דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתה

מאבק בהסתה / "קריאה ברורה לאלימות": חמש תלונות הוגשו למשטרה נגד מחבר מאמר ההסתה בערוץ 7

עו"ד מרטין קיאל, שהגיש את אחת התלונות: "פרק ח’ של חוק העונשין מגדיר כמה וכמה עבירות שהמאמר יכול לענות להן, לא רק הסתה לגזענות ולאלימות" | משטרת ישראל: מדובר בעבירות שעניינן חופש הביטוי, הנושא ייבחן מול פרקליטות המדינה

הפגנת מחאה על דבריו של הרב שלמה עמאר בירושלים, נובמבר 2016 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
הפגנת מחאה על דבריו של הרב שלמה עמאר בירושלים, נובמבר 2016 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לפחות חמש תלונות הוגשו למשטרת ישראל ביממה האחרונה כנגד כתב ערוץ 7 משה חסדאי, זאת אחרי שפרסם טור דעה הקורא "לחסל ולגרש" את מי שהגדיר כאויבי העם היהודי: להט"בים, פמיניסטיות, שמאלנים וערביי ישראל.

"הכוח הלהט"בי והחילוני השמאלני הקיצוני, הכולל את הפמיניזם הרדיקלי שחודרים לצבא ולעמדות כוח, משחקים לידי האויב הערבי, שרואה בהם הזדמנות להחלשת העוצמה הצבאית והלאומית היהודית", כתב חסדאי בטור הדעה.

בהמשך, קרא לפגיעה באותן אוכלוסיות: "אנו מחויבים להכות באויבינו המסיתים והרוצחים אותנו, ולעשות זאת ביד קשה וקשוחה שתעביר מסר לאלף שנים הבאות. יש לנו מחויבות לחסל ולגרש מקרבנו את אותם אנשים שמוכנים למחוק ולהכחיש את ההיסטוריה שלנו, אותנו כיהודים ואת היהדות. אל לנו לשתוק. אנו עוסקים בקרב על חיינו ומדובר באויב פנימי, שאחת דינו, לרדת מעל בימת ההיסטוריה. זהו עמלק, שדינו ידוע והגיע הזמן לבצע".

התלונות הוגשו למשטרה על ידי בכירים בקהילה הגאה, כמו גם על ידי אזרחים מודאגים, בהם חברי הקהילה הגאה. תלונה אחת הוגשה על ידי אנה קליימן, חברת הועד המנהל ב"בית הפתוח" בירושלים. תלונה נוספת הוגשה על ידי חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב. אריאלי התלוננה הן נגד חסדאי, והן נגד בנצי גופשטיין, יו"ר להבה, המפגין מדי שנה נגד מצעד הגאווה בירושלים יחד עם תומכיו.

אתמול, פרסם גופשטיין סרטון הקורא לציבור להצטרף להפגנה כנגד מצעד הגאווה הנוכחי. בסרטון, כינה גופשטיין את קהילת הלהט"ב "ארגון טרור", ואמר כי "יש בארץ ארגון טרור, שפועל בדרכים של איום והפחדה. הם מטילים טרור על כל מי שמעז להשמיע דעה שונה. הם דורשים ממדינת ישראל לממן את הסטיות שלהם. הם קוראים לעצמם, במילים יפות, הקהילה הלהט"בית. אבל הם בעצם ארגון טרור". למרות דברים אלה, הפגנת להב"ה אושרה על ידי המשטרה, וצפויה להתקיים מחר בקרבת המצעד. גם הפגנות נגד נוספות צפויות להתקיים מול המצעד.

"פרק ח’ של חוק העונשין מגדיר כמה וכמה עבירות שהמאמר שפורסם בערוץ 7 יכול לענות להן. הסתה לגזענות או לאלימות היא רק אחת מהן" הסביר לדבר ראשון עו"ד מרטין קיאל, שהגיש אמש את אחת מחמש התלונות, "המאמר שפורסם בערוץ 7 וכותרתו 'האויב הפנימי' מגדיר שמאלנים, להט"בים, פמיניסטיות, פלסטינים וערבים כ'אויב', מכנה אותם נאצים, ובפסקה האחרונה של המאמר נכתב ש'יש לנו מחויבות לחסל ולגרש' אותם, תוך השוואה ל'עמלק', שיש מצווה דתית למחות את זכרם. לדעתי זה עונה באופן ברור על החלק הראשון של הסעיף הרלוונטי בחוק. זו קריאה ברורה לביצוע מעשה אלימות. החלק השני של הסעיף, דורש שמלבד הפרסום תהיה אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות".

קיאל התייחס גם לאווירה הציבורית הרחבה יותר כלפיי להט"ב. "הדברים במאמר לא נאמרים בריק ובאווירה הנוכחית יש חשש אמיתי שיביאו לעשיית מעשה אלימות. להסתה כזאת היו ויש תוצאות" טען, "רק לפני יומיים הותקף פעיל להט”ב שהחזיק דגל גאווה ברחוב. מחר יתקיים מצעד הגאווה בירושלים ולא צריך להכביר מלים אחרי שרוצח מתועב כבר דקר צועדים רבים ורצח אחת מהצועדות ב-2015".

מה המשטרה יכולה לעשות נגד פרסום זה?

"המשטרה חייבת על פי חוק לחקור ולהעמיד לדין חשודים בהסתה גזענית או הסתה לאלימות; אבל מלבד זאת, המשטרה אמונה על שלום הציבור ואני מצפה לראות הרבה יותר פעילות בשטח.

"אתמול ניתן גזר הדין בעניינה של משוררת שנדונה ל-5 חודשי מאסר אחרי שהייתה עצורה במשך כמעט שלוש שנים, על דברים הרבה פחות מפורשים וקשים. למיטב ידיעתי, עד עכשיו אף אחד ממנהלי ערוץ 7 או אפילו כותב המאמר לא נעצרו או נחקרו באזהרה. זה המינימום שהייתי מצפה. אני חושב שיש מקום לחקור באזהרה גם את המסיתים האחרים שפירטתי לעיל וזה בנוסף לצעדים נוספים – גלויים וסמויים – כדי להבטיח את שלום האזרחים והצועדים במצעד הגאווה".

"אני חושב שיש גם מקום לכך שאישי ציבור, כמו השר גלעד ארדן שמיהר לדווח על פיגועים שלא היו אבל עכשיו שותק לנוכח ההסתה, יעבירו מסר ברור שאסור בתכלית האיסור לפגוע בלהט"ב, שמאלנים, פמיניסטיות, ערבים ועוד".

בתגובה לשאלות דבר ראשון על האופן בו טופלו תלונות אלה, והאם ננקטו צעדים כנגד מי ממושאי התלונה, נמסר ממשטרת ישראל כי "מאחר ומדובר בעבירות שעניינן חופש הביטוי הנושא ייבחן אל מול פרקליטות המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!