דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

שמים סוף להפקרות / מבצע אכיפה משולב בי-ם: 3 אתרי בנייה נסגרו זמנית עקב עבירות בטיחות

האתרים שמנהלות "בירפקט הנדסה", "נבאל פרנאס" ו-"דליה אליאספור" ייסגרו עד לתיקון הליקויים: היעדר ציוד מגן לעובדים, לוחות חשמל לא מאושרים ומשטחי עבודה לא מגודרים | 22 פועלי בניין ושני עוברי אורח נהרגו בתאונות בניין מתחילת השנה

אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מבצע אכיפה משולב נוסף לאיתור חריגות בטיחות בענף הבניין נערך אתמול (רביעי), הפעם בירושלים, ובמסגרתו הוטלו שלושה צווי בטיחות גורפים לעצירת הבניה בשלושה אתרים עד לתיקון ליקויי הבטיחות. שלושת אתרי הבניה הם כאלו שהוטלו בהם צווים גם בעבר על עבירות בטיחות. שר העבודה והרווחה, חיים כץ, ציין בתגובה כי "נמשיך להעמיק את שיתופי הפעולה עם רגולטורים נוספים במטרה לבלום את הקטל באתרי הבנייה. האחריות לשמירה על חיי אדם נמצאת בידיים של הקבלנים וצר לי שהם לא הפנימו עד הסוף את החשיבות שבהקפדה על תקנות הבטיחות. היזמים ימשיכו לשלם עד שיפסיקו להתרשל".

באתר הראשון, פרוייקט אחוזת שנלר דיפון ומגורים ברחוב מלכי ישראל בעיר ובביצוע הקבלן בירפקט הנדסה בע"מ, נמצאו פערים רבים בהדרכות העובדים, משטחי עבודה לא מגודרים, מפעילי עגורני צריח שפעלו ללא ציוד מגן אישי ולוחות חשמל לא מאושרים על-ידי חשמלאים בודקים. על האתר הוטל צו בטיחות גורף עד לתיקון כל הליקויים שנמצאו בו. באתר זה הוצאו כבר בשנה שעברה שני צווי בטיחות.

באתר השני, ברחוב שטראוס בביצוע הקבלן "נבאל פרנאס", נמצאו פערים בהדרכות העובדים ומשטחי עבודה לא מגודרים שעלולים לסכן את הציבור. בנוסף, מתקני החשמל באתר לא אושרו על ידי חשמלאי. כמו כן, באתר לא קיים מנהל עבודה שנרשם ואושר על ידי מנהל הבטיחות כחוק ונמצאו ראיות להפרת צו בטיחות תקף. על האתר הוטל צו בטיחות גורף שהפסיק את העבודות הנעשות במקום. במקביל, פנו מפקחי הבטיחות במשרד העבודה והרווחה אל משטרת ישראל על מנת שזו תבחן שימוש בכלי אכיפה נוספים, כפי שנעשה באכיפה קודמת שבוצעה במרכז הארץ בעבר. כנגד החברה הוצאו שלושה צווי בטיחות נוספים בשנה וחצי האחרונות – אחד מהם באתר זה ממש.

אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).

באתר השלישי, פרוייקט נופי נתן ברחוב טולדנו בביצוע הקבלן "דליה אליאספור", נמצאו ליקויי בטיחות רבים של לוחות החשמל, ובכלל זה אישורים חסרים של חשמלאי בודק, פערים משמעותיים בהדרכת עובדים, משטחי עבודה לא מגודרים ופיגומים שלא נבדקו בתדירות הנדרשת על ידי מנהל העבודה במקום. כמו כן, אותרו מפעילי עגורני צריח שפעלו ללא ציוד מגן אישי. אחד מהמפעילים נמלט רגלית מהמקום כשהגיעו מפקחי משרד העבודה והרווחה. מפעיל זה מוכר למנהל וייפתחו כנגדו הליכי שימוע. על האתר הוטל צו בטיחות גורף עד לתיקון כל הליקויים. גם באתר זה ניתנו כבר בעבר שני צווי בטיחות באפריל האחרון.

אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).
אתר בניה שנסגר במסגרת מבצע בטיחות בבניה בירושלים (צילום: משרד העבודה והרווחה).

המבצע נערך על ידי מפקחי הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, בשיתוף פרקליטות ירושלים, מנהל הסדרה ואכיפה, חוקרי יחידת ההונאה של הביטוח הלאומי ולראשונה הצטרף אליו גם נציג רשם הקבלנים במשרד השיכון. מלבד הטלת צווי הבטיחות נאספו מסמכים שהועברו הן לרשם הקבלנים במשרד השיכון והן למנהל הסדרה ואכיפה וחוקרי הביטוח הלאומי לשם בחינת פתיחת הליכי אכיפה נוספים. בעקבות צווי הבטיחות הגורפים, נעצרה בנייתם של 350 יחידות דיור בעיר.

'דבר ראשון' פנה לרשם הקבלנים בשאלה אילו פעולות אכיפה בכוונתו לנקוט כנגד הקבלנים, שאצל כולם ניתנו כבר בעבר צווי בטיחות, והאם נקט פעולות כלשהן כנגד חברות אחרות נגדן הוצאו צווי בטיחות השנה – במסגרת מבצעי האכיפה הקודמים ובכלל. תגובת הרשם טרם נתקבלה. כזכור, בחודש מאי מתח מבקר המדינה ביקורת חריפה על הרשם על כך שאינו פועל כנגד קבלנים שהם עברייני בטיחות סדרתיים ובכלל.

מבצע זה מצטרף למבצעים משולבים בערים נוספות בישראל בחודשים האחרונים. בחלק מהמבצעים הללו ניתנו צווי בטיחות ל-30 יום, אולם במקרה זה צווי הבטיחות יהיו בתוקף רק עד לתיקון הליקויים.

"מה שלא היה כאן בסדר זה שהאדם על המנוף ברח. אני גם כן כועס", אמר ל'דבר ראשון' בתגובה דוד אליאספור, מנכ"ל דליה אליאספור. "כל מה שהיה לא בסדר תיקנו, ואחרי שלוש ארבע שעות הכל היה גמור".

"היו כל מיני מוסדות ואנשים המייצגים מוסדות שונים של המדינה, מע"מ, ביטוח לאומי, משרד העבודה", מסרו ל'דבר ראשון' בבירפקט הנדסה. "הם לא מצאו כל ליקוי אצלנו. בסוף משרד העבודה נשאר וראה רק איזה גידור של מעקה לא תקין, שקיבל מכה. ביקש לתקן אותו והוציא צו להפסקת עבודה. הנושא טופל מידית ונשלחו תמונות וצילומים למשרד שעד עכשיו עדיין לא מאשר חזרה לעבודה ואפילו לא משיב או מתייחס לפנייתנו". לדבריהם המפקח שהיה במקום הדגיש שליקוי זה הוא היחיד שדורש תיקון, ואמר להם לשלוח התמונות למשרד, אולם לא השאיר טלפון נייד והם אינם מצליחים לאתרו. "אנחנו תקועים ומחפשים פיתרון".

את תגובת חברת נבאל פרנס לא ניתן היה להשיג.

ממשרד העבודה נמסר כי "חלק מהקבלנים פנו וביקשו שיגיע מפקח לבחון את התיקון שהם מצהירים שביצעו. מפקח עוד לא הגיע ולא אישר הסרת הצווים. לכן הם בתוקף".

במהלך היום נהרגו שני פועל בניין, ה-22 וה-23 מתחילת השנה, זאת לצד שני עוברי אורח שנהרגו בשתי תאונות בניין שונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!