דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודת נוער

אושר סופית / בשמם של בני הנוער שנהרגו: איסור גורף על עבודת נוער באתרי בניה

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה אתמול (ד') את הצעתו של שר העבודה חיים כץ | "כל תסריט שבו נער יכנס לאתר שבו יש עבודות מסוכנות - אין לנו רבותא שהוא לא יהרג", אמרה עו"ד הדס תגרי מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניה

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש  פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) פה אחד את האיסור שהוביל שר העבודה והרווחה על כניסת בני נוער לאתרי בניה – במטרה להגן על חייהם. "נתמקד באכיפה באתרי הבניה בנושא בני הנוער בקיץ", אמר מנהל תחום בכיר בטיחות בעבודה במינהל הבטיחות התעסוקתית רן כהן. "אנחנו לא יוצאים לחופשה מרוכזת השנה, היקף הפיקוח יישמר כמעט כבשגרה ואנחנו גם נגביר את הפיקוח על אתרים שמועדים בנושא, לאו דווקא במגזר הערבי, אלא גם תמ"א 38 כמו זה באשדוד שאיתרנו בו בני נוער".

"אני שמח שצעירים פונים לעבוד בענף הבנייה, אך למרות זאת זהו ענף מסוכן, שלצערנו גם גובה חיי אדם. בין היתר, בגלל חוסר הניסיון והתנהגות פזיזה שלעיתים מאפיינת אנשים צעירים. כמובן שגם המעסיקים נוהגים ברשלנות", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף. "אני קורא לכולם: אנא היזהרו ושמרו על עצמכם".

שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שר הרווחה חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

לדברי כהן, כבר בתחילת השבוע הבא צפוי להתחיל קמפיין של המשרד המכוון לחברה הערבית, ממנה מגיעים מרבית בני הנוער העובדים בחופשים בענף הבניין – במטרה להכיר לציבור את התקנות החדשות האוסרות על כך כליל, ולהשפיע הן על הורים והן על קבלנים לפעול כנגד התופעה. "אנחנו מודאגים בעיקר מ'קבלני הטנדר' ופחות מהקבלנים הגדולים, והקמפיין מכוון אליהם בעיקר". הקמפיין יכלול גם שלטי חוצות וגם פרסומים בתקשורת ובעיתונות.

ההחלטה: איסור מוחלט

עו"ד חן כהן לאביאן מהלשכה המשפטית של משרד העבודה והרווחה סיפרה כי בין השנים 2015-2017 נהרגו חמישה בני נוער באתרי בנייה ונפצעו כ-75. "בחנו שלוש חלופות – להותיר את המצב על כנו, לאסור בצורה גורפת עבודות בניה באתרי בניה, ולאסור על עבודות בניה בעבודה רוויה בלבד – כלומר לא בכל אתר בניה, אלא במגרשים של 4 ומעלה יחידות דיור בלמעלה משתי קומות. בתגובות שקיבלנו הייתה הסכמה גורפת שהחלופה של איסור גורף על עבודות בניה היא החלופה הנכונה. לנושא ההכשרה המקצועית היו דיעות לפה ולפה – בסופו של דבר בחרנו כן להחריג את ההכשרה המקצועית. הטיוטה הועברה למשרד המשפטים ולמועצת הנער העובד, שתמכה בצורה גורפת בהחלת האיסור על עבודות בניה. כולם בגישה זהה שצריך לשמור על בטיחות בני הנוער".

"אני מכיר אישית שני בני נוער שנהרגו, בעת שעבדו באתרי בנייה בחופשות. לא היתה להם שום הכשרה", סיפר ח"כ עבד אל חגים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), עם זאת, טען כי התקנות גורפות מדי: "יש לשקול מה כן ומה לא".

