דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

נלחמים בהפקרות / שר העבודה למשרד הכלכלה: הפכו את התקן האירופי בפיגומים למחייב

בפניית המשרד לממונה על התקינה נכתב כי אימוץ התקן "ישמור על חיי אדם" | הארגונים הפעילים בתחום המאבק בתאונות הבניין מתחו ביקורת על המהלך, בטענה שהשר יכול לקבוע את התקן בחקיקה | משרד הכלכלה: נבחן את הפניה

פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית פנה בהוראת שר העבודה והרווחה חיים כץ ליעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, בבקשה שיהפוך את התקן האירופי לפיגומים לתקן מחייב.

"הפיגומים הקיימים כיום באתרי הבנייה הם 'פיגומי הזקפים', שאינם עומדים בתקנים הבינלאומיים, נמצאים במצב תחזוקתי ירוד ומהווים מפגע בטיחותי. בשל כך, אנו נתקלים בעשרות מקרים בשנה שבהם פיגומים קורסים ולעיתים גובים מחיר כבד של חיי אדם", כתב הממונה על זרוע העבודה מרדכי אלישע במכתבו, "בהנחיית שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אבקש מכם לקחת חלק , ולהכריז באופן מיידי על ת"י 1139 – חלק 1 (התקן האירופי החדש, נ.כ) כרשמי ומחייב".

מרדכי (מוטי) אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה (ללא קרדיט)
מרדכי (מוטי) אלישע הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה (ללא קרדיט)

"נושא העלויות של החלת התקן על הקבלנים מוכר לנו" הוסיף אלישע "יחד עם זאת, אני סבור שזהו מהלך נכון שכן הפיגומים החדשים ישמרו על חיי אדם ויצמצמו את הפגיעה בעובדים, ובסופו של דבר גם יובילו לחסכון בעלויות הן לקבלנים והן למדי".

כיום, נחשב התקן האירופי לוולונטרי בלבד – ולמעשה, יושם עד היום באתר בנייה אחד בלבד המבוצע על ידי הקבלן חיים מיכאלוביץ', בחודש האחרון בתל אביב. פערי המחיר בין הפיגומים הישנים לחדשים מוערכים אומנם במאות אלפי שקלים – אך מהווים אחוז מזערי בלבד מעלויות הבנייה בפרויקטים. ישנן שתי דרכים להפיכת התקן החדש למחייב – אימוצו על ידי הממונה על התקינה, או חקיקה המפנה אליו. ייתכן והפניה כעת למשרד הכלכלה בנושא נועדה ללכת בדרך המלך ולהימנע מהצורך בהליך חקיקה שעשוי להיות ארוך ביותר, ולגרור התנגדויות רבות – ואף להיות מוגבל יותר בהיקף התחולה שלו.

מנגד,בארגון קו לעובד, ארגון עובדים מען והפורום למניעת תאונות עבודה – הפעילים בתחום המאבק בתאונות הבניין  – מתחו ביקורת על השר, שאך לפני כחודש וחצי הודיע שהנחה את אנשי משרדו לבחון את החלת התקנות כמחייבות – וטענו כי הפניה למשרד הכלכלה היא התנערות מאחריות המשרד ש"יכול היה בקלות לעשות זאת בעצמו על ידי חקיקה. אך הוא בוחר לגלגל את האחריות".

"משרד העבודה לא רשאי להתנער מאחריותו ולהטיל את משימת הפיכת התקן האירופי למחייב על משרד הכלכלה, גם אם לאחרון יש סמכות מקבילה בתחום. שר העבודה היה יכול לתקן במיידי את תקנות הבטיחות לעבודה בגובה, שבסמכותו הבלעדית לתקנן, וכך להפוך את התקן האירופי לפיגומים לתקן מחייב עבור החברות הקבלניות המבצעות באתרי הבנייה".

שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי (צילום: עמר כהן)
שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי (צילום: עמר כהן)

לדבריהן כך נהג המשרד גם בעבר עת החיל את התקן האירופי באמצעות תקנות הבטיחות על חברות המכירה וההשכרה של פיגומים. אולם, מאז תיקון זה ולמרות שקיימת כיום חובה על חברות פיגומים לעמוד בתקן האירופי, משרד העבודה אינו מפקח על התקנה שהוא קידם ואינו אוכף אותה.

"משיכת הזמן והניסיונות החוזרים ונשנים להטיל את האחריות על גורמים ורשויות אחרות עולים בחיי אדם. הנפילה מגובה היא הסיבה המובילה לאבדן חיי אדם בענף הבנייה ועליה להיעצר מיד. אנו דורשים משר העבודה והרווחה לא לנקוט בסחבת ולפעול מיידית בתחום סמכותו להחלת התקן האירופי לפיגומים על קבלנים".

תגובת משרד הכלכלה: הפנייה להכריז על התקן רשמית התקבלה אתמול, ואנו נבחן אותה בהתאם לכללים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!