דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

משבר בכיבוי אש / מאות כבאים הפגינו בתל אביב: "הנציב דורס את העובדים ועושה הפרד ומשול"

העובדים חסמות את צומת הרחובות מנחם בגין וקפלן בעיר, וקראו לנציב הכבאות הראשי דדי שמחי להתפטר | ארגון הכבאים: "במדינה דמוקרטית צריך לכבד את זכות ההתאגדות. הגיע אלינו איש צבא שלא מכבד את העובדים שלו"

הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)
הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות כבאים הפגינו הבוקר (ראשון) מול קריית הממשלה בתל אביב וחסמו את צומת הרחובות קפלן ומנחם בגין, כשהם קוראים להתפטרותו של נציב הכבאות הראשי דדי שמחי על רקע הפגיעה הממושכת בתנאי עבודתם ופעולותיו כנגד ארגון העובדים. "אני לא רוצה שדדי שמחי ילך הביתה" הביע יו"ר ארגון הכבאים, אבי אנקורי, מסר ממלכתי יותר, "אבל רב טפסר דדי שמחי יפנים שיש, היה ויישאר תמיד ארגון עובדים במערך הכבאות. הוא יפנים שזה אמנם גוף הצלה היררכי, אבל גם גוף אזרחי שיש בו זכות ההתארגנות. ושאם הוא פוגע בזכות הזו הוא הוא הולך על הראש של יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וכל הכוח של ההסתדרות".

הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)"דרשתי שיכבד את ההסכמים. הוא בחר לפגוע בעובדים. לדרוך עליהם לפגוע בהסכמים", הוסיף אנקורי, כשהוא מתייחס בין היתר למענקי חגים שהנציב הקפיא. לדבריו הנציב מסכן חיי אדם כשהוא מצמצם את היקפי כוח האדם בתחנות, ואיננו מתגבר תחנות השולחות כבאים לסייע במאמצי הכיבוי של טרור העפיפונים בנגב המערבי. כבאים הנוסעים מתחנות רחוקות, נדרשים להשלים משמרות בתחנות האם שלהם לאחר שעות נסיעה ארוכות הלוך וחזור לנגב, ושעות ארוכות של פעילות מבצעית – כשהם עייפים וכבר אינם בכשירות. לדבריו הנציב לא מגבה את הכבאים בשטח, אלא דווקא אנשי פיקוד שסרחו, ובכך מחליש את תפקודם בעתות חירום. "אזרחי מדינת ישראל, האסון הבא בדרך", הזהיר.

אנקורי הוסיף כי "שמחי כאן שנה וחצי ואני 25 שנה. תמיד היו מאבקים, אבל היה גם שיח, והייתה תרבות ארגונית, וכיבוד הסכמים. דדי רומס את העובדים ועושה הפרד ומשול. הוא קנה עובדים, ותפר מכרזים. אבל הוא צריך לדעת ש-2,940 כבאים עומדים עם ארגון העובדים. ולמה? החיילים שלו מתנגחים בהם. האנשים שעובדים במערך זה אנשים עם שליחות שמסכנים חייהם להציל חיי אדם.  אני נושא צלקות בכל גופי וגאה בכך. אנחנו נלחמים בשריפות ולא רוצים להיאבק בדדי שמחי. כנראה שלא תהיה ברירה ואם מקבלי ההחלטות והממשלה לא תבין שהגיע אדם שרוצה להרוג כבאים – אנחנו גם ננטוש תחנות. לא יהיו כבאים בתחנות".

הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)
הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)

חברי הועד זכו לחיבוק חם ולקריאות תמיכה מצד מאות הכבאים בהפגנה. "אנשי ועד העובדים שמנסים להגן על העובדים שלהם חשופים לאיומים" אמר חבר הועד קובי דדון, "במדינה דמוקרטית צריך לכבד את זכות ההתאגדות. הגיע אלינו איש צבא שלא מכבד את העובדים שלו".

לבור ועד נוסף, אורן לוי, הוסיף כי "קיבלתי הבוקר עשרות טלפונים מכבאים שקיבלו טלפונים ממפקדים שאיימו עליהם שלא להגיע להפגנה הלגיטימית הזו. ראינו גופות ואנשים פצועים. אנחנו מצילים חיים ולא מפחדים ממך. כאן זה לא גולני, זה שירותי הכבאות". לוי קרא לשר לביטחון פנים גלעד ארדן להתערב במשבר האמון בין הכבאים והנציבות.

הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)
הפגנת הכבאים בתל אביב, 6 באוגוסט 2018 (ניצן צבי כהן)

בנציבות הכבאות אמרו בתגובה כי "הפגנה בארגון היררכי של לובשי מדים ובעלי דרגות נגד סגל הפיקוד והעומד בראשם מדברת בעד עצמה".

"למען הסר ספק, לא בציוד, מדים, רכבים או שיפור תנאי השכר שהשתפרו בכ-40% מאז הרפורמה עסקינן, אלא על רקע אירועים מבצעיים חמורים שאירעו לאחרונה בתחנת האם ובמשמרת של יו"ר הוועד" טענו. "בשל חומרת האירועים, הורה נציב הכבאות להעביר שני מפקדי משמרות מתפקידם. יעוד הכבאות הינו הצלת חיים, ובאופן התנהלות הדברים כיום, כאשר הוועד מקיים מאבקי שליטה באופן תדיר, קיים קושי וסכנה ממשית למלא את ייעודנו. גם מבקר המדינה התריע על כך בדוח האחרון. על אף המחלוקות,  כבאות והצלה לישראל רואה בארגון העובדים שותף וקוראת לו להיות חלק מדרך שתכליתה מתן שרותי כבאות והצלה ראויים למדינת ישראל".

"דדי שימחי שוב מנסה להטיל אימה ופחד על כבאים שעושים לילות כימים על מנת להגן על אזרחי ישראל" הגיבו בארגון העובדים לטענות הנציבות, "המחאה היא על כך שדדי שימחי מזלזל בחיי הכבאים ובחיי האדם, מוריד סד"כ בתחנות האם ללא גיבוי, ומפקיר את ביטחונם של אזרחים הסמוכים לתחנה. דדי שימחי נטפל לש.ג., שגם אם הוא שוגה לפעמים – שימוע לפני פיטורים לקצינים בני 60 זו הגזמה פראית שאין לה אח ורע . מדובר בנציב שמאבד את יכולת השיפוט שלו, בייחוד כשבסגל הפיקודי שלו ישנם קצינים בכירים שיש נגדם חקירות בנציבות שירות המדינה ובמשטרה על הטרדות מיניות, הכאת כבאים הכפופים להם ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!