דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה סולארית

אנרגיה ירוקה / רשות החשמל מאשרת מכסה חדשה של 1,600 מגה-וואט להקמת גגות סולאריים

המכסה תקדם את ישראל ליעד לשנת 2020 שעומד על 10% מהחשמל שייוצר באנרגיות מתחדשות לעומת 3% כיום | גם עם המכסה החדשה, זה עלול לא להספיק | באתר הרשות מידע איך להתקין וכמה תוכלו להרוויח | כל הפרטים בכתבה

קולטנים סולאריים על גג משכן הכנסת. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
קולטנים סולאריים על גג משכן הכנסת. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שנים של מדיניות די מהוססת, החלה רשות החשמל במהלך ש"יחשמל את הגגות" בישראל. אתר חברת החשמל נפתח אתמול (שלישי) לרישום מתקני גגות סולאריים בהיקף של 1,600 מגה-וואט. שדות סולאריים גדולים, הנהנים מיתרון לגודל, הגיעו במכרזי רשות החשמל לעלויות נמוכות מאוד של כ-19 אגורות לייצור קילו-וואט חשמל. מכיוון ששדות אלו מוגבלים בכושר ההולכה של חברת החשמל, ובמציאת קרקעות מאושרות, הרי שיש בשורה של ממש ביכולת לייצר חשמל מהגג – ללא שימוש במערכת ההולכה. החשמל ייצרך באותו משק בית או עסק בו הוא ייוצר, ועודפי הייצור יוזרמו ברשת החלוקה לסביבה הקרובה.

בשיטה זו מסוגלת רשת החשמל לקלוט כמויות גדולות יותר של חשמל סולארי, ללא צורך בהשקעות גדולות מצד חברת החשמל, כשהתמורה תהיה בגובה 45-48 אגורות. מתקיני מערכות מעריכים שחיי מערכת הם כ-25 שנה, וההשקעה – בהיקף של עשרות אלפי שקלים – מוחזרת בדרך כלל תוך 7-8 שנים, תלוי במידת התחזוקה הנדרשת. כלומר, מהשנה ה-9 המערכת צפויה להכניס כסף למי שיתקין אותה – בשונה מהסדרת "מונה נטו" הקיימת, שרק מתירה לחסוך בחשבון החשמל ולא לקבל כסף ממש. 

פאנלים סולאריים על גג בית פרטי בישראל. (קרדיט: חברת אנרפויט)
פאנלים סולאריים על גג בית פרטי בישראל. (קרדיט: חברת אנרפויט)

לפי הודעת הרשות, שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אישר בנובמבר האחרון מכסה נוספת של 1,600 מגה-וואט למתקנים סולארים ברשת החלוקה. כעת נפתחת לרישום מכסה של 300 מגה-וואט למימוש באמצעות גגות.

המסלולים החדשים

האסדרות החדשות הן בארבעה מסלולים עיקריים שמשקפים את גמישות התאמת האסדרה לאופי הצרכן ומתן סל אפשרויות מגוון בידי החברות המתכננות והמתקינים בענף:

  • אסדרה תעריפית למתקנים קטנים עד 15 קילוואט בתעריף של 48 אג' לקוט"ש.
  • אסדרה תעריפית למתקנים בינוניים של 15 עד 100 קילוואט בתעריף של 45 אג' לקוט"ש.
  • עדכון אסדרת "מונה נטו" והגדלתה בהיקף של 100 מגהוואט.
  • אסדרה לצריכה עצמית של החשמל המיוצר על הגג.

המהלך הנוכחי של פרסום האסדרות הוא המשך לשורה של צעדים אותם כבר נקטה הרשות ושאותם היא מתעתדת להמשיך ולבצע עד סוף שנת 2019 וביניהם קיום הליכים תחרותיים ייעודיים לגגות ולמתקני מים. היזם אלון תמרי מסר ל'דבר ראשון' כי מערכת סולארית לגג איננה מוצר מדף, והיא דורשת תהליך אפיון. הוא צופה כי האסדרה החדשה תעניק דחיפה נוספת למיזם "המומחה הסולארי" אשר הקים ומסייע בקבלת הצעות מחיר רלוונטיות ממתקיני מערכות.

פאנלים סולאריים שהתקינה חברת אנרפוינט(קרדיט: חברת אנרפויט)
פאנלים סולאריים שהתקינה חברת אנרפוינט
(קרדיט: חברת אנרפויט)

רוב הניצול של כושר הייצור רלוונטי בעיקר לבעלי בתים פרטיים, כשבבית משותף יש צורך בהסכמת כל הדיירים, והיא מוגבלת יותר מבחינת השימוש – דרך ועד הבית, ולא למשקי הבית עצמם. כצעד מקל אף מאפשרת רשות החשמל במסגרת האסדרות פטור מהצורך בהתקנת מונה ייצור עבור מתקנים שגודלם עד 15 קילוואט, כל עוד הם עומדים בקריטריונים שנקבעו במסגרת אמות המידה. עבור משקי בית רבים, שגודל המתקן הממוצע עבורם אינו עובר היקף זה, מדובר בבשורה של ממש.

להערכת הרשות, נכון להיום עומד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות על כ-3% מכלל ייצור החשמל, ובסך הכל כאחד עשר אלף גגות סולאריים. האסדרה החדשה תוביל להקמתם של עשרות אלפי גגות סולאריים חדשים.

לצורך הנגשת הרישום הקימה רשות החשמל אתר אינטרנט ייעודי פשוט ונגיש ובו הסברים כיצד מצטרפים למהפכת הגגות הסולאריים, מחשבון לחישוב ההכנסה החזויה מהגג שלכם, מה אני צריך/ה לעשות כדי שהגג שלי יהפוך להכנסה חודשית קבועה, איך פונים למערכת הרישות של חברת החשמל ואיך מתחילים לייצר חשמל מפתח הבית.

פאנלים סולאריים על הגגות. האם נצליח להגיע בתוך פחות משלוש שנים לאספקה של כ-1,600 מגה-ואט נוספים של אנרגיית שמש?(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פאנלים סולאריים על הגגות. האם נצליח להגיע בתוך פחות משלוש שנים לאספקה של כ-1,600 מגה-ואט נוספים של אנרגיית שמש?
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

מאתר רשות החשמל ניתן גם להתחבר למערכת הרישום בחברת החשמל לקביעת תור בחינם לפתיחת הרישום להצטרפות לאסדרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!