דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

קפה נואר / לאחר שההתארגנות סוכלה: עובדי קפה נואר יפוצו ב-300 אלף ש"ח

בית הדין לעבודה קבע כי ההנהלה פגעה במכוון בהתארגנות עובדיה, ואף פיטרה חלק ממובילי ההתארגנות | ממובילי ההתארגנות: "חשוב שעובדים צעירים ירגישו שיש מערכת שמגבה אותם"

הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה קבע היום (שני) כי מסעדת קפה נואר בתל אביב פגעה בהתאגדות עובדיה, והיא תפצה את העובדים ב-300 אלף שקלים. "מדובר בתקופה בה היו שרויים העובדים בקפה נואר וחברי וועד הפעולה בלחצים וקשיים אשר נבעו מפעולות והתבטאויות של גורמים שונים בהנהלה" כתבה השופטת יפית מזרחי-לוי. בין היתר נקבע כי ההנהלה פיטרה ארבעה עובדים מובילים בהתארגנות, בניהם חברי ועד, במטרה לפגוע בה.

"אני שמח שיש צדק בבית הדין. נאבקנו מעל לשנה על הזכות הבסיסית שלנו להתאגד" מסר דורי מייקון, ממובילי התארגנות העובדים. "חשוב שכל העובדים הצעירים ירגישו שיש מערכת שמגבה אותם. אני מקווה שעובדים צעירים יראו שאפשר להיאבק על הזכויות שלהם ויש למי לפנות". את הסתדרות הנוער העובד והלומד ייצגו עורכות הדין ארנה לין, אסנת לונגמן, אייל וייס, לחן שריד ואריאל דניאלי ממשרד עורכות דין ארנה לין ושות'.

"עובדי קפה נואר הם חבורה אמיצה ורצינית שרצו לקבל את מה שמגיע אליהם ונשארו ביחד כשהנהלת המסעדה פגעה בהתארגנות שלהם באינספור דרכים" מסר אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "את הנעשה אין להשיב, עם זאת, אני חש הקלה שבית הדין ראה את הצורך להגן על עובדים צעירים שבוחרים להתאגד ולסמן לכולם שלא ניתן להסתיר פגיעה שיטתית כזו בעובדים. מצער במיוחד לדעת כי דווקא בענף שכל כך צמא להגדרה בין מעסיקים לעובדים הגענו לפגיעה בהתארגנות במקום להסכם."

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס להחלטה ואמר: "אני מברך את עובדי קפה נואר ואת עובדי הסתדרות הנוער העובד והלומד אשר ליוו אותם במהלך ההתאגדות התקדימית. כולי תקווה שמעסיקים יחשבו מעתה פעמיים לפני שישחקו עם זכויות עובדים ויפגעו בזכותם החוקית להתאגד. על מעסיק שיבחר לעשות זאת לדעת כי הוא יתקל בחומה בצורה הן מצד ההסתדרות והן מצד הסתדרות הנוער העובד והלומד, שלא יהססו להגן על העובדים בכל אמצעי העומד לרשותן".

בית הדין קבע כי קפה נואר פגע בזכות העובדים לשביתה כאשר נקטו פעולות וסנקציות לא מידתיות כלפי עובדים ששבתו, ובכך עברו על הוראות פסק דין פלאפון, האוסרות על מעסיק להתבטא כנגד התארגנות עובדיו. לפי הפסיקה פעלה הנהלת בית הקפה נגד ההתארגנות באמצעות מסרים שנשלחו לעובדים ישירות מהנהלת המסעדה, והן באמצעות מנהלים בדרג הביניים שהתבטאו כשלוחי ההנהלה במטרה לסכל את התארגנות העובדים. כמו כן קבעה השופטת מזרחי-לוי כי במסעדה הוקם 'ועד פנימי' שמטרתו סיכול ההתאגדות שפעל על פי 'רוח המפקד' של ההנהלה, עמד עמה בקשר וזכה לגיבויה.

השופטת מזרחי-לוי מתחה ביקורת חריפה על הטקטיקות בה נקטה ההנהלה לפגיעה בהתארגנות. בין היתר שללה את ניסיונה של הנהלת המסעדה להכשיר סנקציות כנגד עובדים שובתים, במסגרתם בוטלו לעובדים המשמרות במשך שבוע שלם, במידה ושבת יום אחד. "סידור חדש של משמרות השבוע. בניגוד לסידור חדש של משמרות היום העוקב לשביתה בלבד, יש בה סנקציה שאינה מידתית למהלך השביתה שננקטה".  כמו כן קבעה כי ההנהלה עשתה שימוש בעובדים ממסעדות אחרות ברשת במטרה לשבור את שביתת העובדים באופן אסור, וכן כי ההחלטה למנוע מהעובדים לקבל טיפים שניתנו על ידי הלקוחות באשראי היתה החלטה פסולה שנתקבלה באופן חד צדדי ופגעה בהתארגנות.

פסק הדין מציג תו מחיר משמעותי לפגיעה בהתארגנות עובדים, ואף מחדד את הוראות פסק דין פלאפון ואת המגבלות החלות על מעסיקים בתחום המסעדנות שעובדיהם מבקשים להתאגד. עם זאת, הוא ניתן בשלב בו נראה כי ההתאגדות במסעדה חוסלה לחלוטין, וקשה שלא לתהות האם התנהלות מהירה ונחושה יותר של מערכת המשפט, לא עשויה היתה לאפשר את הצלת ההתארגנות והצלחת המשא ומתן.

השופטת התייחסה לפירוק ההתארגנות בשיקוליה לגובה הפיצוי, כמו גם לשלב הראשוני בתהליך התאגדות בו החלה המסעדה לפגוע בה, וחלקה של ההנהלה בהקמת הועד הפנימי 'מאחורי הקלעים'. כמו כן לקחה השופטת בחשבון את הצורך להרתיע מעסיקים עתידיים שיבקשו לפגוע בהתאגדות עובדיהם. מנגד, התחשבה השופטת בגודלה של המסעדה המעסיקה כ-70 עובדים, והטילה עליה קנס בשיעור שלדבריה לא יהיה בו כדי להביא לקריסת המסעדה ולפגיעה בעובדיה הנוכחיים.

עובדי קפה נואר היו הראשונים בענף המסעדנות שניסו להקים ועד עובדים באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד, וייתכן ופסק הדין יסלול את הדרך להתאגדויות עתידיות בענף. בינואר הקרוב צפויה להיכנס לתוקפה פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה, העתידה אף היא לשנות את ענף המסעדנות – על פיה יחשבו טיפים הניתנים למלצרים כשכר עבודה לכל דבר ועניין לצורך חישוב זכויות סוציאליות.

פסק דין זה של השופטת מזרחי-לוי, הופך למעשה לחלוטין את החלטתה של השופטת אריאלה גילצר-כץ מנובמבר 2017. החלטתה של גילצר-כץ שדחה את כל טענות העובדים והסתדרות הנוער העובד והלומד, בוטל על ידי בית הדין הארצי, כשסגן הנשיאה אילן איטח קבע כי היא 'מעוררת קשיים'.  בצעד חריג אף הורה איטח על החלפת ההרכב הדן בתיק.

מהנהלת קפה נואר טרם התקבלה תגובה לפסיקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!