דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

הסנקציות חוזרות / אירופה נגד טראמפ - חברות שיסחרו עם איראן יזכו להגנה חוקית

ההצהרה האירופית באה בתגובה לדבריו של הנשיא טראמפ כי "כל אלה שעושים עסקים עם איראן לא יעשו עסקים עם ארצות הברית" | שרי האיחוד האירופי טוענים שהסנקציות הוטלו מחוץ לאזור השיפוט האמריקאי

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
שי ניר

הנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ צייף אתמול (שלישי) כי הסנקציות האמריקאיות שיוטלו על איראן הן "הנושכות ביותר שהוטלו אי פעם". עוד הודיע הנשיא כי "כל אלה שעושים עסקים עם איראן לא יעסו עסקים עם ארצות הברית". טראמפ גם הזכיר כי בחודש נובמבר יעלו הסנקציות "עוד שלב".

אל מול אמירות אלו מבהירים באיחוד האירופי, ובמיוחד במדינות החתומות על ההסכם – אנגליה גרמניה וצרפת, כי חברות אירופיות שימשיכו לעסות עסקים עם איראן יהיו מוגנות על פי חוקי האיחוד האירופי, בהתאם לחוק חדש שנחתם אמש. מדובר על "החוק החוסם" האמור לספק הגנה לחברות אלו כנגד "הסנקציות האמריקאיות שהוטלו מחוץ לאזור השיפוט" של ארצות הברית, כך על פי הודעת שרי החוץ של האיחוד האירופי.

נותר לראות עדין כיצד יבחרו החברות והעסקים השונים לפעול, אך המדינות החתומות על ההסכם מצהירות כי ימשיכו את רכישת הנפט ומוצרי הדלק מאיראן. "שימור הסכם הגרעין עם איראן הוא עניין של רחישת כבוד להסכמים בינלאומיים, וכן של ביטחון בינלאומי", כך בהצהרת שרי החוץ האירופים.

הסנקציות האמריקאיות על איראן נכנסו אתמול לתוקפן עם חתימתו של הנשיא דונאלד טראמפ. חלק מהסנקציות ייופעלו רק בעוד שלושה חודשים נוספים, אך בינתיים ארצות הברית תנקוט בצעדים כנגד מסחר בזהב ובמתכות יקרות אחרות, וכן מסחר בחומרים הנדרשים לתעשייה כגון אלומיניום, ברזל גרפיט ופחם. סחר משמעותי במטבע האיראנית, הריאל, נאסר גם הוא, וכן קניית דולרים על ידי איראן עצמה. ייצוא של שטיחים ומוצרי מזון מאיראן לארצות הברית נעצר. ארצות הברית תפעיל סנקציות כנגד רכישת נפט ומוצריו מאיראן, וכן תנקוט צעדים כנגד בנקים ונמלי ים ואוויר איראניים.

מצוקה כלכלית קשה ברחובות איראן

בינתיים מגיעות ידיעות מאיראן על מהומות במספר ערים ברחבי איראן במחאה על המצב הכלכלי המתדרדר, הרעב והצמא הגוברים. ביום שבת האחרון תקפו כ-500 מפגינים מדרשה בטהרן, וברשתות החברתיות מגיעים דיווחים על הפגנות במוקדים נוספים, ועל פי חלק מהמקורות בראש ההפגנות עומדות נשים.

בהפגנה בעיר קארג'ף כ-50 קילומטר ממערב לטהרן, נורה למוות מפגין. מכונית עצרה בקרבת מקום, ירתה במפגין והמשיכה לדרכה. כ-20 מפגינים רבים נעצרו.

נכון לאתמול, הריאל נסחר ב-99,000 לאחד, ביחס לדולר. חוסר הוודאות סביב הסנקציות הכלכליות, הבצורת המתמשכת, והיעדר התמודדות נכונה של המשטר עם אלו מגבירים את מימדי חוסר

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!