, "איך שבנוי התקצוב של התיקון הזה , שמיועד לתמוך בילדים עם קשיי למידה, קשיים רגשיים, זה תקציב שאמור להיות שייך לבית ספר אבל עכשיו הוא יופנה לילדי החינוך המיוחד, כי אין להם תקציב אחר. ואחר כך, מן הסתם, הורים לילדים נורמטיביים לא ירצו שיהיו לידם ילדים בחינוך המיוחד שיכרסמו להם בתקציב – ולשם החוק הזה הולך".

ציפי כץ, אמא לשלושה ילדים עם קשיי למידה מפתח תקווה, אמרה כי "הילדים שלי סובלים בסך הכל מלקויות למידה קשב וריכוז, כמו לא מעט ילדים בארץ – ואף אחד לא מכיר בזכויות שלנו. כולנו נמצאים לבד במלחמה הזו".

ציפי כץ, אמא לשלושה ילדים עם קשיי למידה מפתח תקווה, בהפגנה נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד, 2 ביולי 2018. (דוד טברסקי)
ציפי כץ, אמא לשלושה ילדים עם קשיי למידה מפתח תקווה, בהפגנה נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד, 2 ביולי 2018. (דוד טברסקי)

לדבריה, "אף אחד לא מכיר בזכויות שלנו, לא ביטוח לאומי ולא משרד החינוך. ועכשיו לוקחים לנו את שעות השילוב והתנאים. כשהמורה לא מצליחה להתמודד בכיתה, אז קוראים לי לבוא מהעבודה לצאת ולקחת את הילד. וכשאני חוזרת לעבודה אז אומרים שההפרעה בכלל לא מוכרת וזו עילה לפיטורים. אנחנו 20 שנה לבד במלחמה הזו, והמערכת פוגעת בילדים שלנו , שהם אחר כך גם צריכים להמשיך לחיות. וככל שאנחנו לבד אנחנו במערכת הזו כי הילדים נופלים מכיוון שהם לא נורמטיביים מספיק להיות בכיתה רגילה והם לא מספיק מיוחדים לקבל את הצרכים שלהם כייחודיים, וזה חצי מהילדים בארץ".

"המאבק הזה הוא הכי ציוני, הכי יהודי והכי אנושי"

ח"כ אילן גילאון (מרצ), שיצא מהמשכן כדי כדי לתמוך בהורים, אמר כי "המאבק הזה הוא הכי ציוני, הכי יהודי והכי אנושי. צריך להמשיך לעמוד על שילוב של ילדים במערכת ולא התבדלות. כמו שהמחנך יאנוש קורצ'אק אמר: 'כל ילד הוא בנאדם קטן וייחודי ועל כך כל ילד הוא אדם ייחודי'".

ח"כ אילן גילאון בהפגנת הורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד, 2 ביולי 2018. (דוד טברסקי)
ח"כ אילן גילאון בהפגנת הורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד, 2 ביולי 2018. (דוד טברסקי)

"תיקון חוק החינוך המיוחד המובא היום להצבעה בוועדת החינוך לא רק שלא ישפר את מצב החינוך המיוחד אלא יפגע בצורה ישירה בתלמידים, הוריהם ובמורים" אמר בועדת החינוך ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), "החוק הזה הוא בכייה לדורות אני קשוב לכאבם של ההורים והילדים ואנחנו נמשיך להלחם ולא נוותר עד שהצדק יעשה".

לצורך אישור החוק גויסו חברי קואליציה רבים שתמכו בו – בהם דוד ביטן, מיקי זוהר, יהודה גליק, בני בגין (הליכוד) ומירב בן ארי (כולנו) – שגם הצביעו נגד כל אחת מ-35 ההצעות לתיקוני סעיפים בחוק שנועדו להטיב עם הילדים והוצעו על ידי האופוזיציה. בתום ההצבעה הורים שנותרו בדיון פרצו בבכי.

"משרד החינוך מציג רפורמה מקיפה ואינו מיישם את דו"ח דורנר. דו"ח דורנר אינו מתייחס לתקצוב של כל ילד לפי צרכיו, אלא קובע כי התקציב יתחלק בשווה בין כלל התלמידים גם אם הוא חסר", אמר אתמול יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) , יו"ר ועדת החינוך בראיון בתוכנית סדר יום של קרן נויבך.

לדבריו, "מדינת ישראל מבקשת לעשות שינוי ולתת את האפשרות לשילוב כזכות בחירה. אין פה תוכנית של התעמרות..ילד משולב לא יקבל פחות מילד חינוך מיוחד מלבד יום לימודים ארוך ואורך שנת לימודים. אציין כי במסגרת הרפורמה יושקעו מאות מיליוני שקלים על חדרי הכלה לילדים עם צרכים מיוחדים, ישנם אנשים שחרדים משינויים. לגיטימי מאוד כי ארגוני העובדים ינסו לשפר עמדות זה אולם לצערי זהו לא ויכוח מהותי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!