דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

שבת דוחה בטיחות? / האיסור שהטיל כ"ץ על הקמת גשר יהודית בשבת עלול לעלות בבטיחות העובדים

חברת נתיבי איילון מעדיפה עבודה בסוף השבוע לא רק משיקולי נוחות אלא גם משיקולי בטיחות: תנועה דלה יותר של כלי רכב והולכי רגל מצמצמת את הסיכון

שר התחבורה ישראל כץ על רקע העבודות להקמת גשר יהודית (צילום: מרים אלסטרפלאש90 | פלאש90)
שר התחבורה ישראל כץ על רקע העבודות להקמת גשר יהודית (צילום: מרים אלסטרפלאש90 | פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

להלכה, הודעת שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יידחו העבודות לבניית גשר יהודית מעל לנתיבי איילון, שתוכננו למהלך ששת סופי השבוע הקרובים, לא התייחסה כלל לנושא העבודות בשבת כמניע לבלימת התכנית. לשון ההודעה של שר התחבורה היא מרומזת: "דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע פגיעה קשה ולא מידתית בכלל הציבור במהלך סופי השבוע".

בעקבות זאת, הורה השר כ"ץ לחברת נתיבי איילון, המבצעת את הפרויקט עבור עיריית תל אביב – יפו, להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש לו בהקדם תכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, "כולל במהלך שעות הלילה המאוחרות, כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם". בתגובה להודעת השר, נמסר מחברת נתיבי איילון: "אנו פועלים בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ונבחן החלופות".

פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)
פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)

האם ניתן בכלל להקים את הגשר "בלילה" כפי שרמז השר כ"ץ?

מהודעת השר ומתגובת נתיבי איילון ניתן להבין כי בחברת נתיבי איילון בחרו בעבודה בשבת משיקולי נוחות. לעומת זאת, בהודעה שהוציאה החברה ביום שלישי ברור שעבודות ההקמה מחייבות עצירה של התנועה בעורק התחבורה המרכזי במדינה (לכיוון אחד בכל פעם) למשך 24 שעות ברצף: "מדובר בפרויקט מורכב הנדסית, במסגרתו יונפו שש קורות פלדה מסיביות באורך 55 מטרים. סך משקלן של שש קורות אלה המרכיבות את הגשר הוא למעלה מ-1,000 טון פלדה. הרכבת הגשר תתבצע על ידי הנפה של כל קורה על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. הנפת כל קורה מתוכננת להימשך כ-24 שעות, כאשר שש שעות מתוכן יידרשו לפריסת המנופים, ועבודת ההנפה עצמה והריתוכים בין האלמנטים יימשכו כ-15 שעות. על מנת להבטיח את בטיחות העובדים, מוקדש זמן משמעותי לפריסת המנופים, כך שהעבודות ייעשו בבטיחות מקסימלית ותימנע כל פגיעה בחיי אדם".

ההעדפה לסופי שבוע לא מנומקת, אם כן, רק בשיקולי נוחות או צמצום פקקי התנועה, אלא גם בשיקולי בטיחות – תנועה דלה יותר של כלי רכב והולכי רגל מצמצמת את הסיכוי להיפגעות. עוד ציינה החברה בהודעתה כי "כאמור, העבודות מתקיימות בעורק התחבורה הראשי והעמוס ביותר של מדינת ישראל, בו עוברים כ-750 אלף רכבים ביום חול, כמו גם עשרות רכבות הנוסעות מצפונה של המדינה לדרומה, ולהפך. לאור היקף העבודות ומורכבותן, הכולל העברת והנפת קורות פלדה עצומות נדרשת חסימה הרמטית של התנועה של כל כלי הרכב בציר וכן של כלל הרכבות העוברות בתחנות ת"א". ולאחר כל אלו, מסבירה החברה כי "במהלך המבצע תתבצע רק הנפת הקונסטרוקציה, העמדת הקורות במיקומן הסופי וריתוכים בין האלמנטים. שאר העבודות יתבצעו בחודשים הקרובים בשעות הלילה".

מכאן ניתן להבין שכל מה שניתן לבצע בלילות אכן יבוצע בלילות השבוע, ורק העבודה המסובכת של הנפת קורות פלדה ענקיות, שמחייבת חסימה ממושכת, תתבצע בסופי השבוע. אם הנתונים הללו נכונים, הרי שכל קיצור במשך החסימה יתבטא בירידה ברמת הבטיחות של הפרויקט. גם אם הקמת הגשר לא מהווה עבודת "פיקוח נפש" באופן ישיר, הרי שהסטת העבודה מסופי שבוע לימי העבודה הרגילים עלולה להגביר את הסיכון לחיי אדם, וזאת מבלי שמתחילים לספור את הנזק הכלכלי. לפי נתיבי איילון, מורכבות הפרויקט מחייבת חסימות במשך שש יממות שלמות, ולא רק בלילה.

משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).
משאיות על כביש איילון, ארכיון (צילום: רוני שוסטר / פלאש 90).

היתרי עבודה בשבת הן חלק שגרתי וחיוני במשק

ככלל, מדינת ישראל היא מדינה שומרת שבת. רוב משרדי הממשלה ומקומות העבודה סגורים בשבת. עם זאת, יש מספר חריגים בולטים – בשונה מאיסור העסקה בשבת ללא היתר, בעל עסק יכול לפתוח את העסק בשבת. כל גופי החירום – בתי חולים, רשויות הצלה וכיבוי, משטרה וצבא, עובדים באופן שגרתי בשבת. חברת החשמל מבצעת משימות הכרחיות בשבת באפן קבוע וגם עבודות תחזוקה ופיתוח ברכבת ישראל נעשות לעיתים בשבת. נמל חיפה עובד בשבת, וכך גם שדה התעופה בן גוריון. השילוב של כל הכוננויות, העבודות, העסקים, המסעדות, בתי הקולנוע, מקומות הבילוי ושירותי החירום מתיר למאות אלפי ישראלים – יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים לעבוד בשבת. ישנו ויכוח ציבורי ממושך בדבר ההיקף הראוי של מתן ההיתרים וכן לגבי העסקה בשבת בניגוד לחוק, אך המקרה של "גשר יהודית" והצמדתו לסוגיית שמירת השבת במדינה מחמיצה, אולי במכוון, את הנושא. מדובר במספר די מצומצם של עובדים הצפויים לעבוד בשבת, כאשר כל העבודות שניתן היה לעשות מראש או בדיעבד שלא בשבת, מתוכננות שלא להיעשות כך.

"גשר יהודית" הוא פרויקט ביוזמת משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון, שנועד לחבר את מזרח העיר למערבה בעבור רוכבי אופניים והולכי רגל. הוא אמור לעודד תחבורה ירוקה ובטוחה וכן לאפשר לתושבי רמת גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל אביב. המיזם אמור לסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתוך גוש דן – לרווחת כלל תושבי המטרופולין.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!