"שנתיים וחצי שאנחנו מתעדים את התאונות באתרי הבניה, ושישה נערים נהרגו על פי ספירתנו, שאחד מהם אינו נספר על ידי משרד העבודה. לפני הקיץ שעבר אמרנו שהיות ויש איסורים על עבודה בגובה נתמקד בנושא האכיפה, והיה דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא. למרות זאת סיימנו את הקיץ עם מוחמד אמרה, שנפל ונהרג מפיגומים שקרסו ואחר כך גם מוחמד כנענה. הבנו שלאכוף 'איסורים מסוייגים' זה בילתי ישים במדינת ישראל. אי אפשר שנער רק 'יחלק מים' באתרי הבניה ולאכוף שהוא לא יעבוד. כל תסריט שבו נער יכנס לאתר שבו יש עבודות מסוכנות – אין לנו רבותא שהוא לא יהרג" אמרה הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, אשר יזמה את קידום הצעת החוק. תגרי הדגישה כי בעוד שיפוץ הכולל החלפת ריצוף אינו מסוכן – שבירת קירות או החלפת רעפים על הגג, הן עבודות מסוכנות. "שליש מהתאונות היו באתרים שהם לא בניה רוויה, וגם התאונה הקטלנית ומרובת הנפגעים שהיתה בשישי האחרון, באתר לבניית תחנת הכוח, לא מוגדרת כ'בניה רוויה'. לכן תמכנו בחלופה של האיסור המוחלט".

מחמוד חסין כנאענה, בן 17 מעראבה, נהרג בנפילה מפיגום באתר בנייה בטבריה, ב-23 נובמבר 2017. צילום מתוך פייסבוק
מחמוד חסין כנאענה, בן 17 מעראבה, נהרג בנפילה מפיגום באתר בנייה בטבריה, ב-23 נובמבר 2017. צילום מתוך פייסבוק

ההחרגה: עבודות בשיפוצים

"מסקרים ומחקרים שערכנו – בערך 220 אלף בני נוער עובדים באופן כללי, ובענף הבניין יחסית מעט – הרוב במסעדות ומזון מהיר", סיפר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, אורי מתוקי. "עוד כ-140 אלף מחפשים עבודה, בעיקר בקיץ – ולא מוצאים. לכן חשוב לנו האיזון שנשמר בהצעה – לאסור את העבודה באתרי הבניה, אבל להחריג למשל בעבודות שיפוצים שאנחנו יודעים שבני נוער עובדים, בתוך הבתים – לא בניה הנדסית וכך גם בהכשרה המקצועית". מתוקי בירך בחום את הירתמות משרד העבודה, וההליך המהיר שבוצע לאישור התקנות במטרה שיכנסו לתוקפן עוד בקיץ הנוכחי, וכן את ועדות העבודה והרווחה ושלום הילד שנרתמו לקידום הנושא. "זה היה תהליך מהיר ממה שדימיינו כולנו. כל הכבוד לכל מי שעסק בכך".

"אנחנו מעריכים שהאיסור יביא לבהירות חוקית מבחינת המעסיקים והמועסקים", אמרה לירון אשל מהמועצה לשלום הילד. "מדוח ה-RIA עולה שיש 28 מפקחים על כ-12.5 אלף אתרי בניה פעילים – מבחינתנו צריך להגביר את הפיקוח, ולא להשאיר רק את המתכונת הקיימת, ביחס להעסקת בני נוער באתרי הבניה. האמנה בדבר זכויות הילד מבטיחה את זכות הילד בין השאר מביצוע עבודה שעשויה להיות מסוכנת עבורו או להזיק להתפתחותו – והדו"ח מתייחס גם לענף הבניה כאחד הענפים המסוכנים ביותר, אבל הוא מתייחס גם לבני נוער המועסקים בעבודות תומכות בניה – עבודה בסביבת חפצים נופלים, כלים כבדים ואפילו נזקי רעש – ומשום כך תמכנו באיסור גורף."

אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)
אתר בניה (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש 90)

הייעוץ המשפטי לוועדה התריע כי ייתכן ויהיה קושי משפטי להפריד בין עבודות שיפוצים מותרות לעבודות בניה, ואילו נציגת משרד המשפטים ביקשה לדחות את תחילת תחולת החוק, או לחילופין להתחייב כי הקמפיין הציבורי יחל מיד עם פרסומו וכניסתו לתוקף.  אלאלוף סיכם ואמר כי הוא סומך על שיקול הדעת של משרד העבודה והרווחה בנושאים אלו, "אם יהיה צורך לעשות תיקונים בעתיד נשמח", אמר וההצעה עברה בלא שינוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!