דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתה

מאבק בהסתה / שבוע אחרי: אין חדש בחקירת תלונות על הסתה חריפה נגד הקהילה הגאה

לפחות 16 תלונות הוגשו נגד טור שפורסם בערוץ 7 ובו קריאה "לחסל ולגרש" להט"בים, ונגד סרטון בו כינה בנצי גופשטיין את הקהילה הגאה "ארגון טרור" | אחד ממגישי התלונות: "כשהמשטרה רוצה היא יודעת לפעול במהירות וביעילות"

בנצי גופשטיין ופעילי להב"ה בהפגנה מול מצעד הגאווה בירושלים השנה. 2 באוגוסט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנצי גופשטיין ופעילי להב"ה בהפגנה מול מצעד הגאווה בירושלים השנה. 2 באוגוסט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שבוע ימים עבר מאז פורסם טורו של משה חסדאי באתר 'ערוץ 7', ובו הקריאה "לחסל ולגרש" שורה ארוכה של ציבורים במדינת ישראל: ערביי ישראל, הקהילה הגאה, פעילי ופעילות הפמיניזם והשמאל. פרק זמן דומה עבר מאז יו"ר להב"ה, בנצי גופשטיין, פרסם סרטון בעמוד היוטיוב שלו, ובו כינה את הקהילה הגאה "ארגון טרור", את חבריה "סוטים", וקרא לפעול נגדה במצעד הגאווה בירושלים.

בתגובה לשני פרסומים אלו, לפחות 16 אזרחים ואזרחיות הגישו תלונות כנגד הסתה. למרות ששני הדברים פורסמו לפני מצעד הגאווה, ולמרות ריבוי התלונות, פעילות משטרת ישראל בנושא מתנהלת לאיטה. במענה לשאלות 'דבר ראשון', כיצד טיפלה המשטרה בתלונות הרבות שהוגשו כנגד חסדאי וגופשטיין, והאם ננקטו צעדים כנגד מי ממושאי התלונה, מסרה המשטרה כי "מאחר ומדובר בעבירות שעניינן חופש הביטוי הנושא ייבחן אל מול פרקליטות המדינה". היום, שבוע לאחר הפרסומים, התלונות טרם הועברו לפרקליטות, וזו טרם החלה בבדיקתן.

התלונות הוגשו למשטרה על ידי חלק מארגוני הקהילה הגאה, כמו גם על ידי אזרחים מודאגים, בהם חברי הקהילה הגאה. בין היתר, תלונה אחת הוגשה על ידי חן אריאלי, יו"ר האגודה למען הלהט"ב, אחרת על ידי עמותת "הבית הפתוח" בירושלים, ואחרות על ידי חברי קבוצת המאבק "הפנתרות הוורודות".

קבוצת "הפנתרות הוורודות", שמספר מחבריה הגישו תלונות כנגד חסדאי, ערוץ 7, וגופשטיין, התייחסה היום לטיפול האיטי בתלונות אלה, ואמרה ל'דבר ראשון' כי "התגובה של משטרת ישראל ממשיכה את המסר של ממשלת ישראל – דמה של הקהילה הגאה מותר. להטבופוביה היא טרור על בסיס מגדר ונטייה מינית. דברי הסתה כמו אלו של גופשטיין וחבריו הרבנים המסיתים הם שהובילו לטבח בבר-נוער, לרצח שירה בנקי ולפצועים במצעד בירושלים. ההסתה הזו מביאה לכך ששיעור ההתאבדויות בקרב בני נוער להט"בים הוא הגבוה ביותר. רק בשבועות האחרונים היינו עדים לדקירות של נשים טרנסיות והתקפות אלימות בערים שונות נגד להט"בים שדורשים שוויון – הממשלה שותקת והמשטרה מאפשרת". עוד מסרה הקבוצה כי "אנחנו לא נעמוד בצד ונחכה לרצח הבא. הסתה לאלימות היא לא בגדר חופש הביטוי – היא עידוד טרור לכל דבר. והגיע הזמן שבמערכת אכיפת החוק יבינו זאת ויגנו עלינו, הלהט"בים, אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל".

