דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חרדות לזכויותיהן / סיוע משפטי לנשים חרדיות מאפשר להן לממש את זכויותיהן בעולם העבודה

שדולת הנשים הקימה קו פתוח שכבר סייע משפטית ליותר מ-350 נשים מאז הקמתו | מנכ"לית שדולת הנשים: "ידענו שיש כלפיהן הפרה שיטתית של זכויות עבודה בסיסיות. ועדיין הפניות שהגיעו אלינו הדהימו אותנו"

נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
נשים חרדיות עובדות בחברת היי-טק (צילום: עביר סולטאן / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שדולת הנשים הקימה קו פתוח לסיוע משפטי לנשים במגזר החרדי, ומדי חודש פונות אליו עשרות נשים חרדיות, בעצמן או באמצעות בני זוגן. מרבית הפניות עוסקות במיצוי זכויות בעבודה, וזאת בשל המאפיינים הייחודיים לשוק התעסוקה של נשים חרדיות – מפרנסות יחידות לרוב במשפחות מרובות ילדים, הסללה לתפקידי הוראה וכן השאיפה לעבוד בתוך הקהילה, בסביבה הומוגנית.

"פתחנו את הקו הייעודי לנשים חרדיות כי ידענו שיש כלפיהן הפרה שיטתית של זכויות עבודה בסיסיות. ועדיין הפניות שהגיעו אלינו הדהימו אותנו: אישה שהונפקו לה תלושי שכר, אבל לא קיבלה כסף במשך 10 חודשים; אישה חרדית נוספת שלא הפרישו לה כספים לפנסיה במשך עשור. גם גילינו שחוסר המודעות של העובדות, וגם של המעסיקים, גדול בהרבה לעומת החברה שאינה חרדית". אמרה מיכל גרא מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים בישראל.

"יש עוני בשיעורים גבוהים בחברה החרדית, שבחלקו נובע מתשלום לא מספק והפרה של דיני עבודה כלפי מי שעובדת. המדינה צריכה להשקיע באיכות התעסוקה של נשים חרדיות, ובוודאי בהגנה על זכויותיהן.  שיפור תנאי התעסוקה של נשים אלה ישפיע לטובה על אלפים רבים של משפחות. זה החוק, וזה גם הדבר הנכון". הקו הוקם באמצע חודש אוקטובר 2017, ועד ראשית חודש מאי השנה פנו אליו כ-351 נשים או בני זוגן. 90% מהפונות מגיעות בעקבות פרסומים יזומים של השדולה במקומונים החרדיים.

בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בשיעור הנשים החרדיות העובדות, אשר עבר זה לא מכבר גם את היעדים שהציבה הממשלה והגיע לכ-73%, בדומה לאחוז הנשים העובדות באוכלוסיה הכללית. עם זאת שכרן החודשי הממוצע של הנשים החרדיות נמוך בכ-39% מזה של נשים יהודיות שאינן חרדיות, והשכר השעתי הממוצע בכ-13%. ושיעור העובדים והעובדות המאורגנים בחברה החרדית נמוך באופן משמעותי, דבר ההופך אוכלוסיה זו אף לפגיעה יותר.

הקבוצה הגדולה ביותר של פונות לקו הפתוח, כ-23%, היא עובדות במקצועות ההוראה (מורות, גננות וסייעות) המהוות כ-31.6% מהעובדות החרדיות, לעומת 10.9% מהעובדות היהודיות שאינן חרדיות. מקומות עבודה נפוצים נוספים שאפיינו רבות מהפונות הם מוסדות סיעוד שונים.

28% מהפונות העידו על עצמן כי הן משתכרות פחות מ-3,000 ₪ לחודש. 40% העידו כי הן משתכרות 3,001-5,000 שקלים בחודש, 21% העידו על משכורת חודשית של 5,001-7,000 שקלים, ו-10% על משכורת חודשית של 7,001-10,000 שקלים. אף פונה לא השתכרה למעלה מכך. 58% מהנשים הפונות הועסקו במשרה חלקית, והיתר במשרה מלאה. לקו הפתוח לא פנו נשים המועסקות במתכונת של משמרות.

שני הנושאים הנפוצים ביותר לגביהם מגיעות הפניות הם פיטורים, לרבות וזכויות הקשורות בהליכי פיטורים – 27%, ו-27% נוספים בנוגע לשאלות כלליות בנושאי עבודה כגון זכויות סוציאליות, הפרשות פנסיוניות, וזכאות לדמי חופשה, הבראה או מחלה. כ-20% מהפניות היו בנושאים הקשורים ל'חוק עבודת נשים' – מה שנוגע להריון, חופשת לידה, טיפולי פוריות, היעדרות מהעבודה לצורך בדיקות במהלך היריון, שעת הורות וכו'. השאלה הבוערת ביותר בקרב הפונות היתה הזכויות המגיעות לנשים בעבודה הנאלצות להתפטר לצורך טיפול בילד.

במסגרת הקו, ניתן גם ייצוג וליווי משפטי בתביעות של פונות בבית הדין לעבודה. המענה בקו ניתן על ידי עורכות דין, הפועלות בהתנדבות: עוה"ד החרדית גולדי רוטנברג ועו"ד מירי הולצמן. תביעה אחת שהוגשה בעקבות פניה של עובדת שהתפטרה עקב הרעת תנאים בנוגע להלנת פיצויי פיטורין, אי מתן הודעה לעובדת והלנת שכר בגין חודשי הכשרה הביאה כבר לחתימת הסכם פשרה ולפיצויי העובדת, שיוצגה על ידי עו"ד רוטנברג.

הקו פעיל בימים שלישי וחמישי בשעות 13:00-10:00 ומספרו – 03-3731200.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!