דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מים

שנה שחונה / האי בכינרת יתחבר ליבשה: יש בישראל מים לשתיה אך הנזק לטבע צפוי להתגבר

למרות שהופסקה שאיבת המים מהכנרת כמעט לחלוטין הגשמים לא מדביקים את האידוי הטבעי | מצב הכנרת דומה גם לשאר מאגרי המים הטבעיים בישראל | בספטמבר תקבע רשות המים את תחזיותיה לשנה הבאה, ומהן ייגזרו הקצאות המים לחקלאות

שדה חיטה יבש בעמק חפר לאחר שנת בצורת (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש90)
שדה חיטה יבש בעמק חפר לאחר שנת בצורת (צילום ארכיון: גיל יערי/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לקראת סיומו של קיץ 2018 נמצאים מקורות המים במדינה: הנחלים, המעיינות, הכנרת והאקוויפרים, במצב הגרוע ביותר מזה שנים, חלקם אף בדרך לשבור שיאים שלילים היסטוריים של זרימה.

לדוגמה, מפלס הכנרת נמצא כיום ברום של 214.20 – מ' ועד תחילת עונת הגשמים הוא צפוי להמשיך ולרדת בכ-1 ס"מ בכל יום ולהגיע קרוב לרום הקו השחור. בעוד כמה ימים ה"אי" שנחשף בכנרת, מול קיבוץ מעגן, צפוי להתחבר לחוף. הבצורת הקשה בחמש השנים האחרונות הכתה בעיקר במקורות המים בצפון הארץ אולם גם בשאר מקורות המים ישנם חוסרים עצומים (הגרעון במלאי מקורות המים הוא כ-2.5 מיליארד קוב מים).

לפי הודעת רשות המים מהיום (ראשון), גם אם החורף הבא יהיה חורף ממוצע ה"בצורת ההידרולוגית", שהיא הגירעון במקורות המים צפוי להימשך. לא מדובר רק בישראל, אלא במשבר שנוגע למריבת אזורנו וגם לסכסוכי מים בקנה מידה עולמי. לפי הודעת הרשות: "הבצורת הקשה לא פסחה על המדינות השכנות לנו והן מתמודדות עם מחסור קשה במים אשר פוגע במהלך התקין של חייהם שם. להבדיל מהן, מדינת ישראל נערכה לשינויים האקלימיים ומתמודדת בהצלחה עם שינויי האקלים והמחסור המצטבר במים באופן אשר מהווה דוגמה עולמית. בעשור האחרון הוקמו בישראל חמישה מתקני התפלה גדולים המספקים כמות מים השווה לכ-70% מכל המים המסופקים לבית ולעיר, כ-86% מכל השפכים בישראל מטופלים ומנוצלים".

פגיעה בטבע, בסביבה ובבריאות

המחסור במים מהווה גורם מסייע להתפרצות מחלת העכברת בנחלי הצפון. עדרי הבקר שוהים יותר זמן בנחלים עם זרימה חלשה יותר ולכן הנחל חשוף לזיהומים ומחלות אשר נישאים על ידי הבקר ללא שטיפה מספקת. ככלל, מים מותפלים הינם מים המיועדים לשתייה ולא לשיקום הטבע, וגם עלות הפקתם היקרה יותר מהווה גורם משפיע. היכולת של הציבור הרחב להינות ממים לשתיה בהיקף ראוי מחפה על הנזק שנגרם לטבע ולחקלאות, וגורמת לרובנו לא לחוש בו, אך המטיילים והחקלאים חשים בו היטב. תופעה פוגענית נוספת ניתנת לכינוי בשם "ריכוזיות הגשם". הירידה במספר ימי הגשם גדולה יותר מאשר הירידה בכמות הגשם, והיא גורמת לאבדן מים נוסף בשל שטפונות וכן לנזקים לרכוש ולצומח. בספטמבר תקבע רשות המים את תחזיותיה לשנה הבאה, ומהן ייגזרו הקצאות המים לחקלאות.

הפתרון החלקי: חיסכון והתפלה

רשות המים מסרה כי היא פועלת להתייעלות ועידוד החיסכון ומניעת בזבוז מים כאורח חיים קבוע. בנוסף נמצאים בהליכי תכנון הקמת עוד שני מתקני התפלה גדולים. אף כי מדינת ישראל מתמודדת טוב באופן יחסי עם מחסור המים, הרי שהחרפת מצב הגשמים בשילוב הם היות ארץ ישראל מדברית בחלק גדול עלולים לגרום בעתיד למחסורים במים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!