עו"ד מרטין קיאל, שהגיש גם הוא תלונה כנגד חסדאי וכנגד ערוץ 7, אמר היום ל'דבר ראשון' כי "כשהמשטרה רוצה, היא יודעת לפעול בצורה מהירה, מקצועית ויעילה כדי להגן על הציבור ולמגר פשיעה; אבל רק כשהיא רוצה, ולפעמים היא לא רוצה. כשאדם פרסם פוסט בו נכתב 'בוקר טוב' אבל התרגום האוטומטי של פייסבוק תרגם את הדברים – בטעות – כ"לפגוע בהם", המשטרה לא חיכתה אפילו למתורגמן דובר ערבית שיקרא את הפוסט ועצרה את האדם מיד. אדם אחר כתב פוסט סאטירי על השריפות (אינתיפאדת השריפות של ארדן – שלא היתה מעולם – זוכרים?), הוא נעצר ושוחרר רק אחרי שהוברר בבית המשפט שהמשטרה הבינה לא נכון. והנה כאן, יומיים לפני מצעד הגאווה בירושלים, מפרסם ערוץ 7 – אחד מכלי התקשורת הנפוצים בישראל – מאמר ובו קריאה מפורשת 'לחסל ולגרש' להט"בים, פמיניסטיות, שמאלנים וערבים; שכולם על פי המאמר הם כמו עמלק – ולמי שהיה ספק המאמר מסתיים באמרה שדינו של עמלק ידוע".

מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
מצעד הגאווה בירושלים, ה-2 באוגוסט 2018 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

עוד אמר קיאל כי "אין כאן צורך במתורגמן או בפרשנות מתוחכמת, אבל פתאום המשטרה לא רוצה. בחלוף שבוע, אף אחד לא נעצר, אף אחד לא מזומן לחקירה באזהרה והתיק אפילו לא הועבר – על פי תגובת המשטרה – לפרקליטות. בין אם מדובר ברשלנות של המשטרה או במדיניות מכוונת, המסר שיוצא מהמשטרה אל המסיתים מימין, שלצערנו כבר ראינו את תוצאות ההסתה שלהם בעבר, ברור".

כזכור, בטורו "האויב הפנימי", כתב משה חסדאי כי "הכוח הלהט"בי והחילוני השמאלני הקיצוני, הכולל את הפמיניזם הרדיקלי שחודרים לצבא ולעמדות כוח, משחקים לידי האויב הערבי, שרואה בהם הזדמנות להחלשת העצמה הצבאית והלאומית היהודית. לא זאת בלבד, אלא שעתה כל אלה יחד מסיתים את הציבור הדרוזי והבדואי ואת הפולשים מאפריקה, נגד העם היהודי והמדינה היהודית וממשלתה".

בהמשך, קרא פגיעה באותן אוכלוסיות: "אנו מחויבים להכות באויבינו המסיתים והרוצחים אותנו, ולעשות זאת ביד קשה וקשוחה שתעביר מסר לאלף שנים הבאות. יש לנו מחויבות לחסל ולגרש מקרבנו את אותם אנשים שמוכנים למחוק ולהכחיש את ההיסטוריה שלנו, אותנו כיהודים ואת היהדות. אל לנו לשתוק. אנו עוסקים בקרב על חיינו ומדובר באויב פנימי, שאחת דינו, לרדת מעל בימת ההיסטוריה. זהו עמלק, שדינו ידוע והגיע הזמן לבצע".

טורו של חסדאי הורד מאתר 'ערוץ 7' כ-24 שעות לאחר פרסומו, אך מופיע עדיין באתרים אחרים ברשת. כך גם סרטונו של גופשטיין, שהוסר מחשבונו הפרטי ביוטיוב שעות לאחר פרסומו, והועלה מחדש בידי אחרים.

מגישי התלונות ציינו כי דבריהם של חסדאי וגופשטיין לא נעשו אל מול פורום מצומצם, אלא בפלטפורמות אינטרנטיות החשופות לקהל צופים רחב. כך למשל, בערוץ 7 גולשים מיליוני ישראלים מדי חודש, ואל עמוד היוטיוב של גופשטיין, בו פורסם הסרטון, מנויים אלפי גולשים.

המתלוננים טענו כי הסרטון מתיר את דמם, בפרט לפני מצעד הגאווה שהתקיים בירושלים ביום חמישי האחרון – אותו גופשטיין מציין בפירוש, וקורא לפעול נגדו. אחד המתלוננים כתב בתלונתו כי "מאחר וכבר היה רצח במצעד בירושלים, וכן כלפי הקהילה בתל אביב, אני מבקש ודורש לחקור את גופשטיין ואת אנשי להב"ה ולמנוע מהם להתקרב למצעד. יש למנוע את האלימות ולהגן על הצועדים במצעד הקרוב ובכלל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!