דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה בעישון

המלחמה בעישון / הצעת החוק האוסרת פרסום מוצרי טבק עברה היום בוועדת השרים לחקיקה

התפנית באה עקב סירובו של ח"כ גליק להצביע עם הקואליציה בעד חוק המרכולים כל עוד ועדת השרים עוצרת את החוק שמנסה למנוע התמכרות של מעשנים חדשים | ח"כ גליק: "חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח"

מדף סיגריות בדיוטי-פרי בנתב"ג יוני 2018 (צילוםElRoi / Shutterstock.com)
מדף סיגריות בדיוטי-פרי בנתב"ג יוני 2018 (צילוםElRoi / Shutterstock.com)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שבשבוע שעבר דחתה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק האוסרת פרסום מוצרי טבק, היום היא עברה בועדת השרים, ותעלה השבוע להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. התפנית בעמדתה של הממשלה, לדברי ח"כ יהודה גליק, מיוזמי החוק, באה בעקבות סיכום סביב המשא ומתן לקידום חוק המרכולים.

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), גם הוא מיוזמי החוק: "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. אנחנו מכוונים לדור הצעיר שלא מודע לסכנות". ח"כ גליק (הליכוד), מיוזמי החוק: "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח".

במהלך המשבר הקואליציוני על רקע ההצבעה על חוק המרכולים, התעקש ח"כ יהודה גליק כי לא יצביע עם הקואליציה כל עוד הממשלה לא תנקוט בצעד משמעותי לצמצום נגע העישון. בעקבות המשבר הסכימה הממשלה לתמוך בחוק לאיסור פרסום ממכר סיגריות ומוצרי טבק של ח"כ איתן כבל (המחנ"צ). כעת החוק אושר פעם נוספת בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שאושר לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה, והוא יועלה השבוע לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

עיקרי הצעת החוק: איסור פרסום גורף על מוצרי טבק לסוגיהם, כולל סיגריה אלקטרונית ומוצרי אידוי טבק, בעיתונות הכתובה – חובת פרסום מודעה שווה בגודלה לכל מודעת פרסומת, שתוכנה יקבע על ידי משרד הבריאות. – גודל המודעה יכלול את השטח שהוקצה לאזהרה, אזהרה על גבי פרסומות למוצרי טבק בעיתונות הכתובה: 30% במקום 5% משטח המודעה. החריג יהיה רק בעיתונות הכתובה ולא במהדורה האינטרנטית של העיתון, כמובן לא כולל עיתונות שמיועדת לילדים ובני נוער שבה הפרסום יהיה אסור. כמו כן איסור שליחת פרסומת למוצרי טבק גם למי שנתן את הסכמתו לכך, איסור הצגה בחנויות – כולל בדיוטי פרי, איסור מכירת מוצרים עם ריכוז גבוה של ניקוטין (לדוגמא, הג'ול), איסור קידום מכירות בתמורה למוצר עישון אחר (אי אפשר לתת סיגריה \ אלקטרונית, אייקוס בתמורה לסיגריה שהמעשן נותן), חובת דיווח על תכולת מוצרי טבק ועישון למשרד הבריאות, כולל מידת רעילות החומרים.

מבחינת קנסות יתקיימו שני מדרגי ענישה. חברות הטבק שיפרו עבירות חמורות צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

הצעת חוק זו היא חלק אינטגרלי של יישום החלטת ממשלה מספר 3247 מיום 29.5.2011, שבה הוחלט, בין היתר, בהתבסס על המלצותיה של הוועדה הציבורית למניעת נזקי עישון מיום 18.1.2011, המטילה על שר הבריאות לחוקק חוק להגבלת הפרסום של ממכר סיגריות וטבק.

היוזם ח"כ איתן כבל אמר: "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. כמעשן כבד לשעבר אני מרגיש שליחות אמיתית לשנות את החוק ולהציל את אלו שנדמה להם שהם מבינים את המשמעותיות של העישון. המאבק על ביטול הפרסום באינטרנט וברשתות החברתיות מכוון לדור הצעיר שצורכים את רוב המידע שלהם דרך פלטפורמות אלו". ח"כ יהודה גליק, מיוזמי החוק, אמר: "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. זהו צעד ראשון ואני מקווה שבעקבותיו יבואו עוד רבים עד למיגור מגיפת העישון. חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!