דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סופר בוס

הקרב על הנהגים / ממשיכים לנסוע: בוטלו השביתות באגד תעבורה ובסופרבוס

השביתה נמנעה בזכות סיכום בין ועד העובדים והנהלת אגד תעבורה, כאשר סוכם כי תוספת השכר ל-43 שקלים תושלם באופן רטרואקטיבי | גם נהגי סופרבוס הגיעו להבנות עם הנהלת החברה

אוטובוס של אגד תעבורה (צילום: Ori/ ויקימדיה)
אוטובוס של אגד תעבורה (צילום: Ori/ ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות הבנות בין כוח לעובדים, הועד והנהלת אגד תעבורה בוטלה השביתה שתוכננה ליום ראשון. גם נהגי סופרבוס הגיעו להבנות עם הנהלת החברה.

לאחר משא ומתן שהתנהל במהלך סופ"ש בין הנהלת החברה לבין איגוד נהגי התחבורה בכוח לעובדים התחייבה הנהלת החברה כי נהגי החברה יזכו לשכר יסוד של 43 שקלים לשעה, לאחר חתימת הסכם בין הנהלת סופרבוס לבין המדינה. לנהגים מובטח כי החברה תשלם את תוספת השכר רטרואקטיבית, 30 יום מחתימת ההסכם בין החברה לבין המדינה.

"אנחנו שמחים שהמדינה התעשתה ועומדת בהתחייבותה". אומר הארון שובש יו"ר וועד העובדים בסופרבוס "מאות נהגים נדהמו לגלות כי התוספת המובטחת לא ניתנה. גם כך אנו מתמודדים עם עזיבה מאסיבית של נהגים והענף בכלל משווע לעובדים. המהלך הזה חייב אותנו להכריז על שביתה. אנו שמחים שלא היה צורך לממש זאת".

יו"ר החברה, אלי בליליוס, בירך על הסיכום שהושג ועל כך שנמנעה עגמת נפש מיותרת לציבור הנוסעים בכלל ולתלמידי ישראל ביום הלימודים הראשון שלהם, בפרט.

באגד תעבורה הוסכם כי נהגי החברה יקבלו את תוספת השכר ל-43 שקלים בשעה באופן רטרואקטיבי, בכפוף להשתתפות המדינה. "אנו מברכים על ההבנות שהושגו עם הנהגים, אשר הובילו לסיום סכסוך העבודה ולהסרת איום השביתה שהיה עלול לפגוע בקהל הנוסעים שלנו", אמר מנכ"ל אגד תעבורה, גדעון מזרחי. יו"ר ועד העובדים ראיד משעל בירך אף הוא על ההחלטה והוסיף: "מצער לגלות כי רק לחצי השביתה הובילה את המדינה לבצע את המובן מאליו- יצירת שוויון ביננו לבין נהגי אגד. זהו בעצם ההסכם הראשון המבטיח תוספת וודאית ולא הבטחה בשלטי חוצות".

"לא ברור מדוע מתעקשת המדינה לייצר איפה ואיפה מול נהגי חברות האוטובוסים". מוסיפה מאיה פרץ ראשת ענף נהגי התחבורה הציבורית בכוח לעובדים, "רק וועדי החברות שהיו נכונים לצאת ולהיאבק בסופרבוס ובאגד תעבורה הובטחה תוספת ממשית ולא ססמה בשלטי חוצות. אנו תקווה משרד האוצר ומשרד התחבורה יבינו כי תנאי ההעסקה ראויים לכ-12000 הנהגים בחברות הפרטיות הם צו השעה בענף קורס".

הדיון הבא – אחרי החגים

על פי ההסכמות שהושגו ביוני בין כוח לעובדים וחברות אגד תעבורה וסופרבוס, אמור היה לעלות שכר העובדים החל מחודש אוגוסט ל-43 שקלים לשעה, אולם הסכמות אלו הותנו בהסכמת המדינה לשפות את חברות התחבורה הציבורית בגין העלאת השכר.

"ההסכמים שבין המדינה לבין המפעילים ביחס לעלויות ההפעלה הם הסכמים סגורים, זאת אומרת שמבחינת הדין אין כל מחויבות להוסיף עליהם מעבר למה שקבע בהם", אמרה נציגת המדינה עו"ד מגי קריטנשטיין בדיון שנערך הבוקר (שישי) בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים. "יחד עם זאת, כחלק ממדיניות רחבה של שיפור התחבורה הציבורית והעלאת מעמדו של הנהג בתחבורה הציבורית, מתקיימת בימים אלה הדברות שמטרתה בסופו של יום וככל שהיא תמונה ותתגבש להוסיף על עלויות ההפעלה מעבר להסכמים ולפנים משורת הדין". לדבריה הדיונים המתקיימים בנושא היו ידועים גם לארגון העובדים, "אך כמו שאמרתי ההדברות הזו לא הסתיימה והיא תלויה לא רק במדינה, היא תלויה גם בגורמים חיצוניים כמו בדרישות המפעילים בין היתר".

הדיון הבא בין המדינה למפעילים צפוי להתקיים רק לאחר החגים, אמר רן רנשדמי, נציג משרד התחבורה, והוסיף כי "כרגע מדובר על הסדרה כללית". שדמי סירב להתחייב לקצב ההתקדמות של המו"מ בנושא זה. בינתיים הבהירה עו"ד קריטנשטיין כי "כל מפעיל מחליט איך לפעול מול עובדיו", והוסיפה כי המדינה תשקול במהלך השבוע את האפשרות לתת מקדמות לחברות ההיסעים, בהמלצת בית הדין.

על פי ההסכמות עם אגד תעבורה, במידה ותתקבל מקדמה כזו, היא תועבר במלואה לעובדים, לצד מקדמה נוספת שתדרש לשלם בשלב זה על חשבונה (ועל חשבון התשלום שיתקבל מהמדינה לכשיחתם הסכם חדש). סכום אחיד יועבר לעובדים ב-17 באוגוסט, ובמשכורת חודש ספטמבר תעשה ההתחשבנות מול כל נהג בהתאם לשעות העבודה שעבד בפועל (מתוך כוונה לבטא שכר שעתי של 43 שקלים לשעה).

בחודשים האחרונים נחתמו מספר הסכמים קיבוציים המעלים את שכרם של נהגי התחבורה הציבורית בחברות השונות. בחברת אגד נחתם הסכם קיבוצי להעלאת שכר הנהגים ל-43.5 שקלים, רטרואקטיבית מינואר 2017, ונחתם גם הסכם סובסידיות חדש מול המדינה המכסה חלק מהעלויות. במטרופולין, לעומת זאת, לא המתינו למדינה וקבעו את השכר השעתי הגבוה בענף בסך 44 שקלים החל מחודש יולי.  גם בחברת קווים, שעובדיה מאוגדים בהסתדרות הלאומית, הודיעו כי בעקבות הסכמות עם ועד העובדים יעלה השכר השעתי ל-43 שקלים, החל מה-21 ביולי, בלא התניה בחתימת ההסכם החדש עם המדינה.

החברות והמדינה מעוניינות בהעלאת השכר בתחבורה הציבורית בשל החוסר בכ-3,000 נהגים בשוק. סיבה זו מגבירה גם את התחרות בנושא בין החברות השונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!